ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/7/3

 ریچارد ساپر Richard Sapper

ریچارد ساپرریچارد ساپر  (Richard Sapper)، طراح پرآوازه بین المللی، یکی از بزرگان خلاق و پرجرأت طراحی صنعتی دنیاست که دیدگاه های نوینی درباره طراحی دارد. او با تلفیق نوآوری و سنت محصولاتی طراحی و خلق کرده است که مسیر تاریخ طراحی را تغییر داده اند. بی جهت نیست که از ساپر به عنوان طراحی یاد می شود که هرگز طرح بد و نامطلوبی در کارنامه او دیده نشده است.

ریچارد ساپر در سال 1932 در مونیخ آلمان متولد شد. او به تحصیل در رشته های فلسفه، طراحی گرافیک، مهندسی و اقتصاد پرداخت و در طی تحصیلات خود تصمیم گرفت فعالیت خود را در طراحی صنعتی ادامه دهد، از این رو به محض اتمام تحصیلاتش به دپارتمان طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت پیوست. ساپر که ساکن ایتالیاست، از معدود طراحانی می باشد که در مدرسه طراحی یا معماری تحصیل نکرده است.

در سال 1957 در شهر میلان با Gio Ponti و Alberto Rosselli تیم طراحی تشکیل دادند. در سال 1958 شرکت مستقل طراحی تأسیس کرد و در آن بیشتر محصولات الکترونیک طراحی می کرد. از جمله دستاوردهای وی در این مدت طراحی تلفن تاشوی Grillo  برای زمینس بود. این نخستین تلفنی بود که شماره گیر و گوشی آن بر روی یک قطعه نصب شده بود که امروزه با استقبال فراوانی روبرو شده است. تا سال 1977 در همین شرکت محصولات معرفی همچون صندلی فلزی Lambda، صندلی پلی اتیلنی برای کودکان با نام K1340 را ارائه کرد. پس از آن نیز مدتی با شرکت های اتومبیل سازی همچون فیات همکاری داشت و به طراحی رینگ مشغول بود.

گوشی تلفن Grillo
تلفن Grillo؛ نخستین تلفیق شماره گیر و گوشی

محصولات طراحی شده توسط ساپر که تاکنون ده بار جایزه Compass D'Oro و نیز گروهی از جوایز بین المللی را به دست آورده اند، نمایان گر توانایی و مهارت استادانه او در امر طراحی می باشند. ساپر با اینکه از تجربه بسیار وسیعی برخوردار است، اما تمایلی به توصیف کار خود ندارد و بر این باور است که پروژه بایستی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. این رویکرد او را از بسیاری از طراحان دیگر جدا می کند و شاید علاقه او به طراحی محصولات پیچیده از نظر تکنیکی، ناشی از همین طرز تفکر باشد. مشخصه کارهای ریچارد ساپر، پراگماتیسم (اصالت عمل) است. او در پروژه های خود خلاقیتش را با راه حل های تکنولوژیکی کارکردی و زیبایی شناختی به نمایش می گذارد.
ساپر با طرح های خود تأثیر قابل توجهی بر طراحی صنعتی محصولات بی نهایت تکنیکی از قبیل اتومبیل ها، رادیوها، تلویزیون ها و کامپیوترها گذاشته است. او با وجود تمایلش به طراحی محصولات تکنیکی، محصولات متعددی نیز برای خانه طراحی کرده است که مقبولیت عمومی یافته اند و این پذیرش همگانی صرفاً بخاطر خصوصیات کارکردی این محصولات نبوده، بلکه جنبه فرمال و قابلیت مفهومی آنها نیز در این امر مؤثر بوده است.

کتری سوت زن برای Alessi
کتری سوت زن برای Alessi

از دیگر طراحی های مشهور او طراحی چراغ مطالعه Tizio  برای شرکت آرتمید، طراحی کتری سوت زن برای Alessi  و طراحی thinkpad770 برای IBM است.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=114&rnd=8417