تاریخ: 1402/6/14
تعداد بازديد : 763

تکرار ده درس در طراحی و شکستعنوان کتاب: تکرار، ده درس در طراحی و شکست
نویسندگان: جان شارپ، کالین مک لین
مترجمان: مهدی مقیمی، علی شیخ پور
ناشر: کتاب وارش - 1401

جان شارپ و کالین مک لین، دو استاد دانشکده طراحی پارسونز در نیویورک در حوزه طراحی بازی هستند که در مجموع بیش از 40 سال در این حوزه فعالیت و تدریس داشته اند. این دو نویسنده به طور خلاصه در این کتاب توضیح می دهند که مسیر موفقیت در یک پروژه، لزوما مسیر موفقیت های پی در پی و خلاقیت های ناگهانی نیست. بلکه شکست خوردن و تکرار را به عنوان ابزار مهمی برای رسیدن به موفقیت، تشریح می کنند.

آنها با بررسی ده فرایند خلاقانه توسط افراد موفق در موضوعات باغداری، پویانمایی، رادیولب، سرآشپز، معمار، نوازنده، اسکیت بورد سوار حرفه ای، کمدین، طراح اسباب بازی، هنرمند، موضوع شکست و تکرار را به شکل های مختلف بررسی میکنند و مفاهیم مختلفی را برای خلاقیت از طریق شکست و تکرار، بیرون می کشند.

◀ برای خرید این کتاب و مشاهده جزئیات بیشتر در انتشارات کتاب وارش (پیتزا بوک) به این لینک زیر مراجعه نمایید.

◀ همچنین در پادکست بوکاتی، میتوانید مصاحبه هایی شنیدنی با افراد موفق و طراحان خلاق در مورد این کتاب را بشنوید.

در پیش گفتار این کتاب در مورد جایگزین کردن موفقیت و حل مسأله با شکست و تکرار چنین میخوانیم:

"در رسانه های جمعی مثال های متعددی از نحوه ی خلق یک اثر خاص هنری، نوشتن یک نمایشنامه ی موزیکال موفق، و یا «دگرگونی» در کل یک صنعت توسط یک فرد حرفه ای وجود دارد. به احتمال بسیار زیاد همه ی این داستان ها از اینجا شروع می شود که «به من الهام شد» یا «نبوغ ناگهان درونم جاری شد» (همین و تمام!) و نهایتاً تمام این رویکردها خلاقیت را خارج از دسترس انسان های معمولی مثل ما جلوه می دهند. این قبیل مباحثات در مورد خلاقیت که معمولاً در حیطه ی طراحی و مهندسی هستند، روی دو هدف تمرکز دارند: حل مسأله و نوآوری. هر دوی این اهداف خیلی به مفهوم اختراع نزدیک هستند و خلاقیت را به عنوان ابزاری تجاری به کار می گیرند. حل مسئله و نوآوری هر دو به مقصودها و آمال خاصی منتهی می شوند و اغلب به فرایندهای نهادینه شده ای تبدیل می شوند که جایی برای انگیزه ها و خروجی های دیگر باقی نمی گذارند؛ و در نهایت موفقیت را به هرچیز دیگری ترجیح می دهند.

ما در پژوهش خود بر روی عمل خلاقانه، خیلی زود تصمیم گرفتیم که به جای تمرکز بر مفاهیم موفقیت یا حل مسأله، می خواهیم بر شکست و ارتباط آن با تکرار تمرکز کنیم. این تصمیم مبتنی بر تجربیات ما به عنوان طراح بازی و همچنین تجربیات تدریس ما بود که در هر دو، شکست یک هدیه است و در فرایند موفقیت نقشی سازنده بازی می کند."

کتاب تکرار، ده درس در طراحی و شکست

ساختار کتاب:

بخش اول: (فصل های 1 تا 4)
مباحث تئوری در مورد خلاقیت، شکست و تکرار

فصل 1 خلاقیت: تعریفی از خلاقیت را ارائه می دهد.
فصل 2 شکست: نگاه دقیق تری به این پدیده ی بدنام می اندازد تا به ما کمک کند علل شکست را بیابیم و بفهمیم چرا نمی خواهیم آن را بپذیریم.
فصل 3 تکرار، درک اولیه ای از فرایند تکرارشونده
فصل 4 ده دیدگاه به تکرار: در این فصل نشان می دهند که هیچ دو فرایند تکرارشونده ای شبیه به هم نیستند ولی چارچوبی ارائه می دهد که در آن پنج نقطه برجسته مختلف در همه اعمال خلاقانه ی تکرارشونده تشخیص داده می شود.

بخش دوم: (فصل های 5 تا 14)
در این بخش در طی 10 فصل، ده نمونه واقعی از فرآیندهای عمل خلاقانه در پنج گروه دوتایی بررسی می شود. نمونه هایی که در این ده فصل بررسی شده است شامل فعالیت هایی در موضوعات باغداری، پویانمایی، رادیولب، سرآشپز، معمار، نوازنده، اسکیت بورد سوار حرفه ای، کمدین، طراح اسباب بازی و زندگی یک هنرمند می باشد.

دو فصل بافتارهای مادی و اندیشه ای مربوط به این هستند که آیا ذهنیت تکرار حاصل شرایط مادی بوده است یا شرایط زودگذر.
دو فصل مقاصد هدفمند و کاوشی به نتایج مطلوب می پردازند؛
دو فصل فرایندهای روشمند و بداهه به تعیین نوع فرایندی می پردازند که برای رسیدن به مقاصد و نتایج مورد استفاده قرار می گیرند؛
دو فصل ارزیابی درونی و بیرونی برای کسانی است که مشغول ارزیابی پیشرفت به سوی نتایج مورد نظر و چگونگی آن هستند؛
دو فصل نتایج واگرا و همگرا نشان می دهند که باید از تکرار در خلاقیت چه نتایجی را انتظار داشت.

بخش سوم: بهتر شکست خوردن

" این کتاب پیشنهاد ساده ای دارد: شکست، عامل حرکت خلاقیت تکرارشونده است. این هسته ی مرکزی خلاقیت است؛ حرکت تدریجی از میان طراحی مفهومی، ساختن، و ارزیابی خروجی ها. هرچه بیشتر بر دستیابی به موفقیت های تدریجی در هر حلقه تمرکز کنیم، شکست کمتر شبیه شکست، و بیشتر شبیه جزئی از فرایندی عمدی می شود. موفقیت و شکست فقط ایستگاه هایی در چرخه ی تکرارشونده می شوند، که پیوندی جدایی ناپذیر دارند.

تکرار پادزهری (antidote) است، که در هر بافتاری، از خلاقیت گرفته تا یادگیری و حل آزاردهنده ترین مشکلات اجتماع، می تواند ترس ما از شکست را به استقبال از شکست و بهترین استفاده از آن بدل کند. به بیان دیگر، طرز فکر تکرار به ما می آموزد که شکست را به عنوان جزئی ناگزیر، و حتی خوش، از زندگی خود ببینیم. دلیل نگارش این کتاب همین بود. ما که درگیر فرایند پر از شکست خود در طراحی بازی بودیم، به این فکر افتادیم: آیا بقیه ی حرفه های خلاق نیز از تکرار به صورت مشابهی استفاده می کنند؟ ما در فرایند صحبت با انسان های حرفه ای در حوزه های بسیار متفاوت، هنر، آشپزی، کمدی، پویانمایی، باغداری، معماری و طراحی بازی، جاز، اسکیت برد سواری، طراحی اسباب بازی، و رادیو، دریافتیم که با وجود تفاوت های بسیار شدید، تکرار کاری است که همه ی آنها انجام می دهند."

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=2796&rnd=9993

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما