فیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
تاریخ: 1386/8/25
تعداد بازديد : 9502

در عصر حاضر، تولید کنندگان صنعتی در سرتاسر جهان می کوشند تا شیوه تولید ناب را به کار گیرند، سیستمی که پس از جنگ جهانی دوم در شرکت تویوتا موتور در ژاپن مطرح شد و هنگامی که صنایع و شرکت های دیگر ژاپنی از این سیستم قابل توجه نسخه برداری کردند، ژاپن تا مرحله برتری اقتصادی ای که امروز شاهد آن هستیم رشد کرد.

تولید ناب یک فلسفه تولیدی است که زمان سفارش تا ارسال را با حذف اتلاف ها کوتاه می کند.
- این تعریف به معنی داشتن یک انبار بزرگ و تحویل به مشتری به محض درخواست نیست بلکه معنی آن ساختن مورد سفارش در حداقل زمان است.
- اتلاف فعالیتی است که جاذب و مصرف کننده منابع وذخایر باشد اما هیچ ارزشی نیافریند.
- ارزش آن چیزی است که از نظر مشتری در زمان معین و با قیمت معین نیاز او را برآورده کند.

به بیانی دیگر، تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که درصدد حذف و از بین بردن هر فرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش است که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند. در نگرش تولید ناب، مونتاژگر (کارخانه اصلی) با یک دید سیستمی بامسائل برخورد می کند. به طوری که در تلاش است که یک رابطه برد-برد (WIN-WIN) با کل اجزای سیستم برقرار کند. مونتاژگر ناب، با عرضه کنندگان (SUPPLIERS) یک رابطه نزدیک بر مبنای سود معقول ایجاد می کند. میان مدیریت و کارگران نوعی تعهد وجود دارد که مدیریت به کارگران ارزش و احترام قائل است و مسئولیت ها را به آنان واگذار می کند در مقابل، مدیریت انتظار دارد که کارگران پاسخگوی نیازهای مختلف کارخانه باشند.

سیستم تولید ناب شکل تکامل یافته ی سیستم تولیدی است که "تائی چی اوهنو" به کمک همکارانش طی سی سال تلاش بی وقفه در شرکت تویوتا (در مقام های مدیریت کارگاه ماشین کاری، مدیریت اجرایی، مدیریت عامل و معاونت اجرایی) توانست از طریق سعی و خطاهای بسیار و به تدریج، آن را توسعه دهد و به سرانجام برساند. امروزه حاصل همین تلاش ها می باشد که در سراسر دنیا به نام تولید ناب شناخته شده است.

تولید ناب یک روش چند بعدی است که گستره ی وسیعی از تکنیک های تولیدی را در یک سیستم یکپارچه در بردارد، ازجمله این تکنیک ها می توان موارد زیر را نام برد:
تولید به هنگام، سیستم های کیفیت، گروه های کاری، تولید سلولی، مدیریت تامین کنندگان و غیره و غیره.

نکته ی حائز اهمیت این است که این تکنیک ها می توانند در کنار هم یک جریان خطی شکل ایجاد نمایند که بتواند محصولات نهایی را بدون اتلاف (که در اصطلاح تولید ناب، مودا نامیده می شود) یا با حداقل اتلاف همگام با تقاضای مشتری تولید کنند.
تولید ناب برگرفته از تفکری جدید می باشد که 5 اصل عمده را شامل می شود:
اصل اول: ارزش
اصل دوم: شناسایی جریان ارزش
اصل سوم: ایجاد حرکت پیوسته
اصل چهارم: بیرون کشیدن
اصل پنجم: کمال

مهم ترین رکن یک سیستم ناب، ارتباط با مشتریان است  که فروشندگان شرکت ناب با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی دقیق در صدد ایجاد یک رابطه بین کارخانه و مشتریان هستند به نحوی که کارخانه بتواند نیازهای مختلف مشتریان را دقیقا شناسایی کرده و با خلق یک محصول مناسب نیازهای مشتریان بخش های مختلف بازار را پاسخ دهد. بنابراین در تولید ناب همه اجزای سیستم به شکلی مطلوب منتفع می شوند.

همان طور که گفته شد، تولید ناب از این رو «ناب» نامیده می شود که در مقایسه با تولید انبوه، هر چیز را به میزان کمتر مورد استفاده قرار می دهد. این شیوه تولید، نیروی انسانی موجود در کارخانه، فضای لازم برای تولید، سرمایه ای که صرف ابزار آلات می شود، نیروی مهندسی لازم برای به وجود آوردن محصول جدید و زمان مورد نیاز برای ساخت آن، همه و همه را تقلیل می دهد.

تولید ناب در چگونگی کارکرد فرد نیز تغییر ایجاد می کند، به گونه ای که همه افراد در هر رده سازمانی، «مسئولیت» پذیرفته و شغل خویش را پر مخاطره تر می دانند؛ در نتیجه خلاق تر می شوند.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=154&rnd=3857

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما