فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: سها مددی نیا
دسته بندی: لغات تخصصیسبک شناسی
تاریخ: 1396/10/30
تعداد بازديد : 2879

بلابجکتسبک طراحی بلابجکت (Blobject) در دهه 90 میلادی مطرح شد و شیوه ای است با ویژگی هایی محدود اما نمایان. واژه بلابجکت از ترکیب واژه های Object و Blob ایجاد شده است. نخستین استفاده از این واژه دقیقا مشخص نیست. اما طراحانی همچون Steven Skov Holt و کریم رشید و همچنین Phil Patton، نویسنده مقالات مجله Esquire magazine از این واژه استفاده کرده اند.

ویژگی برجسته این سبک استفاده از منحنی هایی چون دایره و بیضی و بعضا منحنی های نامنظم به جای چند ضلعی های دارای زاویه و شکست و سایر اشکال هندسی گوشه دار و بهره مندی از رنگ های روشن و تند، با کنتراست بالا است که حوزه های مختلف طراحی، از جمله خودرو، محصول، دکوراسیون و حتی دنیای مُد و فشن و فونت های فانتزی و یا طراحی ساختمان ها را درگیر خود کرده است. مورد آخر در حوزه بلابیتکچر (Blobitecture) قرار می گیرد.

همچنین این شیوه طراحی توسط بسیاری از بزرگان این دنیای طراحی از جمله کریم رشید (Karim Rashid) و راس لاورگراو (Ross Lovegrove) به عنوان رویکردی پرکاربرد و اختصاصی، به دنیای طراحی نمایانده شده است.

در جهان پر جوش و خروش امروز، که بشر را به نوعی در تعاملات روزمره زندگی با اتفاقات تند و پر تنش، سیاست هایی با لبه هایی تیز و مرز بندی های نزاع برانگیز، اجتماعی دور تر از قبل نسبت به روشنایی و رنگ و البته دنیایی با سلیقه هایی طالب تنوع و انحصار به فرد، گریبان گیر کرده، بلابجکت دیزاین می تواند سبکی با اولویت در بین سبک های گذشته باشد.

بلابجکت که تداعی کننده فرم های نرم و طبیعی و ارگانیک برای انسان است، علاوه بر زیبایی و تجدد و تنوع، با توجه به خصوصیت آیرودینامیکی که می تواند در این شکل از اجسام بروز کند، قابلیت بهره گیری های مفیدی در طراحی های مختص محصولات را داراست.

البته با بررسی پدیده های طراحی شده در این سبک، در مواردی بحث فضای اشغال شده و ارگونومی به عنوان نقاط تاریک به چشم می آیند. اما این سبک در مواردی که نیاز به طراحی ارگونومیک و در فضای محدود نداریم جای خود را باز کرده و بنا به فواید مذکور مفید هم واقع شده است.

در پایان پیشنهاد می گردد با الهام گرفتن از چنین سبک های نو آورانه در دنیای طراحی و تلاش و پشتکار در جامعه ایرانی نیز شاهد چنین شکوفایی های اثربخشی باشیم. همچنین در طراحی تولیدات تولیدکنندگان نوپا و محصولات نوین یا باز طراحی شده، با الگو برداری از این شیوه و سایر شیوه های ملهم از طبیعت، خلاقیت، علم و هنر، برای ورود به عرصه های کمتر ورود پیدا کرده همچون ارتباطات تصویری و از همه مهم تر، برطرف کردن نقاط تاریک (فضا، ارگونومی و هزینه) چاره اندیشی نماییم.

منابع مورد مطالعه:
http://Karimrashid.com
http://www.rosslovegrove.com 
https://pigeonsblue.com/2014/01/05/a-very-brief-guide-to-design-movements-introduction 
http://www.metropolismag.com/cities/blobjects-a-short-history 
http://awoltrends.com/2015/01/blobjects

تهیه کنندگان: اشکان خوش ویشکایی، علی مجیدی نژاد، سها مددی نیا


نمونه محصولات طراحی شده در سبک بلابجکت
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1576&rnd=731

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما