ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/2/14

 چقدر درباره طراحی صنعتی می دانید؟

طراحی صنعتی، همان گونه که از نامش پیداست، ترکیبی است از طرح ها و ایده ها، که در مرحله ی اجرا و نهایتا تبدیل به یک شی ء مورد استفاده و کاربردی می شوند.

 به گمان برخی، طراحی صنعتی که همچنان میان فن و هنر، بازتاب های متفاوتی در جهان معاصر دارد، ابتدا با یک ایده ی ساده اما بسیار با اهمیت آغاز شد. شاید همان زمان که بشربا ترکیب سنگ و چوب، ابزاری اولیه برای دفاع از خود ساخت و و یا چیزی شبیه یه چرخ برای سهولت در امور روزمره ی زندگی اش و تا امروز و البته به شکلی متفاوت و با کاربرد های فراگیر خود،سراسر زندگی انسان را در بر گرفته است.

به گونه ای که اگر با اندکی دقت به محیط پیرامونتان بنگرید، جلوه های انکار ناپذیر و مسخ کننده ی تولیدات طراحی صنعتی را مشاهده خواهید کرد. طراحی صنعتی در عصر جدید، از اواخر قرن هجدهم میلادی و به تعبیری هم زمان با انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع موتور بخار آغاز شد و در مسیر پیشرفتهای علمی و فنی قرار گرفت. اگرچه همواره دغدغه ی زیبایی و آسایش همراه با طراحان صنعتی بوده است و این موجب می شود تا این رشته در زمره مهم ترین و جذاب ترین رشته های طراز اول جهان مطرح شود.

در سال های آغازین قرن بیستم، گروهی از هنرمندان و صنعت گران به رهبری والترگروپیوس،تحت عنوان جنبش باهاوس در آلمان، اقدام به راه اندازی آکادمی باهوس کردند. این آکادمی که بعدها مدرسه ی باهاوس نام گرفت، در ابتدا هدف اتحاد و پیوند میان هنر و صنعت را دنبال می کرد و پس از چندی مکتب باهاوس علی رقم تمامی موانع، مباحثی چون هماهنگ سازی طراحی و تکنولوژی روز و همچنین استفاده از قابلیت های بیانی هنرها در جهت اعتلا و اتحاد هنرها با یکدیگر را مطرح ساخت. این مکتب پیروان و علاقه مندان بسیاری را گرد آورد که در زمینه ی مباحث بین رشته ای فعالیت می کردند. دراین مدرسه هنری-فنی به هنرهای معاصر و تبدیل هنر سنتی به هنر صنعتی حول محور عناصر معماری و فضا سازی توجه ویژه ای می شد. شاید بتوان گفت که طراحی صنعتی اولین بار در این مدرسه مطرح و به عنوان رشته ای مستقل شروع به کار کرد.

اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری در مورد این رشته که در حال حاضر اصول و مبانی آن در دانشگاه های معتبر دنیا و برخی دانشگاههای ایران همچون دانشگاه های هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران، دانشگاه علم و صنعت تهران، دانشگاه تبریز و چند دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می شود، به دست آوریم، در ابتدا بهتر است با زیر مجموعه ها و آنچه در ارتباط مستقیم با فرایند طراحی صنعتی می باشد آشنایی مختصری پیدا کنیم.

طراحی صنعتی، همان گونه که از نامش پیداست، ترکیبی است از طرح ها و ایده ها، که در مرحله ی اجرا و نهایتا تبدیل به یک شی ء مورد استفاده و کاربردی می شوند. با این حال از طراحی صنعتی همواره یه عنوان یک رشته هنری و زیبا شناسانه یاد می شود. این رشته نیز همچون علوم دیگر، به برخی رشته های دیگر مانند:پزشکی،مکانیک، برق، صنایع، روانشناسی، جامعه شناسی، کامپیوتر، معماری و... وابسته بوده و تأثیرات متقابل و بعضا تنگاتنگی میانشان برقرار است.

اگر با دیدی وسیع تر به این رشته ها نگاه کنیم، شاخه ها ی اصلی این درخت پربار را می توان به گرایشات زیر دسته بندی کرد: طراحی محصولات اعم از لوازم خانگی، الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، اداری، صنعتی، لباس، سرگرمی و...، طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی، طراحی مبلمان شهری، طراحی اتومبیل و بسیاری دیگر.

سرانجام امروز و اینجا، یک بار دیگر تعبیری عاشقانه از اشکال صورت گرفت و با همت و همدلی آنان که کمبود این رشته ی فنی و هنری را در راستای توسعه و ارتقاء سطح علمی این رشته، احساس می کردند و دستانی که پیوسته نقشی می آفرینند تا در لوح زندگی جاودان شود، پنجره ای تازه به افق بی کران و روشن خلاقیت بازشد و همچنان راهی طولانی در پیش روست. و بی گمان نیازی بوده که در پی رفع آن برآمدند.

امید است با تلاش و همکاری هرچه بیشتر از پیش، به آن مقاصد رویارویی ولی دست یافتنی، برسیم. زیبا بیندیشید و چشم انتظار فصل های دیگر....

منبع: http://www.aftab.ir/articles/art_culture/graphic/c5c1176643678_industrial_design_p1.php



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=47&rnd=1100