ارسال کننده: مرجان بنانی راد
تاریخ ارسال: 1387/10/5

 نمایشگاه خودروی پاریس

تاریخچه:
پاریس در سال 1898 میلادی اولین میزبان نمایشگاه خودرو در جهان بود. از آن زمان تا کنون برگزاری نمایشگاه های خودرو در جهان مرسوم شد و هر دو سال یک بار در پاریس این حادثه بزرگ صنعت خودرو تکرار می شود. مدل های تازه ای که در این نمایشگاه عرضه می شوند قبل از اینکه به معرض دید عموم گذاشته شوند مورد آزمایش هایی قرار می گیرند. یکی از ساده ترین آزمایش هایی که روی خودروهای موجود در نمایشگاه انجام می شود، این است که باید مسافت بین ورسای تا پاریس را با این خودرو ها طی کند تا صحت و سلامت فنی خودرو آزمایش شود.

تا سال 1922 میلادی تنها خودروهای تولیدی فرانسه یعنی خودروهای تولید شده توسط شرکت های پژو، رنو و سیتروئن می توانستند تولیدات خود را به بازار عرضه کنند. در فاصله سال های 1939 تا حدود سال 1946 میلادی این نمایشگاه تعطیل شد. در این سال ها درگیری جنگ های جهانی و مشکلات اقتصادی پیرامون آن سبب شد تا تولید کنندگان سرمایه گذاری کافی در این زمینه انجام ندهند و فضا برای برگزاری نمایشگاه مناسب نباشد.

بالاخره در سال 1948 میلادی یعنی بعد از بازگشت صلح به جهان و پشت سر گذاشتن جنگ جهانی دوم دوباره مدل های تازه خودروهای فرانسوی به بازار عرضه شدند. در فاصله دهه 1960 تا 1970 میلادی بود که نمایشگاه خودروی پاریس میزبان خودروی پورشه 0911 پلی مواث باراکودا و در نهایت فولکس واگن گلف بود. این اولین باری بود که تولیدات غیر فرانسوی به نمایشگاه راه یافت و عرضه آن سبب شد تا فروش این محصولات در جهان افزایش یابد. از طرف دیگر این کار اعتبار بیشتری برای نمایشگاه پاریس به ارمغان آورد و سبب شد تا با دیگر نمایشگاه های برپا شده در جهان متفاوت باشد. اما تا سال 1976 میلادی هنوز ورود تولیدات غیر فرانسوی به این نمایشگاه آزاد نشده بود.

در سال 1976 میلادی تصمیم گرفته شد که نمایشگاه خودروی پاریس به یک نمایشگاه بین المللی تبدیل شود و تولیدات تمامی شرکت های خودرو سازی جهان در آن به نمایش گذارده شوند. در سال 1988 میلادی این نمایشگاه که پیش از این نمایشگاه موتور پاریس Paris Motor Show نام داشت عنوان امروزی خود یعنی نمایشگاه خودروی پاریس را به خود اختصاص داد. در سال های اخیر این نمایشگاه از اعتبار بسیار زیادی در جهان برخوردار شده است که یکی از دلایل آن قدمت زیاد در جهان و دلیل دیگر آن معرفی مدل های تازه خودرو برای اولین بار در این نمایشگاه می باشد.

فرانسوی ها معتقدند که نمایشگاه خودروی پاریس یکی از سه نمایشگاه برتر جهان در این زمینه است.

نمایشگا0 2008 پاریس:
در روز اول اکتبر 2008 (دهم مهر ماه) دوازده هزار نفر خبرنگار، عکاس و فیلم بردار از سراسر جهان راهی پاریس شدند تا شاهد بازگشایی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین نمایشگاه های خودروی جهان باشند. این نمایشگاه بر خلاف رویه معمول در ایران که با سخنرانی مقامات سیاسی افتتاح می شود، با سخنرانی کریستین استرف، مدیر عامل گروه پژو سیتروئن در جمع خبرنگارانی از سراسر دنیا از جمله ایران آغاز به کار کرد. دو سال قبل و در آخرین دوره از این نمایشگاه یک و نیم میلیون نفر از سراسر جهان از نمایشگاه مذکور دیدن کردند (این تعداد بدان معناست که در نمایشگاه سال 2006 روزانه 100 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید داشته اند). این در حالی است که بسیاری از شبکه های خبری فرانسه همزمان با آغاز نمایشگاه پاریس عنوان کرده اند که جو بسیار بدی که هم اکنون بر صنعت خودروسازی جهان حاکم است، نمایشگاه بین المللی خودرو پاریس را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

تلاش شرکت های خودروسازی برای تولید خودروهای ارزان قیمت با مصرف سوخت کم تر و پاک تر همزمان با افزایش قیمت سوخت و رغبت مصرف کنندگان به استفاده از این نوع خودروها، وضعیت جدیدی را برای این صنعت رقم زده است. این در خالی است که بسیاری از شرکت های خودرو ساز از احتمال کاهش تولید خود خبر داده اند به طوری که رو با تجربه به حذف فرصت های شغلی در این شرکت، اعلام کرده که قادر به توسعه فن آوری های گران قیمت نیست. اوضاع بحرانی سوخت در آمریکا و تأثیر آن بر صنعت خودرو سازی این کشور خیلی زودتر از آنچه که کارشناسان پیش بینی می کردند به اروپا سرایت و وضعیت جدیدی را برای خودروسازی های این قاره سبز به وجود آورده است. کاهش شدید فروش خودرو در سطح جهان و شلوغی بیش از اندازه نمایشگاه پاریس گویای آن است که مردم هم اکنون دوست دارند بیشتر به تماشای خودرو بپردازند تا سوار آن شوند.

به گفته یک تحلیل گر، مردم اروپا دیگر قادر به پرداخت پول زیاد بابت خودرو نیستند و فقط می خواهند با مبلغی خاص خودرویی مطمئن و بی دردسر و امن تهیه کنند، بدن آنکه خودرو به وسایل جانبی و لوکس مجهز باشد. یکی از حاشیه های جالب این نمایشگاه تظاهرات کارکنان کارخانه خودرو سازی فورد در فرانسه بوده است.

تظاهر کنندگان با تجمع در برابر این نمایشگاه از تعطیل شدن کارخانه خود در سال 2010 ابراز نگرانی کردند. در حال حاضر شرکت فورد با مشکلات جدی مالی دست و پنجه نرم می کند و در نظر داد تعدادی از کارخانه های خود را در جهان تعطیل کند. اما یکی از بزرگ ترین موفقیت های نمایشگاه دو سالانه پاریس رونق بخشی خارق العاده به صنعت گردش گری، توریستی ترین شهر جهان است.

با وجود آنکه فرانسه کشوری است که سالانه بیش از جمعیت خود توریست جذب می کند اما همواره مسئولان این کشور برای افزایش تعداد گردش گران خارجی می کوشند. با این وجود این نمایشگاه در حالی برگزار شد که اروپائین همچنان منتظر وقوع رکود و بحران در صنایع خودروسازی خود هستند. در حال حاضر موج بحران، صنایع خودروسازی آمریکا را فرا گرفته و تنها در ماه سپتامبر فروش خودرو در این کشور 26 درصد افت داشته است.

مجموعه نظرات مدیران و تصمیم گیران خودروسازی های بزرگ جهان در نمایشگاه پاریس حاکی از آن است که صنعت خودروسازی جهان روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد و وضعیت نامناسب و بحران اعتبارات حتی اجازه ریسک کردن و لیزینگ خودرو را هم به مشتریان نمی دهند. به هر حال نمایشگاه خودروی امسال پاریس با حضور 360 برند خودرو ساز از 25 کشور جهان برگزار شد و مسائلی همچون کمبود انرژی، بحران های مالی و مسائل زیست محیطی سایه سنگین خود را بر روی این نمایشگاه گسترانده بود.

در ادامه به معرفی تعدادی از خودروهای عرضه شده در این نمایشگاه می پردازیم.

فراری کالیفرنیا

1- فراری کالیفرنیا
مسئولان شرکت فراری اعلام کرده اند که این مدل خود را سال 2010 وارد بازار خواهند کرد. برخی معتقدند که تا آن موقع ممکن است که این فراری خوش رنگ جذابیت خود را از دست بدهد اما به هر حال محصولات این شرکت همواره دارای طرفداران پر و پا قرصی بوده اند. فراری کالیفرنیا اولین مدلی است که در آن از سقف متحرک استفاده می شود. سقف این زیبای خفته با فشار یک دکمه به راحتی جمع می شود و در صندوق عقب قرار می گیرد. جالب ترین نکته در مورد کارخانه فراری آن است که تمامی مدل های این شرکت تا سال 2011 پیش فروش شده اند. حجم موتور هشت سیلندر این فراری 4300 سی سی بوده و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز 4 ثانیه است.

سیتروئن Hypnos

2- خودروی مفهومی سیتروئن Hypnos
این خودرو آخرین طراحی خارق العاده شرکت سیتروئن است. سیتروئن در حالی که در شصتمین سالگرد تأسیس خود قرار دارد با عرضه این خودروی ویژه، موفقیت های خود را به رخ تمامی شرکت های دیگر کشیده است.

نمای تیره خارجی این خودروی مفهومی بیشتر تداعی گر خودروهای GT این شرکت است و زیبایی و معنای نمای داخلی این خودرو را تنها کسانی متوجه می شوند که از جزایر مرجانی و یا باغ های گل آمستردام دیدن کرده باشند.

رنو مگان Trophy

3- رنو مگان مفهومی Trophy
این خودروی زیبای مفهومی یک پیشران خورجینی شش سیلندر دارد. حجم موتور آن نیز 5/3 لیتر است و شباهت زیادی به رنو اسپورت کلیو دارد. توان تولیدی این خودروی مفهومی بیش از 360 اسب بخار خواهد بود و جعبه دنده آن شش سرعته می باشد. باله های این خودرو به گونه ا طراحی شده اند که گویا قصد رقابت با هواپیمای کنکورد را داشته است.

مدل های به نمایش گذاشته شده رنو در این نمایشگاه با استقبال گسترده ای از سوی بازدید کنندگان مواجه شده اند و پیش بینی می شود این خودروها رکورد فروش یک دهه گذشته رنو را بشکنند و موفقیت اقتصادی زیادی را برای این شرکت به همراه بیاورند.

لامبورگینی Estoque

4- لامبور گینی مفهومی Estoque
اوایل سپتامبر (شهریور ماه) لامبور گینی، کمپانی خودرو ساز ایتالیایی اعلام کرد که برای نمایشگاه پاریس کانسپت جدیدی را آماده کرده است. این خبر با شگفتی علاقه مندان به صنعت خودرو همراه بود و بسیاری در انتظار اطلاعات بیشتری از این خودرو بودند. روزهای قبل از برگزاری نمایشگاه پاریس تصاویر مبهمی از این کانسپت جدید منتشر شد تا اینکه در نمایشگاه پاریس برای اولین بار این خودرو به نمایش درآمد.

لامبور گینی نام استوک (Estoque) را برای کانسپت جدید برگزیده و مسئولان این شرکت امیدوارند نسل جدید خطوط بدنه در طراحی این خودرو مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد. شکل طراحی این خودرو به گونه ای است که به نظر می آید می تواند ایده ساخت اولین لامبور گینی چهار در را اجرا کند. به این ترتیب باید گفت لامبور گینی مثل پورشه و استون مارتین در صدد معرفی خودروی سدان چهار در است.

آئودی A1

5- آئودی A1 Sportback
حجم پیشران این خودروی مفهومی آئودی 1400 سی سی است و توان خروجی از موتور آن 150 اسب بخار می باشد.

در واقع آئودی برای رقابت با خودروهایی همچون مینی کوپر، خودروی آئودی A1 را طراحی کرده است. همچنین این خودرو می تواند رقیبی برای بی ام و سری یک باشد. یکی از نکات جالب توجه این خودرو هاچ بک بودن آن است که جلوه ای بدیع به آن داده است. مسئولان شرکت آئودی تاریخ عرضه این خودرو به بازارهای جهانی را سال 2010 عنوان داشته اند این خودرو در دو مدل دنده اتوماتیک و کلاچ اتوماتیک ساخته شده است. همچنین چراغ های جلوی این مفهومی آئودی به دیودهای نورانی مه شکن مجهز هستند.

شرکت آئودی در راستای تولید و عرضه خودروهای مک مصرف یک موتور الکتریکی نیز بر روی این خودرو نصب کرده تا این موتور با کمک باتری های لیتیومی خود بتواند در ترافیک های شهری که سرعت خودرو پایین است، خود را به جلو براند. قدرت این موتور الکتریکی در حدود 27 اسب بخار است.

نیسان Nuvu Ev

6- نیسان Nuvu Ev
امسال بر خلاف سال های گذشته محبوب ترین خودروها در نمایشگاه بین المللی خودروی پاریس خودروهای بسیار کم مصرف بوده اند. شرکت نیسان ژاپن نیز در این عرصه بیکار نبوده و به معرفی خودروی کوچک و کم مصرف Nuvu Ev پرداخته است. در واقع نیسان با ارائه این محصول خود به سنت شکنی پرداخته و قدم در راه تولید خودروهای متفاوت گذاشته است. سقف این خودرو بیشتر شبیه پیاز بوده و نمای کلی این محصول جدید نیسان به گونه ای است که گویی چمباتمه زده است

البته بر روی سقف این خودروی برقی تعدادی پنل ای خورشیدی نصب شده تا اندکی از برق مورد نیاز این خودرو را تأمین کنند. این خودروی دو نفره شهری 198 سانتی متر طول و 175 سانتی متر عرض دارد و ارتفاع آن از سطح زمین تنها 150 سانتی متر است.

نیسان معتقد است دهه آینده میلادی تنها خودروهایی بیشترین فروش را به خود اختصاص می دهند که کم ترین میزان مصرف سوخت و آلایندگی را داشته باشند. این خودرو ساز ژاپنی اعلام کرده که Nuvu Ev را برای بازاریابی در ایالات متحده ساخته و همزمان نیز در سال 2010 در بازار ژاپن نیز عرضه می شود.

بی ام و سری 7

7- بی ام و 7-series
خودروی سری هفت BMW از نظر مواد مورد استفاده در آن بسیار شاخص است. این خودرو با به کار گیری تکنولوژی روز دنیا و طراحی زیبا یکی از لوکس ترین و شاخص ترین مدل های ارائه شده به بازار دنیا است. انتظار می رود ارائه این مدل به بازار سبب شود تا موقعیت مناسب BMW همچنان ادامه داشته باشد.

موتور 4400 سی سی این خودرو هم قابلیت کار با سوخت فسیلی را دارد و هم اینکه به وسیله برق شارژ و حرکت می کند. پیشران این محصول بی ام و حدود 415 اسب بخار قدرت تولید می کند و از این نظر رکورد دار خودروهای هیبرید است. این خودرو هنوز یک مدل کانسپت به حساب می اید ولی تا سال 2010 تست های آن نهایی خواهند شد.

منبع: مجله ی خودرو جهان جوان شماره 22



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=431&rnd=6899