ارسال کننده: فرزاد برخورداری جاشکی  1389/4/7    تعداد بازديد : 19832
دسته بندی: اخبار طراحی صنعت خودرو
گزارش دومین نمایشگاه طراحی خودرو، از تصور تا واقعیت

همانند سال پیش که نمایشگاه از تصور تا واقعیت، با موضوع طراحی خودروهای کانسپت برگزار شد و مورد توجه علاقه مندان به طراحی صنعتی قرار گرفت، این بار نیز با کمک هایی که از طرف شرکت سام الکترونیک، توانستیم یک بار دیگر حاصل تفکر ناب و خلاقیت جوانان ایرانی، و نتیجه کار گروهی را به نمایش بگذاریم.

باز هم همانند سال پیش، جلسات هفتگی در منزل یکی از دوستان جهت هماهنگی های لازمه، رویت کارهای انجام گرفته و تصحیح های احتمالی صورت گرفت و حاصل صدها ساعت کار گروهی آن را در این گزارش پیش روی خود خواهید دید.

اعضای شرکت کننده در این نمایشگاه، بعضاً از فارغ التحصیلان رشته طراحی صنعتی بودند، اما جالب آنجاست که بیشتر آنان تحصیلاتی غیر مرتبط با رشته طراحی صنعتی داشته و بعضا حتی دیپلم خود را هم نگرفته بودند و در حال تحصیل در دبیرستان بودند.

فکر این نمایشگاه از آنجا آغاز شد که در تبادلات اطلاعاتی در شبکه اینترنت، متوجه استعدادهایی شدم که دائماً توسط فروم ها و وبلاگ اختصاصی بنده در تماس بودند و حتی بعضاً افرادی از گروه در کلاس های طراحی که برای این کار در نظر گرفته بودم شرکت کردند. همین توجه باعث خودباوری در اعضای کوچک تر گروه شد، تا جایی که به فکر برگزاری نمایشگاه های سالیانه از تصور تا واقعیت افتادیم. هرچند که تا واقعیت و به اجراء در آمدن این کارها فرسنگ ها راه است، اما همین که یک تصور از گوشه تاریک ذهنمان به روی کاغذ بیاید و با تکنیک های مختلف و به مدد رایانه به تصویر درآید، سرآغاز شروع خلق یک محصول خواهد بود.

نمایشگاه در تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری کار خود را آغاز کرد و تا شش روز پذیرای بازدیدکنندگان بود. در خلال زمان برگزاری نمایشگاه شاهد علاقه مندانی بودیم که با تعجب کارها را رویت می کردند و بعضا باور نمی کردند که ایرانیان هم بتوانند کارهای زیبایی این چنینی انجام دهند. اما متاسفانه باز هم همانند سال قبل، چشمان منتظر ما، هیچکدام از مسئولین خودرو سازی، و لااقل طراحان بخش تحقیقات کارخانجات خودرو سازی را ندید و تقریباً این مسئله بر ما ثابت شد که از این طریق نمی توان بر دل سنگ آنان نفوذ کرد!

در این نمایشگاه، فرزاد برخورداری به عنوان برگزار کننده نمایشگاه، همچنین آقایان ایمان مقصودی، مجتبی صفری، امیر هوشنگ احمدی، تورج انوری (فارغ التحصیلان رشته طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد)، آقای تورج انوری دانشجوی ترم چهارم دانشگاه آزاد و  سرکار خانم فرزانه هنر بخش  فارغ التحصیل دانشگاه سالفورد انگلستان حضور داشتند. همچنین دیگر دوستانی که در این نمایشگاه حضور داشتند: آقایان مصطفی موذنی، محمد منفرد، حسین رجب چالی، آرین مقبلی، علیرضا صحراگرد، امیر مسعود دریانی، محمدرضا شجاعی، محمد قزل، حسام الدین جدی، هاشم علیجانی و حامد غفاری بودند که برخی از آنها از شهرهای دوری چون مشهد و تبریز به ما پیوسته بودند.

نگاهی به کارهای ارائه شده در این نمایشگاه:

اولین کار مربوط به طرح آقای مصطفی موذنی بود که یک خودروی خاص را نشان می داد که حالت چرخشی باند پیرامون آن، همانند آرم و لوگوی بیماری ایدز سراسر بدنه را پوشانده بود. که همین موضوع سرمنشأ طراحی و ساخت یک مدل آلفارومئو شد که توسط محمد منفرد و بنده مورد بازنگری قرار گرفت و طرح آن تغییر کرد. در نهایت آقای هاشم علیجانی هم از تبریز توسط نرم افزار SolidWorks به آن جان بخشید و مدل سه بعدی آن را ساخت.

 

 

 

اسکچ های اولیه ترسیم شد و با رسم بلوپرینت و چهار نمای فنی این خودرو، کار مدل سازی سه بعدی آن آغاز شد. خودروی فوق را می توان یک خودروی اسپورت، با وزنی کم و قابلیت های مانوری بالا در نظر گرفت و می توان آن را میراث دار Lotus7 نامید. عناصر جدا از هم، کابین قایق مانند، و چرخ های جدا از بدنه همگی تلاش داشته اند که فرمی متفاوت نسبت به خودروهای امروزی اسپورت داشته باشند.

تضاد میان رنگ نقره ای در شولدر خودرو و قطعات رکاب و اسپویلر خودرو با جنسیت کرومی براق، با رنگ تیره بدنه و سقف گنبد مانند شیشه ای آن، حالتی اسپورت را به بیننده تداعی می کنند، این در جائیست که لاستیک های دورنگ آن، به این انتقال این حس کمک می کنند.

کار بعدی مربوط می شود به طراحی یک لامبورگینی موتور جلو، در جایی که کوپه های جی تی هشت سیلندر، بزرگ ترین میزان فروش خودوهای اسپورت را به خود اختصاص داده اند، جای خالی یک لامبورگینی موتور جلو، با تمام خصوصیات ظاهری و المان های تشکیل دهنده این گاو وحشی در بازار بخوبی حس می شود و گروه طراحان این خودرو، بعد از ترسیم ده ها اسکچ، توانستند به فرم نهایی خود برسند. اما باز هم برای تکمیل این خودرو، جا داشت که زمان بیشتری صرف جدی شدن طرح نهایی می شد و بر روی المان های آن از نظر کاربردی بیشتر کار می شد. طراحی اسکچ های اولیه آن توسط محمد منفرد، علیرضا صحراگرد و آرین مقبلی انجام پذیرفت و در نهایت 3dsMax کار چیره دست ما، آقای محمدرضا شجاعی مدل را سه بعدی کرد که نتیجه کار هم تصاویریست که پیش روی خود دارید.

  

 

سعی بر آن شد که از خطوط شکسته و برش های الماس مانند لامبورگینی به خوبی در این کار بهره برده شود و تمام تلاش گروه بر این مبنا بود که از خودروهای جی تی دیگر همانند فراری متمایز شود و ژن لامبورگینی را در خود حفظ کند.

آرین مقبلی که دانش پژوه رشته نگارگری در دانشگاه هنر می باشد، با ارائه طرح هایی از خودروهای خاص با نقوش ایرانی در این نمایشگاه حضوری فعال داشتند. یکی از طرح های این جوان خوش ذوق، خودروی کوچک لوکس شهری بود که بر مبنای مدل های مرسدس بنز ارائه شده بود.

  

خودروی مرسدس بنز استاتیرا، زایده افکار طراح خود بود که اس