دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: sfarahanii
تاریخ: 1387/12/22
تعداد بازديد : 10630

فنگ شویفنگ شوی Feng Shui دو کلمه چینی به معنای باد و آب هستند که بیانگر اعتقاد چینی ها در کشمکش نیروهای خوب و نیروهای شیطانی است. چینی ها از این اعتقاد در طراحی داخلی و طراحی محیط زندگی و حتی در آداب دفن مردگان استفاده می کنند تا انرژی هایی که انسان را احاطه کرده است، به تعادل و هماهنگی بهتری دست پیدا کنند.

اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پر اضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد. از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش، خاک، آهن و آب) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یک مکان را ایجاد کرد و با تقویت انرژی حیاتی مکان ها «چی» مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد.

درباره تاریخ فنگ شویی نظرات مختلفی وجود دارد. یکی از این نظریه ها به دورانی برمی گردد که زندگی در اطراف رودخانه لو در چین باستان رشد زیادی پیدا کرده بود. در آن زمان، طغیان مکرر رودخانه باعث بروز خسارت های زیاد به محصولات کشاورزی می شد. در همین دوره مردی به نام فو-هسی با اجرای اصلاحاتی در مسیر رودخانه برای همیشه به این طغیان های مخرب پایان داد. او بعد از مدتی امپراطور منطقه شد و به امور سازنده خود ادامه داد. بسیاری، او را پایه گذار فنگ شویی می دانند. سال ها بعد از فو-هسی، امپراطوی به نام ون (King Wen) اهتمام خاصی نسبت به این دانش، مبذول کرد و فنگ شویی تبدیل به اصول ساخت بناهای حکومتی  شد. در واقع تا سال های سال فنگ شویی و فرمول های آن فقط در دسترس سلاطین و درباریان بود. وقتی مائوتزه در چین به حکومت  رسید، فنگ شویی را به صورت عمومی رواج داد و از زمان او بود که فنگ شویی در تمام چین منتشر شد. چینی هایی که در خارج از سرزمین اجدادی خود سکونت کردند، این دانش را با خود به خارج از چین بردند و آن را در سایر کشورها رواج دادند. در دنیای امروز هنگ کنگ نمونه خوبی برای فنگ شویی است.

زمانی که توده های انرژی راکد را آزاد می سازیم و به آنها جهت می دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند، درمی یابیم که احساس آرامش، آسودگی و همچنین اعتمادبه نفس بیشتری داریم. فنگ شویی همچنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مکمل «یین و یانگ» نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ شویی این دو اصل مبدا انرژی حیاتی هستند که در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد. بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح کنیم که انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند.

ممکن است شما از طراحی نظم در خانه خود کاملا راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید. در این نوشتار سعی بر این است که بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویی، با ارائه راهکارهای عملی، دکوراسیون داخلی خانه را سامان دهی کرده و با جاری ساختن انرژی های مثبت، خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم. پس ابتدا به بررسی بخش های مختلف خانه می پردازیم، البته مراقب باشید که در به کارگیری اصول فنگ شویی با صبر و حوصله عمل کنید و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویی خانه، اثر آن را ارزیابی و سپس تغییر دیگری را شروع کنید. به قول چینی ها مانند جادوگری که تازه به چوب جادو رسیده است عمل نکنید.

پنج اصل کلی فنگ شوی:
1- فنگ شوی توصیه نمی کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایی به کار برید که فکر می کنید لازم است.
2- به کارگیری فنگ شویی اضافه کردن اشیای ساخت چین به لوازم خانه نیست.
3- هر وسیله شکسته، خراب و بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور ریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.
4- هدایا و وسایلی را که از آنها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید. کم ترین ضرری که دارند این است که بیهوه جای شما را اشغال می کنند.
5- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.

و بالاخره یک بار دیگر یادآوری می شود که: فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحی نیست، روشی زودگذر و دوره ای نیست، جادو هم نیست، بلکه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون سازگاری دارد.

ورودی خانه:
ورودی، فضای ارتباطی مابین دنیای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مکان است که افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند. از نظر فنگ شویی، در ورودی، دهانه خانه است زیرا انرژی «چی» (انرژی حیاتی مکان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگی اشخاص جریان می یابد.

برخی توصیه های فنگ شوی برای دکوراسیون:
توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیاء اضافی تبدیل کرد. آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند. دقت در کیفیت پوشش کف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.

ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند. بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر اینکه آنها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جای دهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند. اگر ورودی شما کوچک و تاریک است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد، زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال های کوچک باعث افزایش «چی» مثبت و مفید می شود اما اگر این کار با سبک دکوراسیون شما سازگاری ندارد از لامپ های هالوژن یا نورافکن های کوچک چند جهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودی پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند. برای اینکه ورودی بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان استقبال انتخاب کنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه کمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود. اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد.

در سرویس های بهداشتی نباید روبه روی در ورودی قرار گیرند زیرا «چی» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید کرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است. در مورد آشپزخانه نیز ممکن است مدام احساس گرسنگی کنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روی در ورودی باشد.
توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرح دار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.

دیوار روبه روی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.

اتاق خواب و فنگ شویى:
اتاق خواب ها مهم ترین بخش یک خانه برای آرامش و راحتی هستند، هر چند که بیشتر ساعاتی که در این اتاق می گذرد در ساعت های خواب است. در همین راستا نباید هرگز این اتاق را تنها به این خاطر که در تیررس نیست نادیده گرفت، زیرا که تنها با خوابیدن در یک اتاق خواب آرامش بخش است که می توان روزی سرشار از سرخوشی را آغاز کرد. تا می توانید از مظاهر طبیعی برای دکوراسیون اتاق تان استفاده کنید. انواع گیاهان خانگی و وسایل ساخته شده از چوب، سنگ و... می تواند به شما در داشتن اتاقی بی نظیر، زنده و سرشار از انرژی های مثبت و نیرو دهنده کمک کند. در مبحث فنگ شویی توصیه ای مهم و جالب شده است: از گیاهان و اشیای مختلفی مانند تابلو، مجسمه، سکه، سنگ یشم، زنگوله و... به عنوان ابزار رویارویی با تأثیرات منفی، تقویت تأثیرات مثبت و یا حمایت و حفاظت ساکنان خانه استفاده می شود که استفاده از این اشیا باید در موارد مشخص و یا آگاهی کامل از اهمیت نمادین آن انجام گیرد. طبیعت همواره زیباترین و کامل ترین الگوها را در اختیار انسان ها قرار می دهد پس برای موفق شدن در این کار هم، بهترین الگوی شما چه در انتخاب رنگ ها و چه در چیدمان وسایل اتاق تان طبیعت است. علاوه بر این شما می توانید به جای گم شدن در میان انبوهی از کتاب ها و جزوات مربوط به رنگ شناسی با نگاهی ساده اما دقیق به چگونگی در کنار هم قرار گرفتن رنگ ها در طبیعت، زیباترین ترکیبات رنگی را متناسب با فضای اتاقتان ایجاد کنید. با توجه به همه آنچه که در بالا گفته شد بهترین توصیه ای که می توانم نهایتا به شما برای طراحی و تغییر دکوراسیون اتاقتان بکنم این است که ابتدا سعی کنید اطلاعات پایه ای لازم را در این زمینه کسب کنید و قبل از هر چیز به قلب خودتان و احساسات درونی تان عمیقا توجه کنید نه به سخنان دوستان، علایق پدر و مادرتان و یا سلیقه اطرافیان دیگرتان، به خودتان و احساسات خودتان و سلیقه خودتان اعتماد کنید چرا که نهایتا این شمایید که باید در این اتاق زندگی کنید.

- به هیچ عنوان درست نیست کسانی که به سختی به خواب می روند، اتاق خوابشان رو به غرب باشد، در حالی که اتاق های رو به طلوع برای کسانی که بیدار شدن برایشان سخت است، ایده آل است.
- جایی که تختخواب تان را قرار می دهید بسیار حیاتی است. زیرا شما حدود یک سوم زندگی تان را در آن سپری خواهید کرد. بهتر است سرتان به طرف دیوار باشد تا دیوار از آن حمایت کند و به طرف در دید داشته باشید. اگر میزهای دارای رومیزی پارچه ای کنار تخت باشد و تابلویی پشت تخت آویزان باشد، محیط را آرام می کند. از تصویرهای نامناسب یا شلوغ باید اجتناب شود، این اتاق تقارن و مناسبت خوبی دارد، میزهای متناسب کنار تخت رابطه مثبت را تقویت می کند.
- هنگام شب آینه های روی در کمدها یا میز آرایش را با پرده روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید انرژی های موجود در اتاق آرام باشند، چرا که آینه آنها را گسترش می دهد.
- تختخواب های دارای قاب فلزی، امواج الکترومغناطیسی لوازم برقی و سیم کشی خانه را تشدید می کند، تختخواب های چوبی بهتر هستند.
- برای ملافه ها، پتو و روبالشی ها از مواد طبیعی استفاده کنید.
- اتاق خواب هر چه کوچک باشد، متناسب و ایده آل تر است.
- رنگ های سفید و کرم روشن، بهترین رنگ برای اتاق خواب است، هر رنگی که کمرنگ باشد، اتاق خواب شما را آرام خواهد کرد.

منابع:
http://www.ebtekarnews.com/ebtekar/News.aspx?NID=13663
http://topdress.mihanblog.com/post/64

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=479&rnd=3374

نظر بازديدکنندگان (10)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما