ارسال کننده: نصیبه سلطانی
تاریخ ارسال: 1388/6/27

 طرح های برتر سال 2009

جایزه بین المللی طراحی های صنعتی سال که هر سال با پشتیبانی مجله هفتگی بیزینس ویک و انجمن طراحان صنعتی امریکا (IDSA) برگزار می شود، برندگان سال 2009 خود را معرفی کرده است. به گفته IDSA این جوایز به منظور گسترش فهم تجار و همچنین عموم مردم از اهمیت طراحی های خوب صنعتی بر کیفیت زندگی و اقتصاد اهدا می شوند.

بریل آنی:

بریل آنی

از این پس کتاب خوان های نابینا نیز می توانند با استفاده از کتاب خوان لمسی ساخته شده توسط پژوهش گران دانشگاه های بین المللی هاندونگ و کیمیونگ در سئول، کتاب های غیر بریل را بخوانند. هنگامی که سطح تحتانی این دستگاه روی یک صفحه قرار بگیرد، حروف تایپ شده را اسکن می کند و آنها را روی سطح فوقانی دستگاه به معادل بریل حروف تبدیل می کند. این متن را حتی می توان به صدا نیز تبدیل کرد.

کتاب آشپزی چشیدنی:

کتاب آشپزی چشیدنی

دوست دارید که قبل از درست کردن یک غذا مزه آن را بچشید؟ در این صورت ایده مفهومی کتاب آشپزی چشیدنی برای شما مناسب خواهد بود. این ابزار که توسط اسکات شیم از دانشگاه ایالتی اوهایو و ژی کالوین چن از دانشگاه پردو در لافایت غربی ایالت ایندیانا طراحی شده، از یک نمایشگر 18 اینچی به همراه یک شبه چاپگر با 18 کارتریج «طعم» تشکیل شده تا مزه غذاهای داخل کتاب را بازسازی کند. حتی گزینه ای برای تغییر طعم غذا وجود دارد که اگر نمونه چاپ شده را دوست نداشتید، بتوانید قبل از پخت غذا طعم آن را تنظیم کنید.

لنز آفتابی به جای عینک آفتابی:

لنز تماسی

عینک های آفتابی و لنزهای تماسی هیچ گاه رابطه خوبی با هم نداشته اند. ولی جین یانگ یون، یون کیو لی و یونگ هو لی از اعضای جامعه طراحان کره جنوبی، توانسته اند راه حلی برای این مشکل بیابند: لنزهای تماسی که مانند عینک آفتابی عمل می کنند. این لنزها در چهار سایه مختلف برای فعالیت ها و شرایط آب و هوای مختلف طراحی شده اند. 

کفش تمرین دور ریختنی:

کفش دور ریختنی

این کفش قابل بازیافت بسکتبال که توسط نایک عرضه شده است، از پس مانده چرم به همراه فوم و چسب درست شده است و معمولا پس از مصرف کوتاه مدت، دور ریخته می شود.

سه شاخه تاشو:

سه شاخه تاشو

سه شاخه های مورد استفاده در وسایل برقی انگلستان که دارای سه پین هستند، حجم بیشتری از دوشاخه های رایج اشغال می کنند. سو مین کیوچوی از "رویال کالج لندن" نمونه تاشویی از سه شاخه را طراحی کرده است که با چینشی متفاوت، به قطر یک سانتی متر رسیده است و باعث صرفه جویی بسیار زیادی در فضا شده است.

نقشه چند وجهی:

نقشه چند وجهی

در شهرهای بزرگ دنیا، مردم کم کم نقشه های شهری بزرگ و حجیم خود را دور می اندازند و به دستگاه های جی.پی.اس و نقشه هایی که روی موبایل های هوشمند نصب شده اند، روی می آورند. ولی نقشه سرشار از اطلاعات پانامپ که توسط شرکت اوربان مپینگ واقع در سان فرانسیسکو به بازار ارائه شده، می تواند این وضعیت را تغییر دهد. این شرکت از فناوری چاپ جدیدی استفاده می کند که می تواند سه نقشه متمم را روی یک صفحه نمایش دهد. نقشه را به یک سو کج کنید و آنگاه شما می توانید یک نقشه خیابانی، مسیرهای عمومی یا مناطق اصلی شهر را ببینید.

خط دوچرخه اختصاصی:

مسیر دوچرخه سواری شخصی

خطوط مخصوص دوچرخه راهی مطمئن و مناسب برای کاهش خطر تصادف دوچرخه سواران با اتومبیل ها هستند، ولی آنها را نمی توان در هر جاده ای یافت. اوان گانت از انجمن طراحان صنعتی امریکا و الکس تی از شرکت آلتیتود در سامرویل ماساچوست، یک «خط ویژه نورانی» دوچرخه سواری قابل حمل طراحی کرده اند که به پشت دوچرخه بسته می شود. یک مولد نور لیزر، تصویر یک خط ویژه دوچرخه را روی جاده و پشت دوچرخه سوار می اندازد تا اتومبیل هایی که از پشت نزدیک می شوند آن را با خط ویژه دوچرخه اشتباه گرفته و از دوچرخه سوار دور شوند. 

سطل رنده:

سطل رنده

رنده های سنتی معمولا باید با یک بشقاب و یا صفحه استفاده شوند تا غذای رنده شده پخش نشود و همه جا را کثیف نکند. هنریک هولبایک و کلاوس ینسن از تولز دیزاین در کشور دانمارک این مشکل را خیلی ساده حل کرده اند، آنها رنده را به شکل یک سطل طراحی کردند و به این ترتیب مواد رنده شده در ته این سطل جمع می شوند و پراکنده نمی شوند.

منبع انگلیسی:
http://www.newscientist.com/gallery/dn17541-idea-competition



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=555&rnd=8367