ارسال کننده: سید مجتبی ( حامد ) میررحیمی
تاریخ ارسال: 1388/6/24

 نگاهی به ده فناوری مهم و تاریخچه آنها

بشر سال های دراز مغرور بود که از نیاکان نخستین خود، باهوش تر است. البته‎ ‎بشر نخستین آتش را کشف کرد، چرخ را اختراع کرد و زبان را پدید آورد، اما‎ ‎هر چه باشد بشر امروز عرضه کننده فناوری است. امروزه می دانیم تعداد بسیار‎ ‎زیادی از اختراع های پیشرفته و پیچیده فناوری، پیش از این هم ابداع شده‎ ‎بود. دانستن تاریخچه این ابداع ها حداقل حسنی که دارد این است که نشان می‎ ‎دهد گذشتگان هم چندان با مفهوم فناوری بیگانه نبودند و فناوری چیزی نیست‎ ‎که در 100 سال اخیر عرضه شده باشد‎.
 
1- ‎آی پاد‎
برخی فکر می کنند آی پاد در سال 2001 ابداع شده است و برخی هم آن را به ‎سال 1997 و پیش از زمان استیو جابز نسبت می دهند. اما واقعیت این است که‎ ‎آی پاد در سال 1979 ابداع شد.

آی پادآی پاد

در این سال کین کرامر و دوستش جیمز کمپبل‎ ‎تصمیم گرفتند یک دستگاه پخش موسیقی همراه بسازند که به اندازه یک جعبه‎ ‎سیگار باشد. این دستگاه‎ IXI ‎نام داشت که موسیقی را به شیوه دیجیتال روی یک‎ ‎تراشه ضبط می کرد، مجهز به یک صفحه نمایش بود و دکمه یی داشت که با‎ ‎استفاده از آن می شد آهنگ ها را پخش کرد. آنها حتی پنج نمونه اولیه از این‎ ‎دستگاه ساختند تا نظر مساعد سرمایه گذاران را جلب کنند. با توجه به صدای‎ ‎عالی این دستگاه، آنها امتیاز اختراع خود را فروختند. از این پس هر کس می‎ ‎توانست به آهنگ هایی که خودش دانلود کرده است، گوش دهد. اما این دستگاه یک‎ ‎عیب اساسی داشت؛ حافظه دستگاه کم بود و فقط می توانست سه و نیم دقیقه‎ ‎موسیقی را ضبط کند. از طرف دیگر از آنجا که در آن روزگار کسی کامپیوتر‎ ‎شخصی نداشت، کرامر پیشنهاد کرد پایانه هایی از فروشگاه های موسیقی نصب شود‎ ‎که از راه یک تلفن به یک سرور مرکزی موسیقی وصل شود و کاربران بتوانند‎ ‎موسیقی دلخواه شان را در فروشگاه بخرند و دانلود کنند. در نظر داشته باشید‎ ‎برای دانلود یک قطعه موسیقی با استفاده از مودم های 1979، شخص باید غذای‎ ‎کافی می داشت و چند روزی را در فروشگاه چادر می زد تا بتواند موسیقی‎ ‎دلخواهش را دانلود کند‎.

2- ‎خودرو‎
برخی گمان می کنند خودرو انتهای قرن نوزدهم یا ابتدای قرن بیستم ابداع شد،‎ ‎اما واقعیت این است که یک مخترع فرانسوی به نام نیکلا جوزف کاگنو پیش از‎ ‎انقلاب امریکا توانسته است یک خودرو بسازد. در زمانی که مردم جن و پری را‎ ‎عامل شیوع بیماری ها می دانستند، کاگنو فکر بزرگی در سر داشت؛ دلیجانی‎ ‎بسازد که نیاز به اسب نداشته باشد. وی در نهایت در سال 1769 دلیجان بی ‎ ‎اسبش را ساخت. این دلیجان به یک موتور بخار مجهز بود. این دلیجان می ‎ ‎توانست چهار تن بار را حمل کند و با سرعت چهار کیلومتر بر ساعت به حرکت‎ ‎درآید.

خودرو خودرو

اگر خودرو در سال 1769 اختراع شد، پس چرا ما چیزی در مورد حمله‎ ‎ارتش خودروهای ناپلئون به انگلستان نشنیده ایم؟ واقعیت این است که این‎ ‎اختراع مشکلاتی هم داشت. وقتی کاگنو در سال 1771 ماشینش را امتحان می کرد، ‎ ‎تصادف کرد. البته امروزه تصور تصادف کردن ماشینی که با سرعت 5 یا 10 ‎ ‎کیلومتر در ساعت حرکت می کند، خنده دار است، اما اگر خودتان را جای راننده‎ ‎آن بگذارید، این تصادف چندان هم مضحک نیست. هر چند اهمیت این اختراع‎ ‎غیرقابل انکار است، اما عیب هایی هم داشت؛ از جمله اینکه سنگین و کند و‎ ‎رانندگی آن دشوار بود. کاگنو تصمیم گرفت با صرف پول، اختراعش را بهتر کند‎ ‎و در حالی که دولت فرانسه هم به این موضوع علاقه مند بود، انقلاب فرانسه‎ ‎روی داد و همه چیز به پایان رسید. کاگنو به بلژیک فرار کرد و در فقر و‎ ‎تنگدستی به زندگی اش ادامه داد. یک نکته جالب اینکه در زمان کاگنو 600 تا 700 ‎ ‎میلیون نفر در جهان بودند ولی امروز همین تعداد خودرو در جهان هست‎.

3- ‎پرتوهای حرارتی‎
در سال 2007 اعلام شد ارتش ایالات متحده اسلحه یی ابداع کرده است که می ‎ ‎تواند موجب افزایش دما در هدف شود. این اسلحه شرکت اکتیودانیل سیستمی شبیه‎ ‎خودروهای تجهیزات مخابرات دارد و می تواند پرتوهای حرارتی را به سمت افراد‎ ‎بفرستد تا دمای پوست آنها به بالای 50 درجه سانتی گراد برسد. شاید این‎ ‎مقدار دما کم باشد، اما به خاطر داشته باشید از این ابزار برای متفرق کردن‎ ‎یک گروه استفاده می شود نه برای سوزاندن آنها‎.

پرتو حرارتی

اما واقعیت این است که تاریخ این اختراع در 400 سال پیش از میلاد عرضه شده ‎ ‎است. در آن زمان صفحه های جلایافته را برای متمرکز کردن نور خورشید و‎ ‎سوزاندن چوب استفاده می کردند. اما شاید کاربرد این پرتو در سال 212 پیش ‎ ‎از میلاد از مهم ترین کاربردهای آن باشد. در آن سال ارشمیدس با ساخت‎ ‎ابزاری و متمرکز کردن پرتوها، کشتی های دشمن را سوزاند و با این وسیله از‎ ‎شهر سیراکیوز دفاع کرد. البته در مورد اینکه واقعاً ارشمیدس توانسته باشد‎ ‎چنین وسیله یی را ساخته باشد، شک و تردیدهایی وجود داشت تا آنکه یک مهندس‎ ‎یونانی در سال 1973 آزمایشی انجام داد و عملاً نشان داد انجام چنین کاری‎ ‎در زمان ارشمیدس ممکن بود. وی به جای آنکه همانند دیگران در آزمایش ناموفق‎ ‎از یک آینه بزرگ استفاده کند، از 50 آینه کوچک برنزی هم اندازه انسان ‎استفاده کرد و طی مدت کوتاهی قایق های کوچک را سوزاند‎.

4- ‎کامپیوتر‎
برخی گمان می کنند کامپیوتر حوالی جنگ جهانی دوم اختراع شده است، مخترع آن‎ ‎را هم آلن تورینگ یا کنراد زاس تصور می کنند. اما واقعیت آن است که‎ ‎کامپیوتر در سال 1833 اختراع شد. چارلز بابیج از اشتباه متنفر بود به همین‎ ‎دلیل تصمیم گرفت دستگاهی بسازد تا از اشتباه در انجام محاسبه های ریاضی‎ ‎بکاهد‎.

کامپیوتر

بابیج در سال 1822 ایده ساخت محاسبه گرهای مکانیکی که بتواند عمل های اصلی ‎ ‎ریاضی را انجام دهد، عرضه کرد. دولت بریتانیا (به عبارت صحیح تر مسوولانی‎ ‎که هنگام توضیحات بابیج در مورد دستگاه خواب شان نبرد) پول زیادی به وی‎ ‎پرداختند تا ساخت دستگاه را آغاز کند. 10 سال بعد آنها متوجه شدند بابیج ‎ ‎اصلاً تصمیم ندارد ساخت این دستگاه را تمام کند، چون درگیر یک مساله مهم‎ ‎تری شده است. وی به فکر ساخت ماشینی افتاد که بتوان آن را برای انجام همه‎ ‎انواع محاسبه های ریاضی، برنامه ریزی کرد و به این ترتیب فکر طراحی و ساخت‎ ماشین تحلیل گر را در سرش پروراند و در نهایت توانست چنین چیزی را بسازد‎. ‎آخرین نمونه از ماشین هایی که وی ابداع کرده بود می توانست برنامه ها و‎ ‎اطلاعات پانچ شده روی یک صفحه مقوایی را بخواند و حافظه یی داشت که می‎ ‎توانست هزار عدد 50 رقمی را ذخیره کند. وی تا زمان مرگ خود در سال 1878 هم ‎ ‎در فکر بهبود عملکرد دستگاه خود بود. یک نکته جالب آنکه اختراع بابیج به‎ ‎ابداع یک زمینه تحقیقاتی دیگر منجر شد، یعنی برنامه نویسی کامپیوتری. یکی‎ ‎از اولین برنامه های کامپیوتری برنامه محاسبه عدد برنولی بود که برای‎ ‎کامپیوتری نوشته شد که هیچ گاه ساخت آن به پایان نرسید‎.

5-‎ زیردریایی‎
برخی گمان می کنند زیردریایی در جنگ جهانی اول اختراع شد. برخی هم فکر می‎ ‎کنند ایده اولیه زیردریایی سال 1870 ارائه شد که ژول ورن کتاب بیست هزار‎ ‎فرسنگ زیردریا را نوشت، ولی ایده ساخت اولین زیردریایی که بدون توسل به جادو و جمبل کار کند، در سال 1580 ارائه شد.

زیر دریایی زیردریایی

در این سال ویلیام بورن یک‎ ‎مهمانخانه دار انگلیسی کشتی طراحی کرد که چگالی آن کم و زیاد می شد. اما‎ ‎برای تامین هوای لازم برای تنفس افراد درون این کشتی لازم بود تا سال 1623 ‎ ‎صبر کنند تا اولین زیردریایی واقعی ساخته شود. زیردریایی کورنلیوس دربل‎ ‎هلندی، می توانست تا عمق پنج متری زیر آب برود. اما‎ ‎برای آنکه اولین زیردریایی جنگی ساخته شود باید 30 سال دیگر هم صبر می کردند. در سال 1776 ازرا لی زیردریایی را که دیوید بوشنل ساخته بود، هدایت‎ ‎کرد. این زیردریایی تارتل نام داشت و مجهز به یک مته بود که می توانست‎ ‎حفره یی در بدنه کشتی های دشمن ایجاد کند و بمبی ساعتی را درون حفره‎ ‎ایجادشده قرار دهد‎.

6- ‎بازی ویدئویی‎
برخی گمان می کنند بازی های ویدئویی برای اولین بار در سال 1972 عرضه شد، ‎ ‎اما واقعیت آن است که بازی ویدئویی در سال‎ ‎ 1948 ‎ ‎ابداع شده بود. در آن سال‎ ‎توماس گلد اسمیت استاد فیزیک دانشگاه فورمن ابزاری ابداع کرد که آن را‎ ‎ابزار سرگرمی پرتو لوله کاتدی نامید‎.

طرز کار دستگاه وی بر مبنای طرز کار صفحه نمایش رادارهای نظامی قدیمی بود‎ ‎و فقط از چند نقطه روی یک صفحه تشکیل شده بود. طراحان این بازی تصویرهایی‎ ‎را از آدم فضایی ها روی صفحه نمایشگر نصب می کردند و به این ترتیب یک بازی‎ ‎ویدئویی ساده شکل می گرفت و کاربر می توانست به سمت آدم بدهای ماجرا شلیک‎ ‎کند. هرچند این دستگاه بسیار ابتدایی بود، اما قیمت زیادی داشت و تنها چند‎ ‎نمونه اولیه از آن ساخته شد و هرگز به بازار تجارت راه پیدا نکرد. سه سال‎ ‎بعد دومین بازی ویدئویی عرضه شد. شرکت الکترونیکی فرانتی که انگلیسی بود،‎ NIMROD ‎را عرضه کرد که فقط یک بازی داشت که همان بازی کلاسیک‎ NIM ‎بود. این‎ ‎بازی امروز هم در شبکه موجود است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به آن‎ ‎این بازی را انجام دهند. از جمله مهم ترین عیب های این بازی آن بود که به‎ ‎کامپیوترهایی نیاز داشت که همانند کامپیوترهای آن روزگار بسیار بزرگ بودند‎.

7- ‎درب اتوماتیک‎
برخی گمان می کنند درب اتوماتیک را دی هورتن و لیو هویت در سال 1954 اختراع ‎ ‎کردند. این دو مدت ها در این فکر بودند که درب اتوماتیک بسازند و پس از‎ ‎عرضه اولین درب ها، با تعجب و شک و تردید عابران روبه رو شدند. این دو پس از‎ ‎موفقیت در عرضه اولین درها، شرکت هورتن اتوماتیکز را راه انداختند که هنوز‎ ‎هم یکی از بزرگ ترین شرکت های ساخت درهای اتوماتیک در جهان است و از معروف‎ ‎ترین مشتری های آن می توان از شرکت مک دونالد نام برد.

اما واقعیت آن است که اولین در اتوماتیک را هرو اهل اسکندریه در سال 50 ‎ ‎پیش از میلاد ساخت. هرو یک مهندس، ریاضی دان، مخترع و معلم یونانی بود که‎ ‎اختراع های بسیاری را به وی نسبت می دهند که از جمله مهم ترین آنها یک‎ ‎نمونه اولیه ماشین بخار است. از این وسیله در میهمانی ها و مراسم پرشکوه‎ ‎استفاده می شد تا بر ابهت آن بیفزاید. وی با استفاده از آب و آتش و لوله و‎ ‎چرخ دنده دستگاهی ساخت که می توانست در یک معبد را باز و بسته کند و این‎ ‎طور به ذهن مردم القا می کرد که در به خواست خدایان معبد باز و بسته می‎ ‎شود. هرو ابزاری ساخت که با مکانیسمی مشابه در یک ترومپت می دمید و هنگام‎ ‎باز و بسته شدن در معبد، از این ترومپت نیز صدایی به گوش می رسید، گویی‎ ‎خدایان در این ترومپت می دمند‎.

8- ‎شعله فشان‎
برخی گمان می کنند آلمانی ها در سال 1901 شعله فشان را اختراع کردند. ‎ریچارد فیدلر شعله فشان را در ابتدای قرن بیستم و درست در زمانی که به یک‎ ‎سلاح مهیب و ترسناک نیاز بود، عرضه کرد. اما این اختراع تا زمان جنگ جهانی‎ ‎دوم کامل نشد. در این سال امریکایی ها شعله فشانی عرضه کردند که می توانست‎ ‎جریانی پیوسته از سوخت ایجاد کند و در نتیجه شعله پایداری نیز داشت. این‎ ‎اختراع تأثیر روانی بسیار مخربی روی سربازان نازی داشت، به طوری که دستور‎ ‎دادند سربازان مسلح به شعله فشان را در اسرع وقت و در محل اعدام کنند. اما‎ ‎در حقیقت این سلاح در قرن هفتم پس از میلاد در یونان ابداع شده بود. حوالی‎ ‎سال 672 پس از میلاد یک مهندس سلاحی ساخت که به آتش بار یونانی معروف شد. این سلاح طراحی محرمانه ای داشت و از آن برای آتش زدن کشتی های دشمن در‎ ‎جنگ های دریایی و کشتن نیروهای دشمن در جنگ های زمینی استفاده می شد. در‎ ‎ابتدا نمونه هایی از این سلاح را روی کشتی ها نصب می کردند و پمپ هایی که‎ ‎با نیروی دست کار می کرد، شعله را پرتاب می کرد. البته بعدها نمونه های‎ ‎کوچک تر و قابل حملی از این سلاح نیز ساخته شد. این سلاح عیب هایی هم داشت‎ ‎از جمله اینکه از راه دور کارایی نداشت و تنها زمانی موثر بود که شعله آتش‎ ‎با هدف تماس داشته باشد‎.

9- ‎باتری‎
برخی گمان می کنند الساندرو ولتای ایتالیایی در 1800 آن را اختراع کرد. 9 ‎ ‎سال پیش از وی لوئیجی گالوانی ایتالیایی دو تکه فلز را به ران یک قورباغه ‎ ‎مرده وصل کرد و دریافت به رغم آنکه قورباغه مرده است، پایش تکان می خورد‎. وی نتیجه گرفت حیوانات الکتریسیته تولید می کنند. البته گالوانی فکر می‎ ‎کرد تنها و تنها حیوانات می توانند از خود الکتریسیته تولید کنند. اما‎ ‎ولتا به جای استفاده از قورباغه، صفحه های فلزی را درون آب نمک غوطه ور کرد و به این ترتیب چیزی را ابداع کرد که گمان می رود اولین باتری های‎ ‎جهان باشد‎.

اما واقعیت این است که اولین باتری ها در سال 200 پیش از میلاد ساخته شد. ‎در سال 1938 ویلهلم کونیک باستان شناس آلمانی تعدادی بطری سفالی پیدا کرد‎ ‎که ما امروزه آنها را با نام کوزه یا باتری بغداد می شناسیم. سر این کوزه‎ ‎ها را با قیر پوشانده بودند. درون لایه قیر یک میله آهنی قرار داشت و‎ ‎پیرامون این میله آهنی هم یک صفحه مسی بود. آزمایش ها نشان داد اگر درون‎ ‎این کوزه ها را با یک ماده اسیدی همانند سرکه پر کنیم، این کوزه ها می‎ ‎توانند اختلاف پتانسیلی حدود 8/0 تا دو ولت ایجاد کنند. یافتن باتری های‎ ‎موثر و کارآمدی از 200 سال پیش از میلاد، پرسش های فراوانی را موجب شد که ‎ ‎هنوز پاسخ دقیقی برای آنها ارائه نشده است. اصلاً در آن زمان چه وسیله‎ ‎برقی وجود داشت که به باتری نیاز باشد؟ برخی می گویند از این باتری ها‎ ‎برای شوک های الکتریکی و کاهش درد استفاده می شد، اما دیگران می گویند شوک‎ ‎الکتریکی در برابر مسکن هایی همانند هروئین و حشیش (که آن زمان در دسترس‎ ‎بود) مسکن چندان مناسبی نیست. یکی از بهترین توضیح ها برای یافتن چنین‎ ‎باتری هایی این است که از آن برای آب طلاکاری برخی ابزارهای فلزی استفاده‎ ‎می شد‎.

10- ‎دستگاه فروش خودکار‎
برخی فکر می کنند دستگاه فروش خودکار در دهه 1880 اختراع شد. دستگاه های‎ ‎فروش سکه یی اولین بار در لندن و برای فروش کارت پستال و کتاب عرضه شد‎. ‎اما بعدها شرکت امریکایی توماس آدامز دستگاه های فروش خودکار را در‎ ‎ایستگاه های مترو نصب کرد که چیپس و آدامس می فروخت. بعدها این دستگاه ها‎ ‎فراگیر شد و در همه جا می شد آنها را دید که محصولات مختلفی عرضه می‎ ‎کردند؛ از سیگار و شکلات گرفته تا جوراب‎.

اما واقعیت آن است که این دستگاه حدود 100 سال پیش از میلاد و باز هم توسط ‎ ‎هرو اهل اسکندریه ساخته شد. هدف از ساخت این دستگاه فروش آب مقدس در معابد‎ ‎مصر بود. طرز کار آن دستگاه هم تا حدود زیادی شبیه دستگاه های فروش خودکار‎ ‎امروزی بود؛ شخص سکه را از بالا وارد دستگاه می کرد و از پایین می توانست‎ ‎مقدار مشخصی آب مقدس را برای شست وشو دریافت کند. در پایان روز سکه های‎ ‎دستگاه را خالی و آن را از آب مقدس پر می کردند. البته می توان تصور کرد‎ ‎که کار این دستگاه چندان هم دقیق و مطمئن نبوده است. شاید گاهی پیش می‎ ‎آمده که شخصی سکه را درون دستگاه می انداخت، اما چیزی از آن خارج نمی شد و ‎ ‎وی در حالی که زیر لب بد و بیراه می گفت، دستگاه را به شدت به عقب و جلو‎ ‎هل می داد یا به آن ضربه می زد‎.‎

منبع انگلیسی: http://www.cracked.com/article_16973_11-modern-technologies-that-are-way-older-than-you-think.html
ترجمه: http://www.etemaad.ir/Released/88-01-16/231.htm



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=554&rnd=8301