ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/7/3

 رنگ پاستلی و کاربردهای آن

رنگ پاستلی در اتاق کودک

تصور کنید در یک قوطی رنگ شاد و درخشان مثل آبی یا قرمز تعدادی شیر بریزید و آن را به این ترتیب روشن و مات کنید. این رنگ ها را که از ترکیب مقداری سفید با رنگ های شاد و زنده تشکیل شده اند، رنگ های پاستلی می نامیم. رنگ های پاستلی را می توان در محیط اطراف نیز مشاهده کرد، مثل بستنی پسته ای، آب نبات شکری یا شیر توت فرنگی، این رنگ ها اغلب سرزندگی و طراوت رنگ های اصلی و ثانویه چرخه رنگ را در خود دارند، اما گویی از پشت پارچه حریر سفیدی به آنها نگاه می کنیم که ملایمت و لطافت خاصی را به هر یک از رنگ های آن پارچه می بخشد. این رنگ ها احساس صلح و آرامش را در فضای خانه ایجاد می کنند و برای کسانی که در طول روز درگیر یک زندگی شلوغ و به هنگام بازگشت به منزل به دنبال فضائی آرامش بخش و در عین حال شاد هستند، استفاده از این مجموعه رنگ ایده آل است.

رنگ های پاستلی حس کلاسیک به فضا می بخشند که همواره احساسی از آرامش و کمال را در کنار زیبائی به بیننده القاء می کنند. این رنگ ها همچنین فضا را بازتر و روشن تر نشان می دهند. بارزترین خصوصیت رنگ های پاستلی این است که برای هر اتاق و فضائی مناسب هستند و به راحتی می توان با آنها زندگی کرد. اگر چه این مجموعه رنگی به صورت سنتی در اتاق خواب و سرویس حمام مورد استفاده قرار می گرفته است، امروز در تمام بخش های خانه به کار گرفته می شود. به عنوان مثال مجموعه رنگ های پاستلی برای اتاق نشیمن ایده آل هستند و یا در هال ورودی که فضای متصل به سایر اتاق ها است، چرا که رنگ های پاستلی به راحتی چشم را هدایت می کنند.

رنگ های پاستلی برای آنکه جذابیت و زیبائی خود را جلوه گر کنند، نیاز به وجود نور کافی در محیط دارند و در غیر این صورت از نشاط و زیبائی آنها کاسته می شود. اگر پنجره های اتاق مورد نظرتان برای یک طراحی رنگی با رنگ های پاستلی کوچک هستند و اتاق نور طبیعی کمی دریافت می کند، باید ترتیبی بدهید که از نور مصنوعی کافی برخوردار باشد. به خصوص در عصر و شب. نور چراغ های هالوژن، از آنجا که نوری گرم به رنگ ها می تاباند، طبیعت واقعی رنگ ها را نمایان می سازد و بهترین انتخاب برای چنین فضائی است. آنچه باید به خاطر داشته باشیم، این است که رنگ های پاستلی ملایم در غیاب نور مناسب رنگ پریده می نمایند و تأثیر آنها بر بیننده به یک چهارم میزان واقعی کاهش می یابد.

هنگام استفاده از مجموعه رنگ های پاستلی برای جلوگیری از ایجاد کسالت و یکنواختی در فضا به سطوح بزرگ یکرنگ با شکستن آنها به سطوح کوچک تر و ایجاد یک طرح رنگی بر روی آنها تنوع و زیبائی مضاعف ببخشید. اضافه کردن آکسان هائی به رنگ های تند و زنده به مجموعه رنگ های پاستلی شادابی و انرژی می بخشد. در فضاهای کوچک باید توجه بیشتری به روح بخشیدن به مجموعه رنگ های پاستلی داشته باشیم. دیوارهای یک اتاق کوچک که با این رنگ ها رنگ آمیزی شده اند، باید به سطوح کوچک تری شکسته شده و با طرحی آراسته شوند، این کار را با نصب چند تابلو بر روی دیوارها نیز می توان انجام داد.

یک روش دیگر رنگ آمیزی یکی از دیوارهای اتاق با سایه تیره تر از رنگ سر دیوار دیگر است. در دکوراسیونی با رنگ های پاستلی به واسطه وسعت دامنه این مجموعه رنگی و تنوع چشمگیر آن بافت سطوح کمتر از سایر گروه های رنگی مورد توجه قرار می گیرد. با این وجود ترکیب بافت های زبر و نرم در این مجموعه نیز موجب جذابیت مضاعف آن می شود و با تضاد در بافت سطوح می توان توجه بیننده را به بخش خاصی از دکوراسیون معطوف کرد. در مجموعه دکوراسیونی که با این رنگ ها آراسته شده، می توان به راحتی از سطوح طرح دار میز استفاده کرد، بی آنکه نگران شلوغ شدن فضا باشیم.

یکی از فضاهائی که به کارگیری این مجموعه رنگی در آن بسیار موفقیت آمیز است، اتاق کودکان به ویژه نوزادان است. لطافت رنگ های پاستلی همگونی کاملی با روحیات کودکان و خصوصاً نوزادان کوچک دارد و آنها از شادابی همراه با آرامش این رنگ ها لذت می برند.

منبع: http://www.aftab.ir/lifestyle/view.php?id=7606 به نقل از روزنامه شرق



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=112&rnd=3699