دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانو
تاریخ: 1387/9/12
تعداد بازديد : 8366

سوزوکی ویتارا نوین، که امروزه توسط بزرگ ترین خودروساز وطنی، شرکت ایران خودرو در استان خراسان مونتاژ می شود، به حق یکی از زیبا ترین و با هارمونی ترین و خوش ساخت ترین خودروی اس یو وی در مقابل دیگر رقیبان درون بازار می باشد. نسل قبلی این اس یو وی کوچک خانوادگی، دارای طرحی با خطوط قوسی شکل بیشتر بود و نسبتاً طرح قدیمی تری داشت که مرور زمان نیز، باعث خستگی و فرسودگی مدل آن شده بود. اما کارخانه سوزوکی با اقدامی شگرف، و با استفاده از خطوط تیز و خشک تر که به خطوط Hard Edge نیز معروف است، توانست رنگ و لعاب بهتری به این خودروی خوش نام از دیرباز بدهد، و بازارهای نوینی برای خودروی مزبور تدارک ببیند. تا جایی که موفقیت در بازار این خودرو، باعث به وجود آمدن هویتی برای کارخانه سازنده شد، و این حرکت را در دیگر محصولات نوین نیز تکرار کرد.

اصولاً خودروهای بیابانی سوزوکی، در چند دهه پیش، معروف به خودروهای کوچکی بودند که در گونه های سه سیلندر و چهار سیلندر عرضه میشد، و یکی از ماندگار ترین این خودرو ها، همانا خودروروی سوزوکی سامورایی است که هنوز با گذشت سالیان دراز، زیبایی خاص خودش را در قالب یک خودروی کوچک اس یو وی در خود تازه نگه داشته است، و مدل هایی از آن همچنان مابین علاقمندان به صورت دست به دست، خرید و فروش می شود. تا جایی که ایسوزو فرونترا، و نیسان پاترول نسل دوم نیز، در طراحی خود، با نیم نگاهی به سامورایی سوزوکی، خودروهای خود را عرضه کردند.

ویتارا

ویتارا تا دهه های قبل همچنان جزو خودروهای اس یو وی کوچک محسوب می شد، تا اینکه با اضافه شدن کلمه گراند، به معنای بزرگ، اندکی نیز به ابعادش اضافه شد و به هیبت خودروهای اس یو وی بزرگ تر، نزدیک تر شد. این در حالی است که به خاطر استفاده صحیح از خطوط ذوزنقه ای شکل، و طراحی هوشمندانه، همچنان با داشتن ظرافت مثال زدنی، احساس امنیت یک خودروی اس یو وی تمام عیار را نیز به همراه دارد و با گذشت زمان، حسی صمیمی و دوست داشتنی به مالک خود تقدیم می کند.

البته خودروهایی در این رده، با زیبایی خاص خود وجود دارند که یک سر و گردن از این بازمانده سامورایی ژاپنی بزرگ تر و راحت تر هستند، اما در جایی که تفاوت قیمتی بیش از دو برابر مطرح می شود، عقل سلیم حکم می کند که می توان با این اختلاف قیمت، یک خودروی دوم دیگر در حد مزدا 3 هم تهیه کرد که نیازهای روزمره شهری را نیز در قالب یک خودروی سدان تامین کند. شما می توانید با پرداخت مبلغ 75 میلیون تومان، سوار بر نیسان مورانو، بیشتر بدرخشید، این درحالی است که اگر درخشش بیشتر برای شما تنها فاکتور خرید نباشد، با خرید یک سوزوکی 38 میلیونی در گونه دنده ای و با پرداخت 4 میلیون تومان بیشتر، نوع گیربکس اتوماتیک آن انتخاب کنید و بادر نظر گرفتن این مسئله که اندک سهمیه بنزین کارتی نیز، شامل حال این طفل نوظهور اس یو وی ها هم می شود، که خود این موضوع، بر هزینه های جاری آن خواهد کاست.

از نظر فرمی نیز، طراحان با استفاده از خطوطی زیبا، قابلیت های مدت عمر طرح را بالاتر برده اند. مثلاً محل درز باز شدن درپوش موتور این خودرو، همانند رنجرورهای نسل اول، از گوشه بالایی گلگیرها شروع می شود، و با سادگی خاصی از بالای چراغ های جلو و گریل خودرو، زیبایی خاصی را ارائه داده است که همین حرکت را می توان در مدهای جدید، مرسدس بنز سی کلاس، و به زودی در مرسدس بنز ای کلاس نیز خواهید دید، و این روندیست رو به عقب، و به نوعی زنده کردن سنت های قدیمی در طراحی محسوب می شود. اما طراحان پا را از این فراتر گذاشته اند، و با اضافه کردن یک خروجی هوای گرم Gill از انتهای درپوش موتور، کمی از سادگی بیش از حد آن کاسته اند، و به نوعی جذابیت آن را دوبرابر کرده اند.

برجستگی روی سپر جلو، هرچند نسبت به بی ام و ایکس سه، ساده تر و با یک نوع رنگ ارائه می شود، اما تأثیر گذاری خود را دارد و با ترکیب 2 چراغ مه شکن Fog lamp در فرو رفتگی درون آن، سازگاری دلنشینی به وجود آورده است. همچنین گوشه های سپرها، گل گیر ها و Wheel Arch های خودرو، با استفاده از کات های حساب شده و خطوط تیز تر، جذابیت بیشتر نسبت به حجم های پف کرده متداول در خودروهای اس یو وی امروزی دیگر دارند.

اما شاید یکی از جذاب ترین قسمت های این خودرو را بتوان در ترکیب چراغ های عقب Tail lights با ستون عقب D-Pillar نامید، که با حالت خاص ضربدری، مکمل فرمی یکدیگر بوده و طراح و یا طراحان، به صورتی هوشمندانه، از بازی حرکت در چشمان بیننده استفاده کرده اند، و یک اثر ماندگار را در ذهن بیننده خلق کرده اند.

شما در سوزوکی ویتارا، عناصر دکوراتیو کروم کاری شده که نشان از جلال و شکوه باشد مشاهده نمی کنید، اما طراوت طراحی آن به حدی است که احتیاجی به این موضوع هم زیاد دیده نمی شود و به نظر نگارنده، سوزوکی ویتارا، مانند حالت فرمی صورت آدمی را دارد، که بدون آرایش هم زیبا و دوست داشتنی است و اگر هم بخواهید کمی ول خرجی کنید، تنها با خرید کفش هایی زیباتر برای آن، از گونه رینگ های بزرگ تر، زیبایی بصری آن را دو برابر کنید.

این خودرو تنها خودوریی است که (باز هم به خاطر کمبود قطعات کروم کاری شده)، در رنگ های تیره، مانند مشکی زیباست و این دلیل استفاده از خطوط خشک، و کات های حساب شده در بدنه است، که شما در هر حال، یکی از دو انعکاس زمین و افق را در آن می بینید، و همیشه همین کنتراست رنگی، در بدنه تیره این خودرو، زیبایی خاصی به آن القاء کرده است.

ویتارا

اگر توان یک موتور 2000 سی سی، با مصرف کمتر نسبت به گونه های متداول 6 سیلندر 3000 و 3500 سی سی، نیازهای روزمره شما را ارضاء می کند، پرداخت مبلغ بیشتر، کمی غیر معقول به حساب می آید، و اگر شرکت سازنده آن ایران خودرو، مدت گارانتی این خودرو را از 18 ماه به 36 ماه افزایش می داد، احتمالاً مورد توجه بیشتری برای مصرف کنندگان قرار می گرفت و با استقبال بیشتری روبرو می شد. اگر در قدمی فراتر، این خودرو با موتور 6 سیلندر و آپشن های بیشتر نیز ارائه می داد، باز هم مشتریان مشکل پسندتر، با رضایت بیشتری به سمت آن جذب می شدند و این درحالی است که معمولاً آنان از یک خودروی اس یو وی، توانایی بیشتری می خواهند و استفاده از موتور 2 لیتری، کمی از توانایی های جاده ای و مسافرتی، با در نظر گرفتن حداکثر سرنشین و بار در آن می کاهد. همچنین اگر نوع دو درب، یا به عبارت بهتر، نوع سه درب آن نیز ارائه می شد، به خاطر فرم اسپورتی بیشتر آن، برای خریدارن جوان تر مورد استقبال بیشتری قرار می گرفت.

در اینجا بد نیست که کمی هم در مورد محصولات دیگر این خودرو ساز بنگریم. شاید بابی شود برای ساخت این محصولات در ایران.

خودروهای سوزوکی به توانایی و عمر موتورهای محرک آنان معروف هستند، و به صورت عمده، سوزوکی بیش از آنکه خودرو ساز باشد، سازنده موتورهای پردوام برای قایق های موتوری و کشتی های تفریحی و باری بوده است و تجربه موتور سازی آن، دلیلی است بر کیفیت ساخت آن و حضور پررنگش نسبت به سایر رقبا. این در حالی است که شایعه نصب موتور های هندی ساخت ماروتی هندوستان، در ابتدای معرفی این خودرو می رفت که مانند جذام بر بازار این محصول تأثیر بگذارد، اما با توجه به اینکه ماروتی هندوستان، بیشتر تکنولوژی خود را از سوزوکی ژاپن به عاریت گرفته، و به عبارتی مونتاژ کننده سوزوکی در هندوستان است، اگر هم این شایعه درست باشد، هیچ دلیلی برای کمتر بودن کیفیت یک موتور سوزوکی ساخت هند، نسبت به گونه مشابه ساخت ژاپن ندارد.

سوزوکی ژاپن با ارائه مدل نوین سویفت Swift، شکی به بازار خودروهای کوچک هاچبک وارد کرد. این درحالی بود که با پهن تر کردن عرض این خودرو و بالاتر بردن ارتفاع آن، نسبت به نسل های پیشین، و استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک، قابلیت های این خودرو را بالاتر برد، و توانست پای این هاچبک دوست داشتنی را، درون کفش ام پی وی ها کند و بازار جدیدی مخصوصاً برای خانم های مشکل پسند به وجود بیاورد. طراحی خارجی و داخلی آن همچنان پر از طراوت و تازگیست و بد نیست که مسئولان ایران خودرو، نیم نگاهی به امکان ساخت آن در وطن بکنند.

ویتارا

اما همین سازنده، با ارائه خودروی SX4 در قالب یک خودروی ام پی وی کوچک، با توانایی هایی همچنان مانند سویفت، باز هم توانست خیلی خوب عمل کند و جدیداً با اضافه کردن یک صندوق بار در انتهای آن و ارائه نوع سدان Sedan آن توانست تکانی و شوک جدیدی به بازار فروش این مدل وارد کند، و در جایی که پژو 206 ما در نوع صندوق دار، مورد بی لطفی خریداران قرار می گیرد (و تنها علت آن هم صرفه جویی بی مورد در تغییر فرم چهارچوب درب های سرنشینان عقب این خودرو است)، این تازه وارد سوزوکی، در طراحی و نحوه ارائه بسیار بهتر عمل کرده است و گونه صندوق دار آن که معمولاً در محصولات مشابه کمی زشت تر ارائه می شد، در اینجا زیباتر شده و جذابیت های بصری بیشتری نسبت به گونه بی صندوق آن دارد. تا جایی که به عنوان پر فروش ترین خودروی ساخت هندوستان در یک سال اخیر شناخته شده است.

ویتارا ویتارا ویتارا

اگر به خوبی در این مدل هم کنکاش کنید، می توانید به اثر گذاری خودروی گراند ویتارا در این دو مدل پی ببرید، و متوجه خواهید شد، که خودروسازان ژاپنی، بیشتر از پیش به مقوله هویت در ظاهر خودرو پی برده اند و به آن در محصولات خود توجه بیشتری می کنند.

اما تازه وارد دیگری از سوزوکی هم در راه است که آن چیزی نیست به غیر از مدل زیبای ایکس ال 7 - XL7 که باز هم فرم کلی پروفایل کناری خود را از خودروی گراند ویتارا به عاریت گرفته است، ولی حالت چراغ های جلوی آن بر گرفته از کانسپت های نمایشگاهی اخیر این خودروساز در دو سال اخیر می باشد. سوزوکی با این خودرو گونه خاصی از خودروهای Crossover را تدارک دیده است که با داشتن سه ردیف صندلی و ظرفیت بالاتر نسبت به محصول ویتارای خود، چشم به بازارهای وسیع تر آمریکای شمالی داشته که مسافت های بلندتر نسبت به اروپا و جمعیت بیشتر خانوار ها در آن خطه، خودرویی جادارتر و قوی تر را می طلبد که با ارائه این محصول، به خوبی نسبت به هدف نشانه گیری کرده است. 

 

به طور کل اینگونه می توان بیان کرد که، در جایی که خودروسازان تمام تلاش خود را در ارائه انواع و اقسام خودروها می کنند، و گاهی این حرکت باعث ضعیف تر شدن بازار در بخشی از آن محصولات می شود که جور ضرر آن را دیگر محصولات بهتر باید بدهند، خودروسازی سوزوکی، محصولاتی خاص را برای استفاده های خاص و سلیقه های متفاوت تولید می کند و در چند سال اخیر هم با موفقیت در مدل های ذکر شده، به خوبی بازی در این قاعده را نشان داده است. به عبارتی می توان شعار قدم های آرام اما محکم را که پیش از این در مورد محصولات مرسدس بنز استفاده می گردید را به خوبی برای این خودروساز ژاپنی نیز استفاده کرد.

منبع: دنیای خودرو، فرزاد برخورداری

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=405&rnd=6048

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما