تاریخ: 1402/5/21
تعداد بازديد : 925

دیزاین کراسیمشخصات کتاب:

عنوان کتاب: دیزاین کراسی: اتوپیائی در قرن بیست و یکم
انتشارات: نقد فرهنگ
نویسنده: نریمان موسوی
نوع جلد: شومیز
قطع: رقعی - (212*141) میلیمتر
شابک: 9786227919615
زبان: پارسی
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 307
سال چاپ: 1402

این کتاب همانطور که از نامش بر می آید، درباره نظریه ای بنام "دیزاین کراسی" است: نظریه " شناسائی علل مشکلات امروز و آینده سه ساحت هستی (انسان، جامعه و محیط زیست) در وانفسای جهان امروزی و حل آنها به کمک دیزاین به جای تلاش بی حاصل برای حل کردن مشکلات با ابزار تاریخی منقضی شده ای بنام سیاست".

نویسنده با این پرسش که "آیا می توان مسائلی را یافت که یک سیاستمدار می تواند حلشان کند ولی یک دیزاینر از حل آن عاجز باشد؟" ودر ادامه با ذکر این موضوع که می توان از بسیاران مسائلی یاد کرد که سیاست نه تنها آنها را حل نکرده بلکه باعث بدتر کردن شرایط در سرتاسر گیتی شده است (ولیکن دیزاین و دیزاینر به دلیل اینکه ذات دیزاین "شناسائی منطقی مشکلات و حل مستدل و پایدار آنها" می باشد از عهده حل آن مسائل بر می آید، ) اقتدارِ ابزارِ تاریخی و منقضی شده سیاست را در برابر نظم ذاتیِ دیزاین به چالش می کشد.

دیزاین کراسی به بیان ساده می گوید با دیزاین به راحتی می توان بسیاری از مسائل بظاهر دارای هویت سیاسی ولیکن ماهیتاً تکنولوژیکی را حل کرد. دیزاینِ یک کمباین با بهره وری بالا و قیمت پائین، مفیدتر ویا حداقل مکملِ ارائه هزاران نظریه سیاسی و جامعه شناسی پیچیده درباره کشاورزی و نحوه مبارزه طبقاتی پرولتاریا و... برای بهبود وضع زندگی مردمان است.

دیزاین کراسی با تکیه بر چهار ستون خود یعنی "استانداردسازی طبقات اجتماعی" ، "استانداردسازی ترمینولوژی" (شکل گیری ترمینولوژی صلح) و "وحدت سه ساحت هستی" و "پروتکل های یازده گانه دیزاین کراسی" در پی دیزاین یک اتحاد و ائتلافِ مستدل و پایدار جهانی به عنوان تنها راهِ رسیدن به یک رفاهِ قطعیِ نسبتاً محدود ولیکن پایدار در سراسر جهان و در یک بازه زمانی منطقی با تکیه بر امکانات موجود می باشد.

دیزاین کراسی با پروتوکل های یازده گانه خود (اجرای دیزاین کراسی، محیط زیست، آب، انرژی، رفاه و اقتصاد، سلامت، راههای سریع ارتباطی دیزاین کراسی، فرهنگ و آموزش، نظام واحد جهانی قضائی، جهان بدون مرز، شهر دیزاین کراتیک) تلاش دارد با ارائه و معرفی راهکارهائی که توسط نویسنده و نیز توسط استارتاپ ها و شرکتهای فناوری به منصه ظهور و بروز رسیده اند ولیکن بعلت منافات با قواعد و نظم اقتصادی کنونی جهان نمی توانند وارد زندگی انسانها شوند، به طور مستدل این باور را در خوانندگان ایجاد کند که می توان با امکانات امروز بهشت زمینی را آفرید و این واقعیت جهان امروز است نه جنگها و اغتشاشات و تضاد منافع پایان ناپذیر و...

مطالعه این کتاب که توسط وبسایت های گوناگون برای فروش ارائه شده است، به تمامی جوانان، طراحان و جامعه شناسان و اقتصاددانان و آن دسته از سیاست مدارانی که دغدغه جهانی با مصائب کمتر و زیبائی بیشتر دارند توصیه می شود.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=2792&rnd=1226

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما