فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
تاریخ: 1387/7/7
تعداد بازديد : 5842

سیتروئن C5

همیشه خودرو های فرانسوی زیبایی خاصی داشته اند که این مسئله بیشتر وابسته به این است که خودروهای طراحی و ساخته شده توسط فرانسوی ها، بیشتر متاثر و تابعی از حالت های مد و فشن دیزاین روز بوده اند، و با توجه به اینکه بعضا به صورت عمد، در نقاط خاصی از خودرو، اغراق هایی می شود که در نظر اول هر بیننده ای را محو جادوی طراحی خاص خود می کنند.

گاهی این اغراق ها به قدری زیاد می شوند، که دانسته و یا ندانسته باعث خارج شدن از استانداردهای متداول خودرو سازان شده، و شاید همین مسئله باعث موفق نبودن این دسته از خودروها در بازار آمریکای شمالی، علیرغم کیفیت قابل قبول این محصولات بوده اند. نمونه بارز آن، Overhang بیش از حد دو محصول 207 و 407 پژو است، و یا در کمی نزدیک تر به خودمان، لبه های تیز و برنده گوشه فرم درب های جلوی خودروی پژوی 206 و 405 که به شمشیر سامورایی معروف است، و یا شیب بیش از حد شیشه جلوی پژو 206 که آن را تبدیل به یک گلخانه گرم کرده است، و یا زاویه بیش از حد Tumblehome در کناره های داخلی اتاق، که فضا را برای سرنشینان تنگ تر کرده، و در کشور آفتاب خیز ایران انتخاب درستی نبوده و نیست.
 
خودروهای فرانسوی در کشورهای اروپا شرقی و غربی و آمریکای جنوبی، از بازار نسبتاً خوبی برخوردارند و رفته رفته جای خود را نیز در دیگر بازارهای بالقوه دنیا باز می کنند. همچنین گویا در چشم اندازی آینده نزدیک، بار دیگر می خواهند که مارکتینگ خود را در بازارهای آمریکای شمالی محک بزنند، که دلیل آن را به خوبی در دو محصول خودروی جدید سیتروئن C5، همچنین در خودروی رنو توینگوی نسل نوین می توانید در طراحی پخته، بر مبنای تناسبات خودروهای آلمانی، و با نیم نگاهی به جهانی شدن ببینید.

خودروی سیتروئن C5، جزو رده خودروهای سدان سایز متوسط برای استفاده خانوادگی محسوب می شود و می توان آن را با خودروهایی مانند بی ام و سری 5، آئودی A6 و پژو 407 از نظر ابعاد مقایسه کرد، و در جایی که می توان عناصر تجملی و کاربردی را با میزان مناسبی در کنار همدیگر قرار داد، نسل نوین C5 می رود تا موقعیت خود را در بازار پر رونق این رده از خودروها محکم تر از پیش کند.

نسل قبلی این خودرو که نمونه هایی از آن هم در ایران موجود است، با حالتی ورم کرده در جاده ها در حال خزیدن است، اولین چیزی را که مخیله انسان بیاد می آورد، خاطره دیدن حیواناتی مانند نهنگ، دلفین و فوک است! شما با دیدن این خودرو احساس هیجان نمی کنید و یکدستی و یکپارچگی این حجم عظیم از فرم باد کرده، و ادغام آن با حالت کشیدگی خودرو، حسی از آرامش و ایمنی را به انسان القاء می کند، و شاید همین مسئله دلیلی باشد که مردان مسن و پا به سن گذاشته، با آن احساس بهتری دارند.

اما در نسل نوین این خودرو، به صورتی هوشمندانه، سازندگان و طراحان سیتروئن، چشم به بازار داغ تر و پر رونق تر جوانان داشته، و با کمی نیم نگاه به خودروهای هم ردیف آلمانی، و استفاده از خطوط جسورانه و سیال، خودرویی را طراحی کردند که کلیه عناصر با یک هارمونی و نظم خاص در جای خود قرار گرفته، و ایجاد زیبایی چشم گیری کرده اند.

سیتروئن C5

در نمای کنار این خودرو، به راحتی می توانید رگه هایی از این برداشت ها را ببینید که در خط محل جدا شدن سپرهای جلو و عقب و گلگیرها، اقتباسی از خودروهای آئودی شده است؛ چیزی که قبل تر از این می توانستید به راحتی در نمونه ای مانند هیوندای سوناتا ببینید و شاید همین دلیلی است بر موفقیت بیش از پیش آن خودرو. با دقتی بیشتر می توانید تقلید واضح شیشه های جانبی، در ستون C را ببینید، که در شیشه مثلثی کوچک واقع در پشت درب عقب، خودرو های بی ام و را هدف گرفته، و باز هم در فرورفتگی واقع در پانل درب ها، موسوم به Character Line، باز هم نیم نگاهی به خودروهای بی ام و شده است.

طراحان این خودرو، اسانس تجمل و لوکس بودن را با اضافه کردن نصب قطعات "زه وار" مانند استیل در حد میان شیشه های جانبی و پانل پوشش دهنده درب ها، و همچنین به صورت نواری پهن تر، در زیر درب های جانب، و امتداد آن بر روی سپر جلو و عقب، که می توانید پیشتر از این، همین قطعات را در سری CL از محصولات مرسدس بیابید و اوج این کار هم در خودروی مفهومی تجملی مرسدس، تحت نام Ocean Drive دیده اید.

حرکت های پله مانند بر روی قطعات چراغ جلو و مه شکن های جلو، به هیجان این خودرو اضافه کرده است و ترکیب خوبی نیز با لوگوی سیتروئن ادقام شده در خطوط افقی گریل جلو دارد. با کمی تیز بینی شما می توانید رگه هایی از سبک طراحی فورد اروپا را در گریل ورودی هوا، واقع در زیر سپر این خودرو را بیابید.

و اما عقب این خودرو هم در ناحیه چراغ های خطر، ترکیبی از چراغ های عقب محصولات فولکس واگن و بی ام و را می یابید که با کم شدن عرض خودرو در انتهای ناحیه درب بار عقب، ترکیب مهیج و فوق العاده ای را عرضه کرده است و تنها چیزی که از نسل پیشین خود به ارث برده است، قطعه کرومی زه وار مانند افقی است، که در انتهای زیرین درب صندوق بار جا خوش کرده است. همچنین شما می توانید چراغ های خطر شب نمای بی ام و سری پنج را، در دوسوی انتهای زیرین سپر عقب پیدا کنید که دیگر پیدا کردن این چراغ ها در خودروها، کار جدیدی نیست و اپیدمی شده است.

یکی از پررنگ ترین خواصی که در این خودرو با کمی تیزبینی خواهید یافت، استفاده هوشمندانه از انعکاس محیط اطراف در کناره های این خودرو می باشد. در اینجا طراحان به خوبی از جادوی حرکت پر پیچ و خم انعکاس محیط اطراف در ناحیه زیر خط Character Line استفاده مطلوب کرده اند، که زیبایی این خودرو را در حال حرکت چند برابر می کند.

سیتروئن C5

در آخر، خودروی سیتروئن C5 نسل جدید، با وجودی که از المان ها و خطوط طراحی خودروسازان موفق آلمانی تقلید کرده است، اما به دلیل استفاده صحیح از تناسبات هندسی و هنری، اتومبیلی خواستنی، زیبا و دوست داشتنی شده است، و این همان هدفی است که خودروسازان ژاپنی و کره ای، سال هاست که به دنبال آن هستند، اما توانایی به دست آوردن آن را مانند این خودرو به طور کامل نداشته اند، و خواه ناخواه محصولات مورد اشاره، تبدیل به خودروهای خوب، اما بی هویت شده اند.

 

امید است که دست اندرکاران وارد کننده نسل پیشین خودروی سیتروئن C5، ترس خود را که نتیجه عدم استقبال در بازار از نسل پیشنی بوده را از دل خارج کنند و بار دیگر اقدام کنند به ورود و عرضه این خودرو که به طور حتم به دلیل زیبایی خاصی که دارد، به راحتی می تواند با خودروهای گران تر مرسدس و بی ام و وارداتی رقابت کند. همچنین این موضوع را قبول کنند که هر ارزانی ای، دلیل بر فروش خوب و سود سرشار نخواهد شد و ارزانی ته مانده انبارهای محصولات از رده خارج این سازندگان تنها بستری است برای ظهور محصول جدیدتر و بهتر در آن کشور، و باور کنند که سلیقه ایرانیان، چه در خارج از کشور، و چه در وطن عزیزمان در حد کمال است و فرق محصول زیبا و نازیبا را به خوبی تمیز می دهند.

 منبع: دنیای خودرو - فرزاد برخورداری

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=371&rnd=3528

نظر بازديدکنندگان (6)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما