بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دی
تاریخ: 1386/1/9
تعداد بازديد : 11075

* اطلاعات ارائه شده در این مطلب مربوط به سال 1386 می باشد. لذا خواهشمند است شرایط جدید و نحوه برگزاری امتحان (شامل تعداد برگه ها، ترتیب دسته بندی مباحث و ...) را در مطالب جدیدتر جستجو نمایید.

مرحله دوم کنکور فوق لیسانس طراحی صنعتی همانند برخی دیگر از رشته های گروه هنر، به صورت عملی برگزار می شود و اگر طبق روال سالهای گذشته باشد، حدود 270 نفر برای این مرحله معرفی می شوند. نمره این مرحله 4 نمره از 9 نمره کل کنکور است و می تواند به مقدار بسیار زیاد رتبه های مرحله اول را جابجا کند.
 
در این مرحله یک مشکل را به عنوان صورت سوال مطرح می کنند و از شرکت کنندگان خواسته می شود که درطی 4 ساعت برای آن ایده پردازی کرده و راه حل پیشنهاد دهند. به عنوان مثال برخی سوال های سال های گذشته (حدودا) به شرح زیر است:
1- به کمک بطری های نوشابه خانواده، یک وسیله قابل استفاده برای خانه های ایرانی طراحی کنید.
2- یک وسیله (مخفی) برای پلیس امنیتی طراحی کنید که بتوانند در عملیات پلیسی همه طرف را ببیند.
(طراحی مخفی بودن یک وسیله و دیده نشدن آن برای طراح صنعتی که به استایل به عنوان یک بخش مهم توجه می کند جای تعجب است!)
3- طراحی وسیله ای با دو کاربرد که علاوه بر استفاده در مواقع اضطراری سیل در شمال کشور، در روزهای عادی نیز در خانه کاربرد داشته باشد.
4- طراحی وسیله ای برای رانندگان که بلافاصله بعد از تصادف بتوانند ضایعات شیشه و... را از کف خیابان جمع آوری کنند.
5- طراحی وسیله بازی برای مجتمع های مسکونی به نحوی که باعث افزایش ارتباط اجتماعی کودکان باشد.
6- طراحی وسیله ای برای گشت زنی مأمور انتظامات در فضاهای سربسته مانند سالن فرودگاه ها.
7- طراحی مبلمان بر اساس یکی از سبک های رایج معاصر (دانشگاه آزاد)
8- طراحی بسته بندی برای سوغات یکی از شهرهای ایران برای صادرات به بازارهای جهانی(دانشگاه آزاد)

نکته: به جز دو نمونه سوالی که از دانشگاه آزاد بیان شد، بقیه توضیحات مربوط به کنکور سراسری است.

در این مرحله به داوطلبان سه عدد مقوا A1  سفید داده می شود که به صورت معمول روال استفاده از آنها به شرح زیر است:

در برگ اول بحث تئوری در باره صورت مساله ارائه می کنیم که در صورت نیاز به کمک شکل های خیلی ساده و دو بعدی توضیحات را کامل می کنیم. توضیحات شامل موارد زیر است:
 
- تشریح وضعیت اولیه (مشکل فعلی) و وضعیت نهایی (حالت ایده آل)
- فلسفه وجودی و بیان اهمیت موضوع
- توضیح نیازهای جسمی (ارگونومی، سهولت استفاده؛ ایمنی، بهداشت) و روحی (استیتیکی، سمبولیک و...)
- سوالات WHs (چه کسی، چه وقت، چه چیزی، کجا، چرا)
- گروه هدف (شامل سازنده، مصرف کننده، فروشنده، تعمیرکار و....) و مسائل ارگونومیک مربوط به آنها و مشخص کردن محدودیت های ارگونومیک در ایده پردازی
- بیان نیازهای هر یک از گروه های استفاده کننده و مشخص کردن موارد مهم تر
- تشریح روند استفاده مثل آماده سازی، روشن کردن، تنظیم کردن، انجام کار، جمع آوری، نظافت و...
- روابط سیستماتیک داخلی (ارتباط بین اجزا) و خارجی (ارتباط مصنوع بر محیط و محیط بر مصنوع)
 
در بخش روابط سیستماتیک داخلی با بیان هر یک از روابط، در ذهن خود محلی برای ایده پردازی باز می کنیم که در صفحه دوم برای آنها ایده پردازی خواهیم کرد.
 
از میان موارد بالا بسته به سوال مطرح شده ممکن است برخی موارد حذف شده یا اهمیت برخی دیگر افزایش پیدا کند که شما به عنوان طراح باید تشخیص بدهید که روی چه مواردی توضیح بیشتر لازم است. این موارد در اصل به عنوان یک چک لیست مورد استفاده قرار می گیرد که چیزی فراموش نشود. خود شما ممکن است بنا به نوع مساله موارد دیگری را به این موارد بیافزایید.

حتی برخی از اساتید به عنوان یک روش کنکوری، توصیه می کنند که با توجه به کلمات کلیدی مطرح شده در صورت سوال، هر یک از کلمات را بسط داده و موارد مرتبط با آن را که ممکن است در طراحی مهم باشند تفسیر و تحلیل کنید.
 
خلاصه اینکه منظور از این بخش باز کردن صورت مساله و بیان موارد تأثیرگذار در طراحی است. اما توجه به برخی موارد مثل ارگونومی، روند استفاده و روابط محیط و محصول معمولا غیر قابل صرف نظر است.
 
در برگ دوم عموما اتودها (راندوهای ساده) و نه چندان حرفه ای (البته با رعایت اصول طراحی مانند پرسپکتیو) کشیده می شود که با توجه به توضیحات بیان شده در بخش اول، باید ارائه شود. مثلا با توجه به  گروه کاربر مشخص شده، دسته ای طراحی می کنیم که از لحاظ فرمی و ارگونومیک مطابق نیاز آن گروه باشد. همچنین با توجه به مراحل تشریح شده در روند استفاده، برای هر مرحله ایده هایی ارائه می کنیم.

به طور کل در این مرحله با توجه به توضیحات مرحله اول، ایده های خلاقه مطرح می کنیم که به کمک اتودهای ساده بیان می شود و ممکن است به کمک نوشته های کوتاه و فلش ها و جدول های ساده، برخی موارد را توضیح دهیم. در نهایت در همین برگه یا به کمک کشیدن جدول امتیازدهی یا با توضیحات کوتاه، ایده های برتر را مشخص می کنیم.
 
در برگ سوم راندو (رندر) نهایی محصول کشیده می شود که نشان دهنده توان شما در راندو است و بنابراین باید از تمام توانایی های خود شامل پرسپکتیو، نورپردازی، رنگ پردازی، سایه زدن و....استفاده کنید.  علاوه بر آن برخی نقاط محصول را به صورت بزرگ شده کشیده می شود تا نشان دهنده جزئیات ایده هایی باشد که در صفحه دوم مطرح شده بود. همچنین در یک بخش برگه نقشه مهندسی که نشان دهنده ابعاد و اندازه های محصول باشد کشیده می شود.

صفحه بندی و آرایش گرافیکی صفحه نیز در ذهن تصحیح کنندگان تأثیر مثبتی می گذارد. اما اختصاص وقت به این موضوع نسبت به روند اصلی حل مساله در درجه دوم اهمیت قرار دارد. برخی شرکت کنندگان به اشتباه بیشتر وقت خود را برای صفحه بندی و آرایش صفحه مصرف می کنند و وقت لازم برای ارائه ایده های خلاقانه یا راندوی نهایی را از دست می دهند.

تمام بخش های بیان شده اهمیت خود را دارند و پرداختن بیش از حد به یک بخش و فراموش کردن سایر بخش ها اشتباه است. برخی به تصور اینکه این مرحله برای تست توانایی راندو کردن است، بحث های تئوری را ناقص ارائه می کنند و بخش مهمی از نمره را از دست می دهند.

لوازم التحریر لازم بستگی به توانایی و تجربه شما دارد. اما استفاده از مداد رنگی برای رسم پرسپکتیو محصول، ماژیک راندو برای رنگ زدن برخی قسمت ها (تاش زدن) و پاستل گچی (برای نورپردازی و سایه زدن) ساده ترین موارد قابل استفاده است. از آبرنگ هم می توان برای رنگ کردن سطوح بزرگ استفاده کرد که البته نیاز به تجربه کار با آبرنگ دارد.
 
مداد رنگی، پاک کن قلمی، تیغ و چسب کالک (برای ماسکه کردن)، مداد تراش، مداد و روان نویس سفید (برای نورپردازی)، ماژیک معمولی سیاه برای کشیدن سیاه مطلق (مثل سایه اتومبیل)، ماژیک در سه رنگ اصلی و از هرکدام سه طیف روشن و معمولی و تیره، پاستل گچی هم رنگ با ماژیک ها و پاستل سیاه و سفید،  لوازمی هستند که شما باید به عنوان حداقل ها داشته باشید.
 
سه عدد مقوای سفید A1 و یک عدد کاغذ پوستی برای کپی برداشتن از برخی اتودها یا رسم اولیه برخی از آنها به عنوان چرک نویس، در جلسه به شما داده خواهد شد.
 
زمان برگزاری مرحله دوم کنکور طراحی صنعتی، اگر مطابق سال های گذشته باشد تیر ماه خواهد بود. اما زمان دقیق آن در پیک سنجش و در بخش اخبار طراحی این سایت اعلام خواهد شد.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=26&rnd=3462

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما