تاریخ: 1386/7/2
تعداد بازديد : 6263

ساختمان هوشمند

محققان آمریکایی ساختمان هوشمندی را طراحی کرده اند که می تواند فعالیت و حرکت افراد داخل منزل را نظارت کند و تا حد قابل توجهی از مصرف انرژی بکاهد.

ساختمان هوشمندی که حرکات ساکنان را کنترل کند، شاید به نظر اول، وسیله ای برای جاسوسی صاحب ساختمان یا کارفرما به نظر برسد اما در واقع ساختمانی که در آن یک شبکه ردیاب های حرکتی کار گذاشته شده باشد، می تواند درعین بالابردن کارایی و ایمنی ساختمان، در مقابل فعالیت افراد، کور و کر بماند.

به عنوان مثال چنین سیستم هایی می توانند با توجه به داشتن اطلاعات در این مورد که گروه های جمعیتی در کدام نقطه ها تجمع کرده اند، تهویه مطبوع را تنظیم کنند و یا زمانی که تعداد انگشت شماری در یک مکان حضور دارند، تهویه مطبوع را خاموش کنند. در مواقع اضطراری که راه فرار پر ازدحام می شود، نشانه های الکترونیکی افراد را به نزدیک ترین راه فرار موجود راهنمایی کنند.

"کریستوفر رن" از آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک "میتسوبیشی" در کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا و ابداع کننده این سیستم به جای استفاده از دوربین فیلم برداری که به حریم خصوصی افراد وارد می شود، از حسگرهای حرکتی مادون قرمز و بی سروصدایی مانند آنچه برای کنترل چراغ های خودکار به کار می رود، استفاده کرده است.

رن در سقف دو طبقه ساختمان آزمایشگاه خود 215 حسگر بی سیم کار گذاشته و طی یک سال اطلاعات به دست آمده از آنها جمع آوری کرده است. وی با نصب دوربین های فیلم برداری پیام های به دست آمده از حسگرهای حرکتی را با آنچه واقعا روی می داد مانند راه رفتن روی یک خط مستقیم، ایستادن های بی هدف، افرادی که با یکدیگر راه می روند یا از یکدیگر جدا می شوند، با هم مطابقت داد. وی یافته های خود را در یک برنامه نرم افزاری برای فهم اینکه چگونه پیام ها با جنبش های مختلف منطبق می شوند، به کار برد. وقتی که این نرم افزار اطلاعات حرکتی جدیدی دریافت می کند می تواند تا 91 درصد مواقع، حرکت انجام شده را درست تشخیص دهد.

او با استفاده از یافته های خود، برنامه نرم افزاری را نوشت تا دریابد الگوهای سیگنال ها چگونه با حرکات مختلف مطابقت می کنند.

منبع: http://www.iran-eng.com/showthread.php?t=18830

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=111&rnd=3986

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما