ارسال کننده: شیما دادخواه
تاریخ ارسال: 1386/9/4

 طوفان فکری Brainstorming

طوفان فکری Brainstorming

طوفان فکری تکنیک قدرتمندی است برای حل مشکلات گروه طراحی. این روش بیشتر در مرحله ی اندیشه پردازی و خلق ایده پروسه ی طراحی انجام می شود. برای آنکه جلسه سیال سازی ذهن موفقی داشته باشیم، پیشنهاد می شود که محیطی آرام، پر اطمینان و نشاط آوری برای این کار در نظر گرفته شود.

همکاران باید احساس کنند که عقاید و نظرات آنان به طور مساوی مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد. هدف اصلی جلسه ی سیال سازی ذهن آفریدن و خلق ایده های فراوان است.

وجود یک رهبر و سرپرست برای این جلسات لازم است. سرپرست تیم باید قادر به نگهداری مباحث متمرکز شده روی موضوع اصلی باشد که این کار از طریق سوال و پرسش انجام می شود؛ سوالاتی که به شناسایی محدوده ی یک مشکل و تحریک کردن ایده ها منجر می شود.

به هر فردی باید زمانی داده شود تا افکار و ایده ها ی خویش را ثبت کند. سپس تیم شروع به اعلام کردن ایده ها و نظریات و ثبت تمام آنها می کند و از آنها به عنوان کلکسیونی برای بحث ها و ارزبابی های بیشتر استفاده می کند.

دو مرحله ی مهم و اساسی در پروسه ی برین استورمینگ وجود دارد:
1- مرحله ی خلق ایده: هدف از مرحله ی خلق ایده، تولید یک گروه بزرگ و انبوه از ایده هاست. در طی این مرحله، مهم ترین چیز پرهیز از انتقاد از ایده هاست. تمام ارزیابی ها باید تا زمانی نگهداری شوند که تیم قبول کند که دیگر ایده ای برای خلق و ارائه وجود نخواهد داشت.

2- مرحله ی ارزیابی ایده: هدف از مرحله ی ارزیابی ایده ترکیب کردن و انتخاب تعدادی از ایده های مفهومی از لیست تولید است که در مرحله ی خلق ایده انجام می شود.

برای هریک از دو پروسه ی برین استورمینگ واقعی قواعدی که در زیر آمده است به شما برای دست یافتن نتیجه ی بهتر کمک خواهد کرد.

در مرحله ی خلق ایده:
- انتقادات شخصی شما باید نادیده گرفته شود.
- هیچ ایده ای نباید در ذهن شما زمان زیادی باقی بماند.
- قبل از آن که نظرایت را جمع کرده و ثبت کنید، نظریات شخصی خود را کارشناسی نکنید.
- هیچ نظریه ای نباید مورد انتقاد قرار گیرد یا رد شود یا نادیده گرفته شود یا به مفهوم ایده ای احمقانه به آن نگریسته شود، حتی نظریات احمقانه نیز قابل پذیرش اند.
- تمامی نظریه ها باید فورا در جملات کوتاه و بدون سر مقاله ثبت شوند.
- هیچ نظریه ای نباید اصلاح شود. نظریات شبیه به هم نیز باید به عنوان نظریه ای مستقل و مجزا بررسی شوند.
- مرحله ی خلق ایده زمانی به پایان خواهد رسید که دیگر هیچ یک از افراد تیم نظریه ای شبیه به آن ارائه ندهند.

در مرحله ارزیابی ایده:
- هر ایده ای باید به کمک تمام تیم، بر اساس لیستی از پروسه و بررسی های لازم از آن ارزیابی شود.
- نظریه ها تا زمانی که حداقل یک مورد در لیست پروسه ی ان وجود داشته باشد. نباید نادیده گرفته شوند.
- قبل از رد کردن یک ایده، امکان یکی شدن آن با بقیه نظریات باید بررسی و رسیدگی شود. تولید نهایی را تا زمانی که نظری ارزیابی نشده است، نسازید.
- همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که امکان ارزیابی جزئیات در طی مراحل بالاتر در پروسه ی طراحی وجود خواهد داشت.

منبع: http://www.kafshdoozak64.blogfa.com/post-53.aspx



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=165&rnd=192