دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینوفیلانو
ارسال کننده: اردشیر حکیمی
تاریخ: 1398/9/9
تعداد بازديد : 2404

کلید آدوینوکتاب «کلید آردوینو» برای آموزش آردوینو به طراحان صنعتی است. آردوینو (Arduino) نام یک پلتفرم است که می تواند برای هوشمندسازی محصولات، اینترنت اشیاء، و طراحی تعاملی به کار رود.

مولف: دکتر اردشیر حکیمی
ناشر : ناقوس (مشاهده کتاب)
تاریخ اولین انتشار: 1398
مشخصات چاپ: 304 صفحه، 1جلد وزیری

آردوینو از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل می‌شود. سخت افزار آردوینو یک بورد الکترونیکی نسبتاً ساده است که قابلیت ذخیره و اجرای دستورات و برنامه هایی را دارد که توسط نرم افزار آردوینو برای آن تعریف می شوند. برای این منظور، ابتدا نرم افزار آردوینو بر روی رایانه نصب می شود و سپس از طریق یک سیم رابط، دستورات برنامه نویسی شده در محیط نرم افزار، به بورد آردوینو منتقل و ذخیره می‌گردند. از این مرحله به بعد، دیگر نیازی به اتصال به رایانه نیست و بورد آردوینو می تواند این دستورات ذخیره شده را به دفعات نامحدود تکرار کند.

کار کردن با آردوینو ساده است و نیازی به دانش حرفه ای الکترونیک و برنامه نویسی پیچیده ندارد. این امتیاز باعث شده که سیستم آردوینو به صورت گسترده ای مورد استفاده و توجه طراحان صنعتی، طراحان گرافیک و معماران قرار گیرد تا بتوانند با تکیه بر قابلت های آردوینو، سیستم هایی هوشمند را طراحی نموده و سطح تعامل محصول و محیط را با مخاطب افزایش دهند. هم نرم افزار و هم سخت افزار آردوینو، متن باز هستند. نرم افزار آردوینو رایگان است و سخت افزار آن ارزان قیمت است. این سخت افزار نسبت به خطاهای معمول و متدوال کاربران، مقاوم است. تعداد افرادی که در سطح جهان از آردوینو استفاده می کنند بسیار زیاد است و این امتیاز سبب سهولت در حل مشکلات بالقوه در پروژه های جدید کاربران می شود. آردوینو ویژگی های منحصر به فردی برای طراحان دارد مثلاً می تواند از طریق افزونه ی Firefly با نرم افزار Rhino ارتباط برقرار نماید.

برد آردوینو
نمونه ای از بورد آردوینو

به منظور درک بهتر کاربری آردوینو، مثالی را مطرح می کنیم: می خواهیم با استفاده از یک حسگر دما و یک بخاری برقی، دمای اتاق را در زمستان در محدوده ی 20 درجه سانتیگراد نگه داریم. حسگر دما، اطلاعات ورودی را برای آردوینو تأمین می کند و بخاری برقی، فرامین خروجی را از آردوینو دریافت می نماید. در این مثال، آردوینو دو وظیفه را بر عهده دارد:

الف. اگر دمای اتاق به بالاتر از 21 درجه ی سانتیگراد رسید، بخاری برقی را خاموش کند.
ب. اگر دمای اتاق به پایین تر از 19 درجه ی سانتیگراد رسید، بخاری برقی را روشن کند.

با توجه به اینکه سخت افزار آردوینو به خودی خود نمی تواند تصمیم بگیرد که چه دمایی برای اتاق مناسب است بنابراین باید محدوده ی دمای مورد نظر خود را از طریق نرم افزار آردوینو برای آن تعیین کنیم. نکته ی حایز اهمیت آن است که کافی است تنها یک مرتبه دمای مورد نظر برای آردوینو تعریف شود تا بتواند به دفعات نامحدود، با خاموش و روشن کردن بخاری، آن دما را حفظ نماید.

کتاب «کلید آردوینو» در قطع وزیری و در 304 صفحه توسط اردشیر حکیمی تالیف شده و توسط انتشارات ناقوس منتشر گردیده است. مطالب کتاب شامل آموزش تئوری و پروژه های عملی و کاربردی است که در قالب هفت فصل زیر آمده اند:

فصل 0. مفاهیم پایه و کاربردی الکترونیک
فصل 1. معرفی آردوینو
فصل 2. سخت افزار آردوینو (ساختار و اجزاء، درگاه های ورودی و خروجی، تغذیه، ارتباط USB با کامپیوتر، و غیره)
فصل 3. انواع بوردهای آردوینو
فصل 4. ماژول ها و شیلدها (معرفی برخی از سنسورها و عملگرهای پرکاربرد)
فصل 5. نرم افزار آردوینو (برنامه نویسی در محیط آردوینو، دستورات، توابع، کتابخانه ها و غیره
فصل 6. پروژه های آردوینو (راه اندازی حسگر نور، کلید صوتی، سروو موتور، سون سگمنت، فاصله یاب اولتراسونیک، ماژول ارتباط با اینترنت، و غیره)

دانلود pdf

دانلود فهرست و خلاصه ای از کتاب کلید آردوینو

یکی از مراکز مهم دانشگاهی که سهم عمده ای در توسعه و بهره برداری از آردوینو در پروژه های هنری و طراحی تعاملی داشته است، "آزمایشگاه رسانه" دانشگاه MIT است. برای آشنایی با این مرکز، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.media.mit.edu/groups/high-low-tech/projects 

برای آشنایی با برخی پروژه های آردوینو، ویدیوهای زیر مفید هستند:
http://arduinoarts.com/2014/05/9-amazing-projects-where-arduino-art-meet 

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1685&rnd=7850

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما