دوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: اردشیر حکیمی
تاریخ: 1387/11/17
تعداد بازديد : 6148

نگارش پایان نامه1- به صورت معمول، بهتر است موضوعاتی انتخاب شوند که علاوه بر مورد علاقه بودن، دارای سفارش دهنده یا مشتری بوده و ترجیحا توسط دیگران، کار زیادی بر روی آن انجام نشده باشد.

2- در نوشتن پروپوزال برای ثبت موضوع، مطابق با فرمت پیشنهادی هر دانشگاه، به ارائه مطالبی پیرامون تعریف مساله، هدف و ضرورت اجرای طرح، سوال پژوهش و ارائه نظریه، روش ها و فنون اجرایی (تکنیک پژوهش و متدولوژی طراحی)، برنامه زمان بندی (با دقت یک هفته)، تاریخچه مطالعه و ذکر منابع اصلی پرداخته می شود. لزومی ندارد که حتما در متن نهایی از این منابع استفاده گردد.

3- در تدوین مطالب پایان نامه، معمولا لازم است که به بحث های زیر پرداخته شود:
مقدمه، معرفی کلی موضوع، دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن، روش پژوهش، معرفی کاربران و گروه هدف، بحث تئوری و نظریه پردازی، تدوین چک لیست، متدولوژی طراحی، بحث عملی و طراحی، ایده پردازی (Black Box و Glass Box)، ارزیابی طرح ها و انتخاب ایده برتر بر اساس چک لیست، ایده پردازی در مورد جزئیات طرح برتر، معرفی کلی طرح جدید، بررسی عوامل موثر برطرح جدید (ویژگی های زیبایی شناسانه، ارگونومی و عوامل انسانی، نحوه استفاده و تعامل کاربر با محصول، رفتارهای تخریب گرا و محصول، تعامل محصول با عوامل محیطی، تناسب محصول با محیط استفاده، عوامل مهندسی و عملکردی، مواد و روش های ساخت، شیوه بازیافت محصول و حفظ محیط زیست، جنبه های اقتصادی، نحوه تعمیر و نگه داری محصول)، توسعه ایده منتخب و طراحی اجزاء (نقشه های فنی، پرسپکتیو انفجاری، راندو)، الگوریتم استفاده، نتیجه گیری، پی نوشت ها، منابع و ماخذ.

4- با توجه به آنکه متاسفانه برخی از داوران، فرصت خواندن کل متن را ندارند، بنابراین لازم است در نگارش بخش  فهرست و لیست منابع و ماخذ، توجه کامل مبذول شود. بهتر است سه فهرست جداگانه برای مطالب، تصاویر و جدول ها و نمودارها منظور گردد. شیوه صحیح درج منابع در لیست منابع و ماخذ، از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از متداول ترین این روش ها برای منابع مکتوب به صورت زیر است:
نام خانوادگی مولف، نام مولف (سال نشر مطلب)، "عنوان مطلب"، محل نشر مطلب، نام انتشارات.
در رفرنس دهی منابع اینترنتی می توان از شیوه زیر استفاده نمود:
نام خانوادگی مولف، نام (سال نشر مطلب)، "عنوان مطلب"، آدرس اینترنتی مطلب، تاریخ مشاهده مطلب.
ترتیب الفبایی در ذکر لیست منابع باید رعایت گردد.

5- لازم است در زیر هر شکل، نمودار و جدول، علاوه بر درج شماره و توضیح و اشاره به آن در متن، همانند جملات متن، به ذکر منبع نیز پرداخته شود. مثلا می توان از شیوه (نام خانوادگی مولف، سال نشر: صفحه) استفاده نمود.

6- همواره لازم است که علائمی مانند کاما (،) و کاما-نقطه (؛) و نقطه (.) بدون فاصله به کلمه قبل از خود بچسبند تا هیچ گاه در ابتدای سطر واقع نشوند. این در حالی است که پرانتز باز (() به کلمه بعد از خود و پرانتز بسته ()) به کلمه قبل از خود می چسبند. هیچ گاه نباید در متن، به جای کلمه "و غیره" از "و..." استفاده شود. این علامت مخصوص تند نویسی است و در متون علمی کاربردی ندارد.

7- به منظور صفحه آرایی پایان نامه، بهتر است از فونت های خوانا و غیر تزئینی مانند یاقوت، زر، میترا و نازنین استفاده شود. ترسیم کادرهای تزئینی برای صفحات، سطوح رنگی نامرتبط، فونت های نامتناسب مانند Tahoma و ترافیک، به شدت زننده است.

8-. برای زرکوب نمودن جلد پایان نامه، بهتر است از حروف سیاه استفاده شود. ترتیب قرارگیری مطالب در حالت وسط چین، به صورت زیر است:
آرم دانشگاه
عنوان دانشگاه (زر، 14، سیاه)
عنوان پردیس یا دانشکده (زر، 14، سیاه)
عنوان گروه آموزشی (زر، 14، سیاه)
پایان نامه جهت اخذ درجه... (زر، 16، سیاه)
عنوان پایان نامه (زر، 20، سیاه)
(تیتر، 14)
استاد راهنما (زر، 16، سیاه)
(زر، 14)
دانشجو (زر، 16، سیاه)
(زر، 14)
نیمسال تحصیلی(زر، 14، سیاه)
(زر، 12، سیاه)

9- هرچه عنوان پایان نامه طولانی تر و تعداد نمودارها و جداول و تنوع آنها بیشتر باشد، کار، علمی تر به نظر می رسد.

10- شکل، پیکره و فرمت پایان نامه نیز به اندازه محتوای آن دارای اهمیت است.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=462&rnd=3606

نظر بازديدکنندگان (6)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما