تاریخ: 1388/9/8
تعداد بازديد : 9580

هدف از آزمون عملی کنکور ارشد طراحی صنعتی، سعی بر کمک به راهیابی افرادی است که از آمادگی بالاتر و توان عملی بیشتر نسبت به دیگر داوطلبان برخوردارند. این در حالیست که بسیاری از داوطلبان توانمندی مناسب و کافی را به عنوان یک طراح دارا بوده اما در عمل به دلیل شناخت ناکافی و عدم مدیریت توانمندی ها نمی توانند از تمام ظرفیت خود استفاده کرده فرصت را به رقیبان واگذار می کنند. هدف این مطلب ارائه برخی نکات راهنما همراه با توضیحات تصویری در این زمینه جهت کمک به تمامی شرکت کنندگان و ایجاد فضای رقابتی مثبت و سازنده تر است.

در مطلب دیگری بیان شد که منطقی ترین شکل تقسیم بندی مطالب در شیت ها بر اساس تیترهای خواسته شده و بارم بندی آزمون می باشد. بر همین اساس نوع قالب بندی کلی شیت ها بدین ترتیب پیشنهاد می گردد که:

شیت 1: ارائه حداقل سه اتود و شرح آنها
شیت 2: ارائه محصول منتخب به همراه الگوریتم استفاده و نحوه ارتباط با کاربر
شیت 3: ارائه موارد ارگونومیک، نقشه فنی و مواد و روش های ساخت

در این روش داوطلب تنها مواردی را ارائه می کند که برای آنها بارم درنظر گرفته شده و هر یک را به صورت جداگانه و تحت همان عناوین بررسی می کند و مطالب مازاد را فقط در صورت کمک به پیشبرد پروژه ذکر می کند.

نحوه عمل در شیت 1:
شیت اول شاید پیچیده ترین و هول انگیزترین مرحله است! داوطلب به یکباره با صورت مسئله مواجه شده و هیچ یک از ابعاد مسئله را نمی شناسد. اولین قدم برای شما شناسایی تمامی ابعاد صورت مسئله طرح شده است بنابراین داوطلب پیش از هر چیز با استفاده از متدهای روشن سازی و تفسیر موضوع نظیر 5wh مسئله را می شکافد و جنبه های مختلف آن را استخراج می کند. با توجه به جامع بودن و سادگی 5wh این متود روش بسیار مناسبی برای کالبد شکافی پروژه های سریع محسوب می شود. بهترین روش به کار بردن آن نیز آماده کردن سوالات پیش فرض بر اساس هر یک از whهای کلی است که بر روی شیت ها نوشته نشده تنها پاسخ آنهاست که ثبت می شوند؛ زیرا این متن تنها لازم است مورد استفاده شما واقع شود و برای داوران اهمیتی ندارد، چنانچه فضای کافی برای اتود زدن ندارید نیز می تواند این بخش را تنها برای خودتان و بر روی برگ چرک نویس انجام دهید. به طور مثال سوالات کارآمد در مورد who که شما باید بپرسید و بتواند تمام موضوعات را پوشش دهد می تواند بدین شکل باشد:
- چه کسانی با محیط یا محصول در ارتباطند
- دردسرهایی که محصول یا پروسه در حال حاضر برای کاربران ایجاد می کند
- کاربر چه پتانسیل خاصی دارد
- چه خطراتی کاربر را تهدید می کند
- و...

اهمیت این نوع برخورد در آن است که شما در وقت صرفه جویی کرده و بسیار سریع با تمام ابعاد پنهان موضوع آشنا می شوید. هریک از سوالات می تواند برای شما دربردارنده مفهومی از موضوع و یا ایده ای نو باشد و در صورتی که با پرشس سوال هیچ تداعی در ذهن شما ایجاد نگردید بدان معناست که در صورت مسئله صدق نمی کند و سریع به سراغ سوال بعدی می روید.

در مرحله بعدی نوبت به طرح ایده های اولیه می رسد. چنانچه در تیترهای ارزیابی دقت کنید متوجه می شوید تأکید این قسمت بر تنوع طرح هاست، و فقط تنوع. این بدین معناست که لازم نیست شما سه طرح خوب و کارا پیشنهاد کنید، مهم ترین مطلب ارائه سه طرح کاملا متفاوت از یک دیگر است. بنابراین فرآیندی را برای ایده دهی در پیش گیرید که منجر به شکل گیری ایده هایی کاملا متنوع گردد. در نظر گرفتن رویکردهای کلی و طراحی بر اساس آنها یکی از همین روش هاست که باعث تولید انبوهی از ایده ها در زمانی بسیار اندک می شود و بر روی پختگی طرح نهایی نیز بسیار موثر است. این رویکردها به هر یک از طرح ها جهت داده و حدود اصلی آن را مشخص می کند. رهیافت های ارگونومیک، زیبایی شناسی، اقتصادی و عملکردی می توانند از جمله این رویکردها باشند. شما می توانید دو موضع کلی را در مورد طراحی اتخاذ کنید یکی طراحی حساب شده، منظم و توجیهی است و دیگری طراحی اتودی و نامنظم؛ این دو نسبت به یکدیگر هیچ گونه برتری ندارند و شما هریک را می توانید اتخاذ کنید اما توجه داشته باشید طرحتان باید گویا باشد.

کنکور عملی

کنکور عملی

آنچه در ارائه هر یک از طرح ها اهمیت دارد بیان کلیت هر طرح، نحوه عملکرد و شاخصه های اصلی آن به صورت تصویری و نوشتاری است؛ چنانچه رویکرد خاصی را نیز در طراحی رعایت کنکور عملیکرده اید آن را نیز ذکر کنید. برای شرح تصویری طرح از نماهای متنوع، علائم و نشانه های سمبولیک، اشل های انسانی و خطوط ارتباط دهنده، تمام استفاده را ببرید. در نحوه طراحی نیز به ضخامت و والور رنگی خطوط بسیار توجه کنید، نحوه کار باید به ترتیبی باشد که اول طرح اصلی، سپس طرح های توجیهی و در نهایت توضیحات نوشتاری به چشم آیند بنابراین کنتراست ها را به همین ترتیب رعایت کنید. همچنین شما می بایست برای تمامی طرح ها و ایده هاتان به یک اندازه ارزش قائل باشید و در چیدمان و پرداخت تمامی آنها به این نکته توجه کنید. از رنگ ها برای پرکردن فضا، تأکید، جهت دهی و زیباتر کردن ارائه تان تا حد امکان استفاده کنید اما در انتخاب آنها بسیار هوشیار باشید و ترکیبات خروجی را در نظر بگیرید. زرد، نارنجی، خاکستری های متنوع، انواع آبی، سبز و مشکی مجموعه مناسبی را در اختیار شما قرار می دهند که با کم و زیاد کردن یکی دو رنگ دلخواه به نتیجه خواهید رسید.

تا آنجا که امکان دارد، مطالب را به طور مستقیم بر روی شیت ها پیاده کنید تا نیاز نباشد وقت مجددی برای پاک نویس کردن مطالب اختصاص دهید اما تمیزی و نظافت کار را فراموش نکنید. ابزارها و مواد متنوعی را می توانید برای ارائه استفاده کنید اما پاستل، ماژیک، مدادپلی کرم و مداد رنگی متریال های مناسب و کارآمدی برای طراحی و ارائه هستند. پاستل به صورت پودر شده با استفاده از پنبه یا دستمال کاغذی سطوح نرمی را پدید می آورد که در ترکیب با حاشورهای مدادرنگی جلوه خوبی دارد. مازیک ها در تونالیته های متنوع ابزار تمیز و سریعی به حساب می آیند که در ایجاد افه های سریع و راندو بسیار کارآمدند. مداد پلی کرم برای ایجاد تیرگی نهایی لبه های سطوح فوق العاده کاربردی است و در شرایطی که شما می خواهید استپ های متنوع تیرگی را در کارتان داشته باشید، کمک قابل ملاحظه ایست.

ارائه یک قالب گرافیکی ساده برای تمامی شیت ها که محدوده کار شما را تعیین می کند و به آن هویت می بخشد، نیز می تواند موثر بوده شما را در ارائه هرچه بهتر ایده هایتان یاری کند. به علاوه اینکه این استراتژی باعث ایجاد یک هماهنگی کلی میان تمامی شیت های شما شده و تعادل لازم را به دست می دهد. اما در این مورد زیاده روی نکنید، به یاد داشته باشید شما طراح هستید و نه گرافیست و تنها هدف شما ارائه بهتر ایده هایتان است.

گرافیک صفحه بندی

همان گونه که پیش از این برشمرده شد مسئله مهم در این آزمون ارائه راه حل های خارق العاده و یا ارائه یک محصول عالی نیست، مهم انجام کامل پروژه و به اشتباه نرفتن مسیر است. بنابراین پیش از آزمون نیاز است شما هر انچه را که می خواهید سر جلسه انجام دهید، ترکیب بندی، رنگ ها، نحوه طراحی و تمامی دیگر نکات مبهم را به دفعات زیاد مرور و تمرین کرده باشید و تنها بر همان اساس عمل نمائید. بنابراین شما می توانید بدون نگرانی از طرح هر صورت مسئله ای و با تمرین زیاد، تمام عوامل را کنترل کرده و تمام توانتان را بر انجام هرچه بهتر پروسه متمرکز کنید.

مطالب مشابه:
کلیاتی در مورد آزمون عملی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی
آشنایی با مرحله دوم کنکور فوق لیسانس طراحی صنعتی
نحوه ارائه ایده در آزمون عملی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=587&rnd=7453

نظر بازديدکنندگان (6)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما