ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/12/1

 نرم افزار GeoMagic studio

متداول ترین نوع اندازه برداری از سطوح پیچیده که با روش ها و وسایل دستی مثل کولیس یا زاویه سنج یا R سنج قابل اندازه گیری نیستند، روش CMM است که یک حسگر بر روی قطعه کار حرکت داده می شود و خطوطی (Curves) در راستاهای مختلف از قطعه تهیه می کند. مدل ساز باید در نرم افزار مدل سازی خود از این خطوط صفحاتی (Surfaces) عبور داده و با اصلاح و بازسازی این صفحات به شکل کلی قطعه کار برسد.

اما این روش پروسه ای بسیار زمان گیر و مشکل ساز می باشد و بعضا در قطعاتی که دارای سطوح خیلی پیچیده و دقت بالا هستند کارآیی مطلوب ندارد. لذا اسکنرهای سه بعدی به بازار آمدند که توسط تاباندن نور به نقاط بسیار زیاد و مجاور هم بر روی سطح قطعه کار و ثبت آنها به  توده ای از نقاط کنار هم می رسند که این توده انباشته شده به ابرنقطه معروف است و محل عبور سطوحی است که شکل کلی مدل را دربر دارد. 

از طرفی به علت دقت ابعادی فوق العاده بالای این نقاط که ممکن است تا میکرون نیز برسد، کوچک ترین ناهمواری روی سطح قطعه نیز اسکن خواهد شد. لذا خروجی نهایی دستگاه شامل یک سری نقاط اسکن شده اضافی و نقاطی که بیان گر برجستگی های یا فرورفتگی ها یا بریدگی های ناخواسته می باشد که باید اصلاح گردد.

صافی سطح قطعه CMM    صافی سطح قطعه پی از استفاده از GeoMagic

اما نرم افزارGeoMagic چیست؟ نرم افزار فوق محصول شرکت آمریکایی PTC بوده و جهت تسریع مراحل ساخت سطوح پیچیده در مهندسی معکوس و بالابردن دقت مدل کامپیوتری تهیه شده که توسط ابر نقاط به کار گرفته می شود. این نرم افزار دارای قابلیت های بی نظیر و منحصر به فردی است که هم اکنون بیش از 3000 شرکت صنعتی حرفه ای در صنایع مختلف مثل اتومبیل، هوافضا، مهندسی پزشکی یا ساخت وسایل مصرفی در کل دنیا از آن بهره می برند.

به طور خلاصه در مورد منطق نرم افزار باید گفت که به طور اتوماتیک از هر سه نقطه کنار هم، سه خط عبور داده و تشکیل یک مثلث می دهد. حال از این هزاران مثلث بوجود آمده سطوحی عبور می دهد که  همه آنها در کنار هم شکلی شبیه و نزدیک شکل اصلی قطعه ارائه دهند.

اکنون کاربر باید برای سبک شدن فایل به دقت تعداد این نقاط را کم کرده و پستی و بلندی های احتمالی را اصلاح کند و در نهایت با تکنیک های نرم افزار به یک شکل یکپارچه با حداقل سطوح  و به صورت کاملا منظم برسد. از طرفی در کنار این کار انواع نمودارها و آنالیزهای مورد نیاز جهت کنترل سطوح را نیز در اختیار دارد.

در کشورهای صنعتی از نرم افزار فوق علاوه بر مواردی که یاد شد در جاهایی که نیاز به کپی کاری دقیق دارند مثل مدل سازی دندان مصنوعی در دندان پزشکی یا تهیه یک مدل آرشیوی دقیق از اشیاء عتقیه یا ابنیه تاریخی و یا قطعات کوچک تزئینی استفاده می گردد.

جدیدترین نسخه این نرم افزار GeoMagic 10 است که قیمت اورجینال  آن در بازار اروپا براساس قابلیت های ارائه شده بین 15 تا 30 هزار دلار می باشد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت به آدرس: http://www.geomagic.com مراجعه کنید.

منبع: http://www.proe.blogfa.com/post-13.aspx
+ ویرایش و افزودن تصاویر



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=242&rnd=4708