بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: جهانگیر حسین پور
دسته بندی: لغات تخصصیسبک شناسی
تاریخ: 1390/5/25
تعداد بازديد : 6497

این جنبش در سال 1960 در ایتالیا شکل گرفت و در حقیقت واکنشی بود نسبت به بسیاری از طراحان آوانگارد که گفته می شد این طراحان از نظر زبان مدرنیسم، تأکیدشان بر سبک و زیبایی شناسی و فرم خوب بود، به منظور رسیدن به اهداف بسیاری از تولید کنندگان پیشرو در عرصه  تولیدات صنعتی.

حس نارضایتی مردم، از کاهش ارتباط اجتماعی با لوازم و محیط های زندگی، از طرف طراحی و طراحان، که ناشی از رشد فزاینده ی سرمایه داری شده بود در طول ده ی 50 به اوج خود رسید. همچنین این جنبش به قرینه در بحث های گسترده تر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در دهه ی 60 گریبانگیر ایتالیا بود مطرح شد.

ضد طراحی پاسخ به راهی است که طراحی مدرن بر پایه مصرف هرچه بیشتر کالاها آن را پی ریزی کرده است. راهی که مردم را مجبور به انطباق با طراحی قرار می داد و راه دیگری برای مصرف کننده باقی نمی گذاشت.

ضد طراحی

پیروان این جنبش، به جای اینکه از طراحی به عنوان جای ابزاری برای فروش بیشتر محصولات استفاده کنند، به دنبال بهره برداری از پتانسیل های اجتماعی و فرهنگی برای اصلاح شیوه های زندگی به منظور ایجاد مردم سالم تر و مولّد تر بودند. جایی که مدرنیسم به دنبال مصرف گرایی و دوام کوتاه محصولات و همچنین شیوع استفاده از رنگ های سیاه و سفید و خاکستری در محصولات بود، این جنبش دنباله روی استفاده از محصولات با دوام و رنگ های غنی در محصولات بود. جایی که مدرنیسم به دنبال یکپارچگی طراحی و خواص مواد گوناگون به عنوان شاخصه خود بود، ضد طراحی به تزئین محصولات و دکوراسیون تمایل داشت.

همچنین این نظریه مدرنیسم که طراحی خوب، طراحی ای است که «فرم آن تابع عملکردش» می باشد، توسط طراحان این جنبش به استهزا گرفته شد و از طریق طنز و تحریف آن، ویژگی هایی برای تبدیل شدن به نشانه های پست مدرنیسم دیده شد.

ضد طراحی

اتوره سوتساس به عنوان معروف ترین طراح جنبش ضد طراحی مطرح شد. طراحان جنبش ضد طراحی، برای بیان نظرات خود، ایده هایشان را در طراحی نمونه های مبلمان، فضای نمایشگاهی و انتشار اعلامیه نشان می دادند.

اتوره سوتساس
Ettore Sottsass

به طور کلی جنبش ضد طراحی سعی در شکستن حرمت بیش از حدّ اشیا داشت. در سال 1972 موزه هنر مدرن نیویورک نمایشگاهی بین المللی تحت عنوان: «ایتالیا: چشم انداز داخلی جدید» برگزار کرد که نشان از طراحی معاصر ایتالیا، با تمر کز بر جنبش رادیکال ضد طراحی بود.

Selena chair
Selene Chair

صندلی Selene توسط Magistretti Vico در سال 1966 از جنس پلی استر تقویت شده ساخته شد. دغدغه ی بزرگ در طراحی صندلی رابطه با فضا و ذخیره سازی بود. به همین خاطر این صندلی به گونه ای طراحی شده که با انباشته شدن روی هم، در فضا صرفه جویی کند که این مسئله برای تولید کنندگان امری مهم تلقی می شود. طراحان مدرن اغلب به عنوان چهره ها قهرمانانه مورد توجه قرار می گیرند؛ ولی جنبش ضد طراحی بر این مسئله تأکید داشت که این تصویر قهرمانانه طراح را بشکند. یکی از این راه ها شرکت دادن مشتری در دروند طراحی بود.

Boalum Flexible Lamp
Boalum Flexible Lamp

چراغ Boalum توسط Gianfranco Frattini و Livio Castiglioni در سال 1960 طراحی شد.
این چراغ از یک لوله خرطوی پلاستیکی، چندین لامپ و سیم داخل آن تشکیل شده، که یک لوله ی نورانی را به وجود می آورد. رشد این لوله و فرم دادن به آن نا محدود است و مالک می تواند آن را دستکاری کند. از آن جا که کاربر می تواند طرح چراغ را به سلیقه خود تغییر دهد، این کار می تواند عاملی باشد که شخصیت قهرمانانه طراح را زیر سؤال ببرد.

Reversible vase
Reversible Vase

یکی دیگر از نمونه ها، گلدان Reversible Vase است که توسط Enzo Mari در سال 1969 طراحی شده است و جنس آن از پلاستیک ABS می باشد. خصوصیت این گلدان این است که می توان آن را وارونه نشان داد که باعث می شود فرم آن با محیط سازگار باشد. طراح این مسئله را مد نظر قرار داده که این ایده مدرن که «طراحی راه حل کاملی ارائه می کند» را غیر ممکن جلوه دهد، به گونه ای که قابلیت مانوور و انعطاف پذیری محصول را سازگار با محیط زندگی کند.

I Sassi
I Sassi

Gilardi در سال 1967 وسیله ای به نام I Sassi به معنی «سنگ» را طراحی کرد که در اصل صندلی ای از جنس پلی اورتان می باشد. در این محصول فرم به گونه ای طراحی شده که همه به چشم سنگ به آن نگاه می کنند، بنابراین فرم آن تقلید از یک جسم طبیعی است. بدیهی است که سنگ سخت و محکم است و این در تقابل با عملکرد یه صندلی که قرار است نرم و راحت باشد قرار دارد. پس دوباره هجوم به کارکردگرایی مدرن را شاهد هستیم و این به عنوان یک تابع ناخوانا در چشم بیننده ظاهر می شود.

Cupboards
Cupboards

Ettore Sottsass طراحی مجموعه ای از گنجه ها را در سال 1966 انجام داد. او در آن زمان طراحی جوان و در ابتدای راه خود قرار داشت. این گنجه ها از جنس تخته سه لا ساخته شده اند. در طراحی این گنجه ها ما شاهد تناقض در آن ها هستیم؛ آن ها عجیب و نفوذ ناپذیر هستند و عمدتا با ورقه های پلاستیکی رنگ و رو رفته پوشیده شده اند. همچنین سطوح تزئینی آن ها با عث تضعیف در فرم آن می شود.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=910&rnd=7379

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما