بسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانو
ارسال کننده: فخرالدین اعتمادی
تاریخ: 1396/12/21
تعداد بازديد : 3839

شرکت کرایسلر یک شرکت چند ملیتی خودرو سازی است که در سال 1925 توسط والتر کرایسلر (Walter Chrysler) در میشیگان تأسیس شد. این شرکت خیلی سریع به واسطه بهره گیری از مهندسی پیشرفته به شهرتی جهانی رسید. کرایسلر در ابتدای کار خود سه کلاس خودرو به بازار عرضه کرد که در کلاس اول خودرو های ارزان. در کلاس دوم خودرو هایی با قیمت متوسط و در کلاس سوم خودرو های گران قیمت بودند.

در سال 1928 با خرید دوج Dodge و راه اندازی دو بخش تولید دسوتو و پلی موث فرایند توسعه کرایسلر اجرایی شد.

در سال 1930 با رو نمایی از محصول انقلابی این شرکت (ایرفلو) که با در نظر گرفتن اصول ایرودینامیکی و استفاده از خطوطی زیبا در ظاهر و گریل (جلو پنجره) برجسته طراحی شده بود، آینده ای روشن برای کرایسلر مشاهده می شد. با وجود این که ایرفلو تا حدودی از زمان خود جلوتر بود با استقبال زیادی از سوی خریداران رو به رو نشد.

ایرفلو کرایسلر
ایرفلو کرایسلر Airflow Chrysler

کرایسلر توانست از سال های افول و رکود اقتصادی به واسطه فروش خوب برند های دوج و پلی موث که خودرو هایی با طراحی سنتی تر و قیمت پایین تر را به بازار عرضه می کردند نجات یابد. 

در سال 1938 کرایسلر کلاژ هیدرولیکی را تولید کرد که با وجود ان در حالی که جعبه دنده می توانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور ارام به کار خود ادامه می داد و با این طرح گام موفقیت امیزی در ابداع جعبه دنده های نیمه اتوماتیک برداشته شد و به همین دلیل کرایسلر مشهور شد. 

در اواخر دهه 1940 پس از جنگ برای دوره محدودی این شرکت حتی از فورد به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی امریکا نیز پیشی گرفت. 

در دهه 1950 شاهد رو نمایی از کلاسیک های کرایسلر مانند خودروی زیبای تاون و کانتری و خودرویی فوق العاده با طراحی چشم نواز یعنی 300C بودیم.

کرایسلر 300c
کرایسلر 300C

با ملحق شدن Virgil Exner به کرایسلر، طراحی خودرو ها به جای مهندسان توسط طراحان انجام شد و استفاده از فین تیل ها و بال عقب برای اتومبیل ها در این دوره رواج یافت. در سال 1961 تکنولوژی های جدید مانند ساختار یک پارچه بدنه و جایگزینی ژنراتور با متناوب ساز در سیستم شارژ خودرو نیز در دستور ساخت این شرکت قرار گرفت. در سال 1981 از موتور پر سر و صدای V8 مدل(همی) رو نمایی شد.

در سال 1998 دایملر-بنز المانی با کرایسلر ادغام شدتا شرکت دایملر کرایسلر شکل بگیرد. حدود یک دهه بعد دیگر خبری از ادغام نبود و دایملر. کرایسلر (و دوج) را در سال 2007 به یک شرکت خصوصی واگذار کرد. اما این ادغام نتایج با ارزشی نیز به دنبال داشت به عنوان قابل توجه ترین ارزش ان می توان به تولید سدان کرایسلر 300 اشاره کرد. خودرویی که مولفه های طراحی شاسی مشترکی با پلتفرم قدیمی تر مرسدس بنز کلاس E داشت. در نتیجه 300 نقطه روشن جدیدی برای کرایسلر به حساب می امد که احساس خوب رانندگی را به پویایی رانندگی اضافه می کرد و در ادامه با در دسترس قرار گرفتن موتور قدرتمند V8 کامل تر هم شد.

بلافاصله پس از جدایی کرایسلر به علت فروش ناموفق و بدهی کرایسلر مجبور به اعلام ورشکستگی شد و در نهایت نیز کرایسلر تحت کنترل فیات ایتالیا قرار گرفت.

در حال حاضر خط تولید محصولات کرایسلر به سری 300 و Pacifica محدود شده است.

پس از مطرح شدن مسئله ی تولید خودرو های الکتریکی این شرکت نیز اقدام به سرمایه گذاری در تولید خودرو های الکتریکی کرد از جمله مدل های هیبریدی و الکتریکی تولید شده از سوی کرایسلر در فاصله 10 سال گذشته می توان به خودروی Dodge EV که می تواند با سرعتی بین 150 تا 200 مایل در ساعت حرکت کند اشاره کرد.

Dodge EV
Dodge EV

نسل آینده ی کرایسلر ممکن است تفاوت اشکاری با مدل های فعلی داشته باشد و این گونه به نظر می رسد که ایرودینامیک به یکی از اصول طراحی خودرو های اینده ی کرایسلر تبدیل شود.


منابع تحقیق
[1]Chrysler. com
[2]Life of an American workman
[3]Chrysler concept cars
[4]PT Cruiser
[5]Gale Encyclopedia of U. S Economic History
[6]autoevolution. com
[7]carbuzz. com
[8]netcarshow. com
[9]jbcarpages. com
[10]AUTOMATKAR. COM
[11]Britannica. com
[12]PEDAL. IR
[13]Chryslerclub. org

پروژه پایانی تاریخ طراحی صنعتی
استاد راهنما: سرکار خانم رایکا خورشیدیان
محققان: محمد مهدی رسولی، ملیکا زیبا، زهرا محمدی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1585&rnd=2276

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما