ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/1/22

 ویکتور پاپانک Victor Papanek

وبکتور پاپانک Victor Papanekویکتور پاپانک در سال 1925 در شهر وین متولد شد و پس از اقامت کوتاهی درانگلیس در سال 1939 به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1946 به عنوان شهروند آمریکا پذیرفته شد.

وی از سال 1942 تا 1948 به تحصیل رشته طراحی صنعتی و معماری در (Cooper Union) نیویورک و بعد در رشته مکانیک در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology یا MIT) مشغول شد. وی سپس به تحقیقاتی در زمینه های مردم شناسی، روان شناسی و بیولوژی پرداخت.

پاپانک بر اثر تحقیقات و تدابیری که برای کشورهای در حال توسعه اندیشید به معروفیت رسید. تز Low-Tech-Design وی با طراحی رادیو از ورق فلزی که با شعله شمع کار می کرد، به سفارش سازمان ملل (UN) در اندونزی در سال 1967 و طراحی یخچال با نیروی خورشیدی برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1982 به اوج خود رسید. وی به عنوان مشاور طراحی نیز فعالیت می کرد.

در سال 1981 پاپانک برای دولت تانزانیا و نیجریه یک واکمن (Walkman) ارزان قیمت به نام Balla-Koya طراحی کرد، که جهت اطلاع رسانی نکات بهداشتی و کنترل جمعیت مردم به کار می آمد.

پاپانک پیشنهادات و توصیه های تئوری و عملی خود در زمینه دیزاین در کشورهای در حال توسعه در سال 1969 در کتابی به نام Design for the Real World به تحریر در آورد. در کتاب دیگری به نام Design for Human Scale در سال 1983 نظراتش را در مورد طراحی انسانی و محیط زیستی به چاپ در آورد.

یک سری از طرح های وی امروزه در موزه ژرژ پمپیدو (Centre Georges Pompidou) در پاریس قابل مشاهده است.

Nomadic Furniture    Green imperative    Design for real world

کتاب های پاپانک:

منابع:
http://tigadesign.blogfa.com/post-87.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Papanek



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=38&rnd=2352