فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
ارسال کننده: فروغ دیانی
تاریخ: 1387/1/31
تعداد بازديد : 7857

الگوهای در حال تغییر رشد فروش، استاندارد سازی محصول، فشارهای رقابتی ایجاد شده توسط محصولات وخانواده های محصولی، معیارهای تعیین کننده دوره عمر محصول هستند.

دوره عمر و فروش

دوره عمر محصول شامل 4 مرحله می باشد:
معرفی (Introduction)، رشد (Growth)، بلوغ (maturity)، زوال (Decline)
به طور کلی گونه های محصول (Product Forms) مثلاً اتومبیل های کوچک، بیشتر از انواع محصول (Product Classes) مثلا اتومبیل یا مارک های به خصوص محصول مثلاً شورولت از این روند تکاملی پیروی می کنند.

• معرفی (Introduction): در زمان معرفی محصول به بازار، قیمت ها بسیار بالا و حجم فروش کم می باشد و با توجه به خصوصیات محصول، رقبای کمی در بازار رقابت می کنند.
• رشد (Growth): با بالا رفتن حجم خرید و استاندارد شدن محصول، قیمت ها پایین می آید و رقبای جدید وارد بازار می شوند. کیفیت محصول و در دسترس بودن آن، در مرحله رشد بسیار مهم است.
• بلوغ (maturity): با رسیدن محصول به دوران بلوغ، طراحی اصلی آن نمایان می شود و تمرکز دوباره به سوی قیمت ها بر می گردد. حجم فروش در این مرحله بسیار بالاست.
• زوال (Decline): سرانجام تقاضای مشتری برای محصول کم می شود و محصول وارد مرحله زوال می شود. در این مرحله محصول استاندارد است و قیمت مبنای رقابت می باشد.

واژه "عمر محصول" (Product life) عموماً دارای دو مفهوم است: عمر هر یک از محصولاتی که توسط هر یک از مشتریان خریداری می شوند و عمر محصول از نقطه نظر زنجیره ارزش و بازار. در مفهوم دوم، هزینه محصول در بر گیرنده هزینه های بعدی به منظور بهبود طراحی محصولات (بهبودهایی که پس از تجربه به کار گیری محصول الزامی هستند) نیز می باشد.

منبع: کتاب مدیریت تولید و عملیات / انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=272&rnd=7553

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما