ارسال کننده: زهرا مریخ پور
تاریخ ارسال: 1388/2/25

 عناصر محیطی مؤثر در انتخاب مبلمان

نور محیطنور محیط:
به طور کلی هر مبل از یک اسکلت اصلی چوبی یا فلزی و مقداری پارچه تشکیل می شود که با توجه به فرم و مدل آن، نسبت میزان کاربرد هر یک از این اجزا به هم، متفاوت بوده و در نتیجه شما شاهد نمای بیشتری از چوب یا فلز یا پارچه (در مبلمان تمام پارچه) خواهید بود ولی به هر حال، رنگ غالب که با دیدن سرویس مبلمان به چشم می آید، باید با توجه به رنگ و نور محیط مورد نظر انتخاب شود.

به عنوان مثال اگر نور موجود در فضا کم باشد، شما با محدودیت در انتخاب رنگ پارچه یا حتی چوب و فلز اسکلت مبلمان مواجه خواهید بود؛ به این ترتیب برای فضاهای کم نور، انتخاب مبلمانی با پارچه یا حتی اسکلت تیره، نه تنها محیط را تاریک تر می کند بلکه به لحاظ ظاهری از وسعت آن نیز می کاهد. در حالی که اگر در چنین محیطی مبلمانی روشن و به خصوص ظریف بگذاریم، فضا هم وسیع تر و هم پرنورتر به نظر می آید.
 
البته این موضوع قابل انکار نیست که یک فضای کوچک هر چقدر هم که پرنور باشد، شما نمی توانید مبلمانی با رنگ های تیره و با ابعاد بزرگ انتخاب کنید زیرا به هر صورت از وسعت آن خواهد کاست؛ بنابراین اهمیت وسعت بیشتر است. چون مشکل نور را با نورپردازهای مصنوعی نیز می توان مرتفع کرد ولی کمبود وسعت، چاره دیگری ندارد. 

پالت رنگی

پالت رنگی فضا:        
علاوه بر نور، رنگ دیوارها، کف و دیگر لوازم باقی مانده موجود (به طور کلی پالت رنگی فضا) نیز در انتخاب مبلمان به لحاظ رنگ و ابعاد تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال سطوحی مانند دیوارها و پرده ها پس زمینه مبلمان به حساب می آیند و نقش مهمی در جلوه ظاهری مبلمان دارند. پس مبلمان چه به لحاظ پارچه و چه به لحاظ انتخاب چوب یا فلز، باید با رنگی هماهنگ با این پس زمینه ها و همچنین دیگر لوازم مجاور آن باشد تا ناهماهنگی در فضا ایجاد نشود.

نقش طرح در مبلمان

نقش طرح در مبلمان:      
همان ویژگی های فضا شامل وسعت، نور و رنگ که روی انتخاب رنگ مبلمان تأثیر می گذارند، در انتخاب طرح پارچه آنها نیز مؤثرند. در یک مبل، بیشترین حضور طرح و نقش، در پارچه آن است؛ در نتیجه مبلی انتخاب کنید که پارچه آن هم با اسکلت اصلی مبل (در مبل های ترکیب چوب و پارچه، فلز و پارچه) به لحاظ مدل، سبک و رنگ هماهنگ باشد و هم با توجه به ویژگی های نور، رنگ و وسعت محیط انتخاب شوند.

انتخاب پارچه ای برای مبلمان تمام پارچه -که دارای طرح های درشت، شلوغ و با رنگ های تند و تیره است- هم فضایی شلوغ و خسته کننده ایجاد می کند و هم از نور و وسعت ظاهری محیط می کاهد؛ در حالی که پارچه هایی با طرح های خلوت و رنگ های ملایم نتایجی برعکس دارند.

توازن طرح و رنگ

توازن با طرح و رنگ:     
موضوع مذکور به معنای رد استفاده از طرح های شلوغ -حتی در فضاهای کوچک- نیست، به شرط آنکه بین طرح های شلوغ و ساده توازنی برقرار شود؛ یعنی اگر کاناپه ای با پارچه ای گل دار انتخاب می کنید، دیگر اجزای سرویس را ساده انتخاب کرده و با قرار دادن کوسن های گل دار روی آنها، تکرار طرح پارچه کاناپه را داشته باشید. در واقع اساسا قانونی وجود ندارد که شما مجبور باشید برای همه اجزای سرویس از یک پارچه و با یک طرح و نقش و حتی رنگ استفاده کنید، ولی این به معنای کاربرد بی فکرانه طرح نیز نیست.

اگر می خواهید از پارچه های مختلف در مبلمان خانه تان استفاده کنید، این کار را با حفظ سبک طرح ها، پالت رنگی فضا و در نظر گرفتن وجوه مشترک بین رنگ و طرح انجام دهید؛ وگرنه شهر فرنگی غیرقابل تحمل خواهد شد.

منبع: http://hamshahrionline.ir/News/?id=45610



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=509&rnd=9212