ارسال کننده: ارسلان سلیمانیان
تاریخ ارسال: 1387/8/2

 نگاهی به طراحی هیوندای سوناتا مدل 2009 به بهانه ورود به بازار کشور

هیوندا سوناتا 2009

نسل جدید خودروی سوناتا را تا قبل از معرفی خودروی هیوندای SUV «وراکروز» می توان زیباترین و هماهنگ ترین خودروی کمپانی هیوندای نامید. خودرویی هماهنگ از لحاظ طراحی و با کمترین نقص در طراحی وساخت در کلاس خود. خودرویی برتر از همکلاسی های کره ای خود که یک رقیب جدی برای همکلاسان ژاپنی و حتی اروپایی خود محسوب می شد.

همواره در مورد کمپانی هیوندای این نظریه وجود دارد که کمپانی اتومبیل سازی هیوندای در مقابل پولی که خریداران برای خرید محصولات هیوندای می پردازند خودرویی کامل را عرضه می کند، اما خودروی عرضه شده کیفیت و جلوه خاص اتومبیل های لوکس را ندارد و پرستیژ لوکس بودن خودرو در روح یک هیوندای دیده نمی شود.

اما کمپانی خودروسازی هیوندای با معرفی خودروی سوناتا 2006 شاهد یک رنسانس تولیدی در سبد محصولات خود بود. سوناتا به خوبی جاه طلبی کره ای ها را به نمایش گذاشت و نشان داد که هیوندای در ساخت خودروهای لوکس نیز اکنون حرف هایی برای گفتن دارد.

سوناتا با ورودش به بازار های جهانی و با فاصله کمی با وارد شدن به بازار ایران توانست محبوبیت فوق العاده ای کسب کند که بی شک بخش اعظم این محبوبیت علاوه بر قیمت مناسبش در بازار های جهانی و حتی در ایران (به رغم وجود تعرفه عجیب و غریب حدود صد در صدی گمرک ایران) مدیون طراحی خاص و سنت شکن کمپانی هیوندای بود و اکنون بعد از گذشت حدود 3 سال از ورد نسل جدید هیوندای سوناتا به ایران همچنان این خودرو در چشم مصرف کننده ایرانی طراوت و جذابیت ابتدایی خود را حفظ کرده است؛ جذابیت و طراوتی که حتی بعد از ورود خودروی آزرا بعد از مدتی کوتاه پس از واردات سوناتا همچنان حفظ شد به طوری که سوناتا تا قبل از معرفی و واردات خودروی تویوتا کمری مدل 2007 تقریبا بی رقیب بود.

هیوندای سوناتا فیس لیفت مدل 2009:
خودرو از لحاظ ابعاد کلی و حتی ابعاد تک تک اجزای خارجی خودرو دقیقا مشابه مدل پیشین است و از این رو تشخیص دادن خودروی سوناتا 2009 از سوناتا 2006 برای نظاره گر عادی امری دشوار به نظر می رسد و حتی اگر بیننده شاهد تغــییرات انجام شده در بدنه و طرح خارجی مــدل فیس لیفت باشد این گونه فکر خواهد کرد که صاحب اتومبیل تغییرات موجود را انجام داده است!

سوناتا 2006
هیوندا سوناتا مدل 2006

هیوندا سوناتا 2009
هیوندا سوناتا مدل 2009

تغییرات اصلی صورت گرفته در نمای جلوی خودرو مربوط به جلو پنجره آن است؛ جلوی پنجره ای که اکنون دیگر به سمبل محصولات هیوندای تبدیل شده است و طراحان و مهندسان کمپانی هیوندای می کوشند که از این طرح جدید جلوی پنجره خودروی سوناتا برای هویت سازی محصولات کمپانی کمک بگیرند. اکنون دیگر در جهان اتومبیل، کمپانی های خودرو سازی می کوشند که هویتی مستقل برای محصولات خود ایجاد کنند به طوری که بیننده حتی بدون دیدن لوگو و نام اتومبیل ساز قادر به تشخیص برند و نام خودرو باشد. کاری که اتومبیل سازان بزرگی همچون "ب.ام.و"، " بنز "، "آلفارمئو" و... از چندین دهه قبل و حتی از زمان آغاز به کار کمپانی مشغول آن شدند و امروزه نوبت دیگر خودروسازان مطرح جهان است که هویت سازی برای محصولات کمپانی خود را در دستور کار خود قرار دهند. خودروسازان بزرگ شرق آسیا همچون تویوتا و مزدا و هیوندای نیز مانند دیگر رقبای جهانی خود به سختی در پی آن هستند.

اما در خودروی سوناتا که جلو پنجره آن در مدل 2006 به شکل یک ذوزنقه با یک خط در میان آن و تماما به رنگ مشکی بود اکنون در مدل فیس لیفت شده جای خود را به یک ذوزنقه که 3 خط آبه کاری شده را محاط کرده، داده است. به علاوه نوارهای کروم محاطی جلو پنجره که نتنها زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است، بلکه کیفیت ساخت خودرو را نیز در دید بیننده بالاتر می برد و از این نظر نمای جلوی سوناتا 2009 شباهت بسیاری به خودروی جدید هیوندای النترا پیدا کرده است.

اما طراحان هیوندای که گویی روش آبه کاری و نصب زه های براق به مذاقشان خوش آمده، علاوه بر جلو پنجره خودرو در سپر جلو و عقب و حتی در کناره های خودرو نیز نوار های باریک آبه کاری شده طراحی و تعبیه کرده اند. نحوه اتصال سپر ها به بدنه، خطوط و حالت کاپوت خودرو، طرح آینه ها و دستگیره های خودرو بی تغییر مانده اند.

در این میان نکته قابل توجه حذف چراغ های راهنمای روی گلگیر خودرو در مدل جدید و انتقال آن به کناری ترین قسمت چراغ جلوی خودرو است. (هرچند که گهگاه در مدل های وارداتی سوناتا 2006 به کشور نیز چراغ های راهنمای روی گلگیر دیده نمی شد که البته با توجه به اینکه خودروهای وارداتی به کشور از مبادی مختلفی وارد می شوند این تفاوت ها امری عادیست؛ با این وجود مشاهده چراغ راهنمای بغل برروی گلگیر سوناتا 2009 در خیابان های ایران نیز چندان تعجب برانگیز نخواهد بود!). اما حذف چراغ راهنمای بغل موجب تغییراتی در داخل کاسه چراغ جلوی خودرو شده است. از آنجایی که شکل هندسی و ابعاد چراغ های جلوی خودرو دقیقا مشابه مدل پیشین است تغییرات انجام شده آنچنان چشمگیر نمی باشد ولی با کمی تامل و مشاهده دقیق تر متوجه می شویم که همین تغییرات جزئی کمک شایانی به زیبایی خودرو کرده است. خودروی سوناتا 2006 در اصل خودرویی خشمگین محسوب می شود. برای همین طراحان تلاش خاصی را برای تغییر در طراحی چراغ های جلو و به طور کلی در نمای جلو انجام نداده اند. اما چراغ های مه شکن و سپر خودرو دستخوش تغییراتی بوده است. البته بازهم شکل هندسی چراغ های مه شکن دست نخورده باقی مانده است؛ اما با این تفاوت که چراغ های قبلی دچار دورانی 180 درجه ای شده و سپس نصب شده اند و ریز بینی طراحان کمپانی در اینجا مشخص می شود که با کمترین تغییرات ممکن بیشترین کمک را به زیباتر شدن بیش از پیش سوناتا کرده اند.

نمای عقب خودرو:
این قسمت در خودروی سوناتا 2009 عملا بی تغییر مانده است؛ به جز چراغ های عقب خودرو که باز هم با همان شکل هندسی و ابعاد مدل 2006 اما این بار با چیدمانی متفاوت و یک پارچه به رنگ قرمز که از تکنولوژی LED بهره مند است. در طرح جدید چراغ های عقب خودرو قسمت های نواری شکل سفید که محل نصب لامپ های چراغ دنده عقب و چراغ راهنما بود، حذف شده و تنها قسمت کوچکی از چراغ های بزرگ سوناتا 2009 به رنگ ســفید و محـل نــصب چراغ دنده عقب خودرو می باشد (که البته بــازهم در مدل های وارد شده به کشور همان چراغ های طرح قدیمی بر روی خودرو دیده می شود که به این ترتیب نمای عقب سوناتا 2009 در دید مصرف کننده ایرانی هیچ تفاوتی با سوناتا 2006 ندارد!)

چراغ عقب سوناتا 2009

اما دیگر تغیر انجام شده در این قسمت همرنگ شدن و هم جنس شدن قسمت زیرین سپر عقب خودرو با بدنه می باشد. بخشی که شاید تنها نقص جدی طراحی خارجی خودرو از دید ناظران نکته سنج بود.

طراحی داخلی:
نمای داخلی و طراحی دکوراتیو داخلی خودروی سوناتا که نه تنها در مدل سوناتا 2006 مهم ترین ایراد از منظر طرح و زیباشناختی خودرو بود بلکه این قسمت همواره نقطه ضعف بزرگ کمپانی هیوندای و کره ای ها در صنعت خودرو سازی محسوب می شد. کره ای همواره در طراحی و ساخت قسمت داخلی اتومبیل های ساخت کشورشان مشکل داشتند و به هیچ عنوان اتومبیل های کره ای در این قسمت در مقابل رقیبان حتی ژاپنی خود حرفی برای گفتن نداشتند. اما این بار طراحان و مهندسان هیوندای دست به کار بزرگ تری زده و طرحی را خلق کردند که در حد برترین ها در کلاس خود بود.

طراحی داخلی سوناتا 2009

غربالک 4 شاخه فرمان دقیقا مشابه مدل قبلی است. نشان دهنده ها نیز همانند مدل پیشین متشکل از 3 داره مجزا اما با حتی شکیل تر است. دریچه های کناری سیستم تهویه نیز تقریبا شبیه به دریچه های کناری سیستم تهویه مدل 2006 است اما در این بین قسمت میانی سینه خودرو کاملا دچار یک دگرگونی شده است و یک جراحی زیبایی فوق العاده موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته است. قسمت میانی که در برگیرنده سیستم ناویگاتور خودرو می باشد به دلیل داشتن طراحی ساندویچی شکل که شامل 2 نواردربرگیرنده دریچه های کولر به حالتی عمودی شکل و در بین آن سیستم ناویگاتور و ادوات خودرو قرار دارد، بیننده را نا خودآگاه به یاد طراحی داخلی نسل فعلی خودروی تویوتا پرادو می اندازد!

رنگ بندی ها و ترکیب طرح چوب و آلومینیوم نمای داخل اتومبیل نیز زیبا و چشم نواز است و مهم تر از همه آنکه دیگر از آن ادوات و دکمه های بزرگ دایره ای شکل در وسط سینه اتومبیل که بیننده را یاد طرح های دهه نود میلادی می انداخت خبری نیست!

طرح جدید دکوراتیو داخلی سوناتا 2009 که با توجه به آنکه سوناتا 2006 از لحاظ فنی دارای نقص آنچنانی نبوده و افکار عمومی نسبت به کارکرد فنی آن دید خوبی دارند و نیازی به بهسازی فنی سوناتا حداقل در بازار های آسیا و خاورمیانه نبود، شاید مهم ترین دلیل پرداخت اختلاف قیمتی بین دو مدل توسط خریدار باشد و این بزرگ ترین برگ برنده این محصول تازه از راه رسیده است که می تواند امتیاز بزرگی برای سوناتا 2009 باشد.

سخن پایانی اینکه کمپانی هیوندای با موفقیت توانسته نقص های مدل پیشین سوناتا را رفع کرده و گام بزرگی را برای رسیدن به موفقیت که بی شک برای کمپانی هایی با استراتـژی هیوندای کسب سهم بیشتری از بازار پر تب و تاب خودرو است، بردارد.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=375&rnd=541