فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
تاریخ: 1398/4/3
تعداد بازديد : 1683

اخلاقی کردن تکنولوژی

کتاب "اخلاقی کردن تکنولوژی: فهم و طراحی سیرت اشیا" با تألیف پترپل وربیک توسط آقایان رضا نقدبیشی، حمید نقدبیشی و علی نقدبیشی ترجمه و چاپ نخست آن توسط نشر افزون در سال 1398 به چاپ رسیده است. ترجمه این کتاب 248 صفحه بوده و عنوان اصلی آن Moralizing technology: understanding and designing the morality of things می باشد.

فصل های این کتاب به شرح زیر می باشد:
1. اخلاق میانجی گر
2. اخلاقیات غیرانسانی تکنولوژی
3. آیا اشیاء اخلاق دارند؟
4. تکنولوژی و سوژه اخلاقی
5. اخلاق در دیزاین
6. محیط های اخلاقی: کاربرد
7. اخلاق ورای میانجی گری
8. نتیجه گیری: همراهی با تکنولوژی

چاپ نخست این کتاب با قیمت 50 هزار تومان از طریق کتابفروشی های نشر افزون قابل تهیه است.

تماس با مترجم (حمید نقدبیشی) hamid.naghdbishigmail.com

مقدمه مترجمان:

قبل از قرن نوزدهم میلادی یا قبل از دوران مدرنیته، تعبیر "اصلاح" یا "احیا" در اسلام به معنای برقراری عدالت بین جنبه هایی از دین بود که مغفول مانده اند و جدی گرفته نشده اند و اگر نگاهی کنیم به نظر غزالی در این باره، در زمانی که او زندگی می کرد، فقه و امور فقهی آن قدر فربه و فراگیر شده بود که در حق بقیه‌ی جنبه های دین ظلم کرده بود، خصوصاً در حق اخلاق.

باری از دید غزالی، اخلاق، عصاره و جوهر دین بود. او می گوید و به صراحت و با روشنی می نویسد که: هر جا نگاه می کنید مدارس و حوزه های علمیه را می بینید که فقها و متخصصان شریعت را پرورش می دهند، اما اثری از اخلاقیات اسلامی نیست. به نظر او، اخلاقیات مرده است. این تعبیری است که خود او به کار می برد.

برای همین جنبش "احیا" را به راه می اندازد تا دین را اصلاح کند. هدف این اصلاح، برقراری تعادل بین جنبه ها و بخش های مختلف دین بود. این یک گزارش تاریخی و تلاش هایی برای احیا بخش های مغفول آن است. اما آیا در دیزاین تعادل بین جنبه های مختلف دیزاین ایجاد شده است؟ عدم تعادل ها شناخته شده هستند؟ آیا دیزاین کسی را مانند "غزالی" دارد؟

شاید ترجمه ی کتب در دیزاین یکی از تلاش هایی است که قادر به ایجاد این تعادل بین جنبه های مختلف را موجب می شود.  کتاب "اخلاقی کردن تکنولوژی؛ فهم و طراحی سیرت اشیا مبتنی بر اخلاق" اولین تلاش در کتاب هایی است که در خلال "ترجمه" سعی در ایجاد این تعادل دارد.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1666&rnd=1338

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما