فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
ارسال کننده: آرمین موسوی
تاریخ: 1389/10/12
تعداد بازديد : 5500

ساخت شیشه های ضخیم و طرح دار یا به اصطلاح شیشه های یخی در مکس و نرم افزارهای تری دی کاری دشوار و وقت گیر است و زمان رندر را بسیار افزایش می دهد. در این مطلب راه حلی سریع و جالب برای ساخت این نوع شیشه ها ارائه شده است.

روش کار به طور خلاصه به این ترتیب است که شیشه با موتور رندر به صورت نرمال و ساده ساخته می شود، ولی با اعمال اندکی تغییرات در فوتوشاپ، شیشه های متنوعی را خلق می کنیم.

دوباره سازی تصویر:
نرم افزار هایی مانند فوتوشاپ بسیار بسیار به ما کمک می کنند تا صحنه های ساخته شده توسط تری دی را بتوانیم دوباره باسازی کنیم. معمولا در مدل سازی سه بعدی، تصویرهای رندر شده ی در نرم افزارها مانند تری دی مکس، مایا، راینو و... تصویر نهایی محسوب نمی شود. بلکه رندر به دست آمده را با نرم افزارهای متفاوتی مثل photoshop یا fusion بارها دوباره سازی می کنند. به این مرحله اصطلاحاً post production می گویند.

با این تکنیک ساخت شیشه های یخی شما می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید.
تصویر نمونه برای تمرین این تکنیک:

رندر شیشه

این صحنه چند ویژگی مهم دارد که باید به آن ها توجه کرد:
- صندلی پشت شیشه
- صندلی جلوی شیشه
- رنگ ها متنوع صحنه
- نور زیاد فضا
در نتیجه این تکنیک می تواند در بسیاری از صحنه ها بسیار مناسب باشد.

چگونه از ماسکه کردن در فوتوشاپ استفاده کنیم:
اگر یک آبجکت در پشت شیشه ی داشته باشیم بهترین راه حل ماسکه کردن آبجکت است.

ماسکه کردن چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟
ماسکه کردن عکس ها معمولاً به رنگ سیاه و سفید است. بخش هایی از تصویر که ماسک سفید بر روی آنها قرار بگیرد قابل مشاهده (visible)  هستند و تصاویری که زیر ماسک سیاه قرار بگیرند پنهان (hidden) می شوند. در زیر دو نمونه برای درک بهتر این مفهوم می بینید:

ماسکه کردن

ماسکه کردن

برای ویرایش رندر حاوی شیشه، نیاز به ماسکه کردن صحنه به طور دقیق داریم که این کار را با تهیه یک رندر که شیشه در آن سفید و بقیه فضا سیاه باشد، انجام می دهیم. برای این کار، به شیشه متریال سفید رنگ و به بقیه فضا متریال سیاه می دهیم. (توجه داشته باشید دوربین و زاویه دید نباید تغییر کند.) همچنین نور های صحنه را هم خاموش کنید و GI هم خاموش کنید تا صحنه فقط توسط نور پیش فرض (default) روشن باشد.
این رندر در چند ثانیه  انجام می شود و نتیجه آن تصویری مانند تصویر زیر خواهد بود:

رندر سیاه و سفید
اسم فایل را interior-masks.jpg می گذاریم

به کمک این تصویر می خواهیم شیشه را به صورت دقیق و کامل در فوتوشاپ انتخاب کنیم تا با این کار بتوانیم به راحتی افکت های مورد نظر را روی آن اعمال کنیم.

پس از تهیه رندر از تصویر اصلی و همچنین رندر سیاه و سفید مراحل زیر را در فوتوشاپ انجام دهید:

رندر شیشه

1- هر دو تصویر را باز کنید.
2- از فایل رنگی یک لایه کپی بگیرید Layer > Duplicate Layer
3- فایل interior-masks.jpg را به داخل این Drag کنید.
4- بر روی لایه کپی شده ی رنگی بروید و این تغییرات را اعمال کنید Layer > Layer Mask > Revel All
5- به قسمت Image > Apply Image بروید.
در قسمت layer لایه ی تصویر interior-masks.jpg را انتخاب کنید.

لایه اضافه interior-masks.jpg را از قسمت لایه ها پاک کنید. حالا با راست کلیک بر روی تصویر سیاه سفید ماسکه شده در قسمت لایه ها و انتخاب گزینه apply layer mask می توانید لایه مورد نظر خود را جدا کنید.

اینک لایه ی شیشه  را انتخاب می کنیم و تغییرات زیر را برای رسیدن به نتایج مختلف انجام می دهیم:

رندر شیشه

رندر شیشه

رندر شیشه

رندر شیشه

رندر شیشه

رندر شیشه

رندر شیشه

منبع انگلیسی: http://www.grafica3dblog.it/photoshop_tutorial_glass.htm

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=790&rnd=230

نظر بازديدکنندگان (9)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما