ارسال کننده: بهروز محمودزاده
تاریخ ارسال: 1397/9/19

 نرم افزار کتیا CATIA و لزوم آن در طراحی صنعتی

کتیا Catiaبا توجه به پیشرفت روزمره صنعت در ایران و جهان صنعت، و همچنین بیشتر و پیشرفته شدن دستگاه های ساخت رایانه ای، نیاز بیشتری به وجود نرم افزارهای دقیق و کامل تر در صنایع مختلف احساس می شود. این قضیه موجب شده تا رقابت شدیدی میان نرم افزارهای طراحی و مهندسی شکل گرفته و حتا بعضی از شرکت های نرم افزاری، توسط شرکت های دیگر خریداری شوند. 

در این میان صنایع هرچه بزرگ تر باشند، نیاز به نرم افزار بهتر و تخصصی تر و همچنین با دقت عمل و امکانات بهتر، بیشتر احساس می شود.

به طور مثال در صنعتی مانند طراحی داخلی یا دکوراسیون، نرم افزاری مانند 3D Max، برای ایجاد تصویر برای مشتری کافیست، اما در هنگام آماده کردن نقشه اجرایی، وجود نرم افزاری مانند Auto CAD، با دقت بیشتر لازم خواهد بود.

اگر به خاطر داشته باشیم، طی سال های دور در طراحی صنعتی، همه کارها فقط با قدرت طراحی دستی طراحان انجام می شد و حتی نرم افزاری مانند 3D Studio که نسل قبلی 3D Max بود نیز، در میان طراحان جایی نداشت. اما لزوم به علوم رایانه ای و دقت بیشتر و همچنین ارائه تصویر بهتر برای مشتریان این رشته، باعث شد تا پای علوم نرم افزاری به رشته ای مانند طراحی صنعتی باز شود و حتی برای بعضی از نرم افزارها ویرایش های خاص تولید شود.

مثلا نرم افزار Alias تا دو دهه پیش فقط بر روی سیستم عامل Unix قابل استفاده بود. ویرایش سبک تر این نرم افزار که مخصوص سازندگان انیمیشن و با نام Maya در بازار بود، به شکل گسترده ای توسط طراحان صنعتی مورد استفاده بود. در همین راستا نرم افزار Studio Tools برای رفع نیاز طراحان صنعتی طراحی و تولید شد. که پس از تغییرات مختلف در این نرم افزار، طی سال های اخیر نرم افزار تکمیل تر شد و اکنون با نام Alias Automotive Studio تولید می شود. بعد از این نرم افزار، برادران مک نیل نرم افزار راینو را برای استفاده طراحان صنعتی تولید کردند که خیلی زود به واسطه سادگی در منطق کار همه گیر شد. نرم افزار راینو به همراه تعداد زیادی پلاگین. این اپلیکیشن به سرعت خود را به سطح نرم افزار الیاس رساند و در رنکینگ جهانی، در کنار آن قرار گرفت. این نرم افزارها مزایای زیادی دارند، مثلا ساخت فرم های پیچیده بسیار مناسب هستند، اما مشکل بزرگ کم دقتی آنها در ساخت مدل ها و عدم داشتن امکانات مهندسی کافی بود.

همچنین باید در نظر گرفت که مهندسی به نرم افزارهایی با دقت مخصوص خودش و ابزارهای لازم نیاز دارد. در این گونه موارد بود که نام نرم افزاری به نام Solid Works برای طراحان صنعتی جذابیت یافت. این اپلیکیشن مهندسی که تولید شرکت Dassult System است نیز، به سرعت جای خود را در میان طراحان صنعتی با ذائقه مهندسی باز کرد. اما هنوز دقت و امکانات آن در حد برآورده شدن تمام شاخه های صنعت نبود. همچنین شرکت سازنده خیلی پیشتر نرم افزاری به نام کتیا را تولید کرده بود که تمام این خصیصه ها را داشت. تنها ایراد نرم افزار کتیا کمبود مواردی برای طراحان صنعتی بود.

طی سال های اخیر این نرم افزار که به زبان مشترک صنعت معروف است، امکانات خود را تا سطحی بالا برد که حتی امکان اسکچ زدن را در خود جای داد. حالا مشکل این بود که طراحان صنعتی معدودی با این نرم افزار آشنایی داشتند و فاصله زیادی بین ایرادات نرم افزارهای قبلی با کتیا وجود دارد. تا جایی که حتی تبدیل فایل ها به هم به مشکل می رسید. در ضمن صنعتگران ترجیح بر این داشتند که با مشکلات کمتری روبرو باشند و به همین دلیل هر روز به شرکت هایی که نیاز به طراح صنعتی با آشنایی به کتیا وجود دارند بیشتر می شود.

به نظر می رسد لازم است طراحان کمی در انتخاب نرم افزارهای خود تغییر مسیر دهند تا کاریابی برای آنها ساده تر شود و در پروسه شغلی خود موفق تر باشند.

این نرم افزار دارای بخش های متفاوت و زیادی است که به طراحان صنعتی کمک زیادی در طراحی محصولات می کند. از طراحی سالید تا سطح سازی پیشرفته و حتی مجسمه سازی دیجیتال. فقط یادگیری آن به حوصله و زمان و بالطبع هزینه بیشتری نسبت به نرم افزارهای سابق دارد.

با آرزوی اینکه این نرم افزار روزی جای خود را در میان طراحان صنعتی به خوبی باز کند.

در صورت علاقه مندی به آشنایی با CATIA و یادگیری دوره کتیا برای طراحان صنعتی روی لینک کانال CATIA 4 Design کلیک کنید.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=1636&rnd=6422