ارسال کننده: صدف رستم خانی
تاریخ ارسال: 1387/11/4

 آشنایی با شرایط تحصیل در کشور آلمان و رشته طراحی صنعتی در آن

برای تحصیل در کشوری دیگر، داشتن آگاهی از شرایط تحصیل در آن کشور، هزینه های تحصیل، نحوه ی اقدام، چگونگی ثبت نام و بسیاری موارد دیگر، ضروری است. با مراجعه و کمی جستجو در سایت های مختلف اینترنتی، مانند سایت دانشگاه های گوناگون جهان، سایت وزارت علوم کشور، سایت سفارت کشور مورد نظر و ارگان های وابسته، اطلاعات مورد نظر به راحتی دست یافتنی می شوند.

در اینجا دیدگاهی کلی جهت تحصیل در کشور آلمان ارائه خواهد شد. بدیهی است برای کسب اطلاعات کاملاً دقیق، برای اقدام به تحصیل در این کشور، انجام تحقیقات موردی ضروری است و متقاضیان را به نتیجه خواهد رساند. 

معرفی آلمان:
آلمان در قلب اروپا قرار دارد و با کشورهای دانمارک، هلند، بلژیک، فرانسه، سوییس، اتریش، جمهوری چک و لهستان همسایه است. زبان رسمی این کشور آلمانی است و اکثر مردم به زبان انگلیسی آشنایی دارند. کد این کشور 0049 و واحد پول آن یورو است.

کشور آلمان از نظر صنعتی بعد از آمریکا و ژاپن در مقام سوم قرار دارد. مهم ترین صنایع این کشور  کارخانه های اتومبیل، ماشین آلات سنگین، الکترونیک و کارخانه های صنایع شیمی و کامپیوتر است. 

تحصیلات دانشگاهی:
تحصیلات دانشگاهی در آلمان در دانشگاه ها، مجتمع های آموزش عالی، دانشگاه های عالی آموزش هنر، مدارس عالی فنی و غیره امکان پذیر است. شرط ورود به دانشگاه ها و مدارس عالی هنر داشتن دیپلم دبیرستانی سیزده ساله(Abitur) است. دارندگان دیپلم های دبیرستانی 12 ساله ی خارج از کشور آلمان، پس از گذراندن آزمون تشخیص علمی (Feststellungsprüfung) به تقاضای داوطلب یا پس از طی دوره های یک ساله ی Studienkolleg در کالج های مقدماتی، می توانند به دانشگاه راه یابند.

انتخاب رشته ی دانشگاهی نیز بر اساس نوع تحصیل در این کالج ها و نمرات اخذ شده، صورت می گیرد. البته در دانشگاه امکان تغییر رشته میسر است. شرط ورود به مدارس عالی فنی (Fachhochschule) برای دانش آموزانی که در نظام آموزشی آلمان تحصیل کرده اند، داشتن گواهینامه ی پایان تحصیلات 12 ساله دیپلم (Fachhochschulreife) است.

در آلمان حدود 300 دانشگاه و به همین تعداد دانشکده های فنی، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارد. دانشگاه های آلمان به چند دسته تقسیم می شوند:
1) مؤسسه ی آموزش عالی فنی با تأکید بیشتر بر فعالیت علمی (Fachhochschule)
2) دانشگاه با تأکید بیشتر بر علوم نظری (Universitaet)
3) دانشکده یا آکادمی موسیقی و هنر (Musik und Kunsthochschule)
4) دانشکده ی تربیت بدنی (Sporthochschule)

در دانشگاه های آلمان تدریس به زبان آلمانی است. بنابراین قبل از اقدام برای اخذ پذیرش باید زبان آلمانی فراگرفته شود.                    

شروع ترم زمستانی از ماه سپتامبر/ اکتبر و ترم تابستانی از ماه مارس/ آوریل می باشد. به طور کلی آخرین مهلت جهت ارائه ی مدارک برای ترم تابستانی تا 15 ژانویه و ترم زمستانی تا 15 جولای است که البته استثنائاتی نیز وجود دارد.

دانشجو موظف است تا هزینه های زندگی خود اعم از اجاره ی منزل، پوشاک، مواد غذایی و بیمه ی درمانی را پرداخت کند. اتاق ها و آپارتمان هایی وجود دارند که با قیمت مناسب فقط به دانشجویان اجاره داده می شود.
حدود هزینه ی زندگی دانشجو در آلمان به انضمام خوراک، پوشاک، رفت و آمد و کلیه ی هزینه های جانبی، حدوداً 800-700 یورو می باشد. البته این هزینه در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است. دانشجویان خارجی مقیم آلمان تعداد ساعات محدودی در هفته، اجازه ی کار دارد.

در آلمان حدود 83 دانشگاه انگلیسی زبان وجود دارد که بعضی از این دانشگاه ها بعد از 4 تا 6 ترم، به  دانشگاه های کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزلند ترانسفر می کنند. اکثر این دانشگاه ها رایگان هستند و تحصیل در آنها هزینه ای ندارد. در 90% این دانشگاه ها شرط ورود، داشتن مدرک تافل 550 می باشد، اما دانشگاه هایی هم وجود دارند که می توان دوره ی زبان را آنجا گذراند و نیاز به مدرک نیست. با آنکه این دانشگاه ها انگلیسی زبان هستند، ولی متقاضیان باید با زبان آلمانی جهت مصاحبه ی سفارت آشنا باشند و به دانشگاه نیز مدرک دانش آلمانی ارائه دهند. به عبارتی کامل تر: برای ورود به دانشگاه ها متقاضیان حتماً باید دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبان DSH و یا TestDaF شرکت نمایند. برای ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان، متقاضی به غیر از دانش ابتدایی زبان آلمانی باید نمره IELTS آنها 5 تا 6 یا مدرکTOFEL با نمره 550 داشته باشند.

در هر دانشگاه در آلمان اداره ی کمک به امور دانشجویان خارجی وجود دارد که کلیه ی مراتب انجام کار مانند: خوابگاه، بیمه ی درمانی و... توسط این اداره انجام می شود. حتی قبل از ورود به آلمان می توان با کمک این اداره در مورد رزرو خوابگاه اقدام نمود.

چندین سازمان و بنیاد در آلمان به دانشجویان و اساتید ایرانی بورس های تحصیلی می دهند. این بورس ها، دوره های مختلف تحصیلات و کار دانشگاهی را شامل می شوند. (تحصیلات دوره ی دکترا، فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی). در اینجا به معرفی یکی از این سازمان ها، یعنی مؤسسه ی تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) پرداخته خواهد شد.

معرفی DAAD:
مؤسسه ی تبادلات آکادمیک آلمان امکانات زیر را در اختیار محققان، فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی قرار می دهد:
1. بورس تحصیلی دوره ی دکترا:
بورس های دوره ی دکترا برای فارغ التحصیلان جوان دوره های کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. دوره ی بورس کامل برای آلمان سه سال و در موارد استثنایی چهار سال می باشد. علاوه بر این امکان استفاده از دوره های تحقیقاتی طی نوشتن رساله ی تحصیلات دکترا به مدت یک تا ده ماه وجود دارد.

2. بورس های تحصیلی رفت و برگشت (ساندویچ):
این نوع بورس تحصیلی امکان نوشتن بخشی از رساله ی دکترا در یکی از دانشگاه های آلمان و بخشی دیگر را در یکی از دانشگاه های ایران به وجود می آورد. دانشجویان دکترا در این برنامه تحت نظر یک استاد ایرانی و یک استاد آلمانی کار می کند.

3. بورس های تحقیقاتی برای محققان ایرانی و دعوت مجدد از دارندگان قبلی بورس های تحصیلی (DAAD):
 در این برنامه دوره های تحقیقاتی یک تا سه ماهه برای محققان ایرانی و دارندگان قبلی بورس های DAAD در نظر گرفته شده است.

تحصیل رشته ی طراحی صنعتی در کشور آلمان:
موارد زیر اهمیت و ارزش تحصیل رشته ی طراحی صنعتی در کشور آلمان را بیان می دارند:

- آلمان کشوری صنعتی است و بسیاری از کارخانه های بزرگ جهان در این کشور قرار دارند که شرایط کاری را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم می سازد. مانند کارخانه های مرسدس بنز، بوش، براون، فولکس واگن و بسیاری دیگر...

- اولین مدرسه ی دیزاین (Bauhaus) در کشور آلمان تأسیس گردید و هم اکنون نیز به فعالیت خود ادامه دارد. این امر قدمت این رشته را در کشور آلمان بیان می دارد.

- سالانه مسابقه های طراحی بزرگی در سطح جهانی و کشوری توسط مؤسسه های مختلف کشور آلمان برگزار می گردد، مانند مسابقه ی reddot و IF.

- مؤسسه های بسیار مشهور و مهم مرتبط با رشته ی طراحی صنعتی در این کشور واقع شده اند. مانند انستیتو ارگونومی و تحقیقات طراحی آلمان Institut fuer Ergonomie und Designforschung یا IED و انستیتو هنر و دانش طراحی آلمان Institut fuer Kunst- und Designwissenschaften یا IKUD و بسیاری دیگر.

تمامی موارد فوق و بسیاری دلایل دیگر، دانشگاه های کشور آلمان و به طور کلی کشور آلمان را برای تحصیل در رشته ی طراحی صنعتی، معتبر می نمایند.

با مطالعه ی فهرست دانشگاه های کشور آلمان که در آنها امکان تحصیل در رشته ی طراحی صنعتی و گرایش های وابسته وجود دارد، مشاهده می شود که تعدادشان زیاد بوده و در شهرهای مختلف و با گرایش های متعددی که دارند، بدون شک گزینه ای مناسب برای متقاضیان و علاقه مندان پیدا خواهد شد.

در ادامه تعدادی از این دانشگاه هایی که رشته ی طراحی صنعتی دارند معرفی خواهند شد. بدیهی است پرداختن به تمامی آنها از حوصله ی این بخش خارج بوده و علاقه مندان با مراجعه به سایت اینترنتی مربوطه می توانند اطلاعات کامل و مورد نظر خود را کسب نمایند. این جدول، نتیجه ی جمع آوری اطلاعاتی از تعداد زیادی سایت های دانشگاه های آلمان است:

www.NewDesign.ir

 

نام دانشگاه

شهر

رشته/گرایش/مقطع

1 Fachhochschule Aachen Aachen Product Design (B.A.) / Integrated Design (M.A.)
2 Hochschule fuer Gestaltung Berlin Product Design (B.A.)
3 Universitaet der Kuenste Berlin Berlin Industrial Design (B.A)
4 Braunschweig University of Art Braunschweig Industrial Design (B.A)
5 University of the arts Bremen Interaction Design (B.A.)
6 University of Applied Sciences (FH) Coburg Interactive Product Design (B.A.)
7 University of Applied Sciences Darmstadt Industrial Design (B.A)
8 University of Applied Sciences (FH) Dresden Product Design (B.A.)
9 University of Applied Sciences (FH) Duesseldorf Product Design (Jewellery Design)  (B.A.)
10 Universitaet Duisburg-Essen Essen Industrial Design (B.A.) (M.A.)
11 Fachhochschule Frankfurt am Main Frankfurt a.M. (MAP) Material and Product Design (B.Eng.)
12 Hochschule fuer Gestaltung Schwaebisch Gmuend Gmuend Product Design (B.A.) / Communication Planning & Design (M.A.)
13 University of Art and Design Halle Halle Industrial Design (Play & Learning Tools Design،Glas & Ceramic Design) (B.A.)
14 Hochschule fuer Bildende Kuenste Hamburg Product Design (B.A.) / Textile Design (B.A.)
15 University of Applied Sciences and  Arts  (FH) Hannover Product Design (B.A.)
16 HWAK- Hochschule fuer angewandte Wissenschaft und Kunst Hildesheim Product Design (B.A.) / Lighting Design (B.A.) / Metal Design (B.A.)
17 Staatliche Hochschule fuer Gestaltung Karlsruhe Karlsruhe Product Design (B.A.)
18 Kunsthochschule Kassel Kassel Product Design (Industrial Design، Furniture Design، System Design، Textile Design) (B.A.)
19 Muthesius Kunsthochschule Kiel Industrial Design (B.A) / Interface Design (B.A.)
20 University of Applied Sciences (FH) Koblenz Product Development and Design (B.Eng.)
21 Munich University of Applied Sciences (FH) Muenchen Industrial Design (B.A.) / Sustainable Design (M.A.)
22 Hochschule Niederrhein Niederrhein Communication Design (B.A.)/Product Design (B.A.)/Environmental Design (B.A.)/Design Projects (M.A.)
23 Hochschule fuer Gestaltung Offenbach Product Design (B.A.)
24 Hochschule Pforzheim Pforzheim Industrial Design (B.A.)
25 Fachhochschule Potsdam Potsdam Product Design (B.A.) (M.A.) / Interface Design (B.A.) (M.A.)
26 Hochschule fuer Bildende Kuenste Saar (HBK Saar) Saar Procuct Design (B.A.)
27 University of Applied Sciences (FH) Soest Design and Projectmanagement
28 Staatliche Akademie der Bildende Kuenste Stuttgart Stuttgart Industrial Design (B.A.)
29 University of Applied Sciences (FH) Trier Jewellery Design  (B.A.)
30 Bauhaus Universitaet Weimar Weimar Procuct Design (B.A.)
31 University of Technology، Business and Design Wismar Procuct Design (B.A.) / Jewellery Design  (B.A.)
32Bergliche Universitaet Wuppertal Wuppertal Industrial Design (B.A.) (M.A.)

برای مشاهده لیست مدارک و دانشگاه های مورد تایید آلمان از طرف وزارت علوم ایران، اینجا کلیک کنید.

منابع:
http://www.kavoshelm.com
www.teheran.diplo.de



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=452&rnd=3915