ارسال کننده: روح الله مریخ پور
تاریخ ارسال: 1386/10/16

 طراح داخلی آپارتمان خود باشیم

امروزه با افزایش روز افزون تنش های روانی ناشی از غوطه ور شدن در محیط های اجتماعی و صنعتی نیاز به فضایی آرام و دلنشین بیش از پیش احساس می شود. به همین دلیل توجه به زیبایی محلی که در آن زندگی می کنیم بسیار قابل اهمیت است. متاسفانه در کشور ما کمتر توجهی به طراحی داخل بنا می شود و طراحی داخلی به رستوران ها و مرکز تجاری خلاصه می شود. شاید یکی از دلایل مهم آن بالا بودن هزینه طراحی به وسیله فرد متخصص است. در اینجا نکاتی ساده در مورد طراحی داخلی کل آپارتمان اشاره می شود تا شما نیز بتوانید بدون استفاده از تخصص فردی تا حدودی به طراحی فضای آپارتمانی خود بپردازید.

• فضای ورودی:
ورودی ساختمان جزء فضاهایی می باشد که در طراحی آن کمتر توجه می شود و معمولا" به عنوان جاکفشی از آن استفاده می شود، در صورتی که اولین فضایی که پیام دعوت را به مخاطب ارسال می نماید ورودی است و می بایست این پیام را با به کارگیری عناصر بصری مناسب تقویت کرد. جهت تحقق بخشیدن به این هدف می توان از کمد های جالباسی همراه با بوفه استفاده کرد. توجه کنید که ابعاد عرضی کمد زیاد نباشد زیرا فضا را خرد و حقیر می نماید. استفاده از یک آینه قدی نیز این فضا را کامل تر می کند.

فضای ورودی

 • نشیمن و پذیرایی:
بعد از ورودی به فضای نشیمن و پذیرایی می رسیم. عناصری که در مسیر ورود به نشیمن یا پذیرایی قرار می گیرند می بایست به نحوی چیده شوند که فرد را به طرف محل مبلمان هدایت و همراهی نمایند. و تا حد امکان باعث دور زدن و یا چرخیدن مهمان نشوند. پیش بینی شومینه در فضای نشیمن نحوه چیدمان مبل ها را آسان تر می نماید، در این حالت امکان قرار دادن مبل ها به صورت متقارن در دو طرف شومینه فراهم می شود. نحوه قرارگیری مبلمان پذیرایی بهتر است به صورت دوار یا مستطیلی باشد و در صورت قرار دادن یک آباژور در زاویه بین مبل ها می توان بر ابهت فضا افزود. دقت کنید آباژور را از نوع بلند پایه انتخاب نمایید . (به جای آباژور می توانید از گیاهان بنجامین استفاده کنید)

نشیمن و پذیرایی

 • ناهار خوری:
فضای نهار خوری معمولا" در کنار پذیرایی قرار می گیرد و نیاز به میز نهار خوری، کمد یا قفسه ای برای نگهداری ظروف و نور پردازی مناسب دارد. دقت کنید که میز را نسبت به ابعاد فضا انتخاب نمایید که معمولا" تا دو برابر اعضای خانواده کافی است.

• اتاق خواب:
اتاق خواب معمولا" جهت استراحت مورد استفاده قرار می گیرد و می بایست تمام توان را برای ایجاد آرامش در آن به کار گرفت. در اتاق خواب بهتر است از رنگ های سرد استفاده شود (مانند رنگ مایه های سبز و آبی) زیرا رنگ های سرد آرامش بخش هستند. دقت نمایید تخت را در زیر پنجره و یا روبروی در ورودی اتاق قرار ندهید. زیرا هنگام باز بودن درب اتاق فردی که بر روی تخت داز کشیده کاملا" قابل دید است.

• اتاق خواب فرزندان: برخلاف پدر و مادر فرزندان علاوه بر استراحت در اتاق خواب استفاده های دیگری نیز از آن می برند و نحوه طراحی بستگی به جنسیت (دختر یا پسر)، رشته تحصیلی، سن و ... دارد و نسبت به نیاز آنها طراحی صورت می پذیرد.

منبع: http://www.bastami.ir/archives/post-18.php



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=209&rnd=3441