دوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: Phoenix
تاریخ: 1387/12/18
تعداد بازديد : 7009

بابای دارا می گوید: با پولتان دارایی بخرید. دارایی چیزی است که اگر به حرکت درآید، درآمد ایجاد می کند. در مقابل می شود با پول، بدهی خرید که اگر به حرکت درآید هزینه ایجاد می کند. (نقل از کتاب بابای دارا، بابای ندار - دانلود خلاصه کتاب با فرمت PDF)

هرکدام از دارایی های ما با روشی به درآمد تبدیل می شوند. می شود خانه مان را اجاره دهیم، مواد اولیه را به تولید کننده ای برسانیم، یا دانشمان را به صورت خدمات مشاوره در اختیار کسی قرار دهیم. در این بین، یک دارایی مهم وجود دارد که روش تبدیل آن به درآمد یا ثروت، قدری ظرافت دارد، و آن ایده است. ایده همان چیزی است که جوان هایی که هیچ دارایی ندارند، ممکن است داشته باشند. امروزه تبدیل این ایده ها به کسب و کار، اقتصاد کشورها را به پیش می برد. مثل کارهای استیو جابز یا بیل گیتس یا همین بروبچه های یوتیوب. برای این که ایده تان را به پول تبدیل کنید، دو راه کلی هست که متاسفانه هر دو راه در ایران سنگلاخ اند!
 
1- ایده مان را ثبت کنیم و سپس آن را به عرضه کننده های کالا و خدمات بفروشیم.
2- خودمان یک کسب و کار مبتنی بر ایده جدید بیافرینیم.

روش دوم در دنیا مکانیسم جالبی دارد: فردی که ایده جدید دارد به همراه یک تیم (مثلا 3 یا 4 نفره) یک طرح تجاری تنظیم می کند. طرح تجاری شامل توصیف کالا یا مزیت، سازمان و نیروی انسانی مورد نیاز، تجهیزات و روش تولید، برنامه بازاریابی و پیش بینی های اولیه مالی است.

از طرف دیگر، آدم ها یا بنگاه هایی هستند به نام  Venture Capitalist که پول زیادی را برای سرمایه گذاری در ایده های نو کنار گذاشته اند. این بنگاه ها آن طرح تجاری را بررسی می کنند و در صورت پذیرش، با آن آدم ها مشارکت می کنند. یعنی پول لازم را تامین می کنند و مثلا به نسبت 70 به 30 سهام دار شرکت تازه تأسیس می شوند. کسب و کاری که در روزهای اول ارزش بالایی نداشت، ممکن است به سرعت رشد کند و مرتب صفرهای ارزش آن زیاد شود. به این ترتیب ایده تبدیل به پول می شود!

تحقیقات نشان داده که بین 80 تا 90 درصد طرح های تجاری که به تایید VC ها می رسند شکست می خورند. ولی آن ده بیست درصد باقی مانده چنان سودی نصیب VC ها می کنند که تمام آن ضررها در برابرش قابل چشم پوشی است.

اما آدم های صاحب ایده چطور پول دار می شوند؟ آن ها که سهام داران شرکت های نوپا بوده اند، بعد از چند سال ارزش شرکتشان را به شدت افزایش می دهند. شرکتی که دیروز یک گاراژ اجاره ای بود، بعد از 3 نا 5 سال به واسطه ارزش تجاری ایده ای که صاحبان آن داشته اند، میلیون ها دلار می ارزد. حالا وقت عرضه سهام شرکت در بورس است. چه اتفاقی می افتد؟ سهام اسمی و بی ارزش دیروز در جیب کت وصله ای آقای باهوش، امروز ارزش هنگفتی دارد و فروش آن به سایرین، درآمد سرشاری نصیب صاحب آن می کند. جابز و ووزنیاک که اپل را تأسیس کردند، بعد از بالا گرفتن کار، سهامشان را عرضه کردند و پول خوبی به جیب زدند. بعد هم که ایده شرکت Next، کارش گرفت، اپل آن را خرید و باز هم ایده جابز بود که پول را به جیبش ریخت. ایده انیمیشن کامپیوتری هم که در Pixar گرفت، دیزنی آن را خرید و باز هم جابز بود که پولدار شد.

جالب است بدانید، شرکت Amazon در حالی که داشت ضررهای میلیونی می داد، ارزش سهامش به طور نمایی بالا می رفت و صاحبانش را روز به روز پولدارتر می کرد! چرا ؟ ایده دوستان به ظاهر کتاب فروش را، سرمایه گذاران باهوش بازارهای بورس به خوبی دریافته بودند. آمازون با فروش کتاب به مردم، از علایق آنها با خبر می شد حالا مجموعه دانسته هایش در مورد علایق تک تک مردم آمریکا را می فروشد.

بعضی از این آدم ها آن قدر از این روش درآمدزایی خوششان می آید که بعد از فروش سهامشان، دوباره ایده جدیدی را در قالب یک شرکت کوچک ثبت می کنند و.... یک چیز جالب دیگر آن که بعضی شرکت ها مثل M3 و XEROX  ایده های جالب شما را می خرند. اگر حوصله راه اندازی یک کسب و کار جدید را ندارید، لا اقل یک سر به سایت آنها بزنید!

منبع: همشهری جوان - شماره 106 - محمد امین واصفی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=477&rnd=2155

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما