ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1386/5/10

 سندروم ساختمان Sick building syndrome

سندروم ساختمان یکی از مباحث طراحی صنعتی مربوط به ارگونومی در طراحی ساختمان است که در المپیاد سال 86 طراحی صنعتی نیز به عنوان سوال مطرح شده بود.

بیماری سندروم ساختمان Sick building syndrome یا SBS وضعیتی است که در آن افراد علایمی را تجربه می نند که به نظر می رسد مربوط به ماندن به مدت طولانی در یک ساختمان می باشد. دلایل دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است.

بعضی علایم مرتبط با این سندرم شامل:
سردرد، التهاب چشم ، بینی و گلو، التهاب پوست ، سرفه ، گیجی و منگی ، تهوع و خستگی است . علایم به سرعت بعد از ترک ساختمان بهبود می یابند. اگرچه دلایل این بیماری ناشناخته است ، نظریه های مشترکی در این مورد وجود دارد. سندروم ساختمان Sick Building syndrome
1:مواد آلوده خارج از ساختمان: این مواد براساس موقعیت قرارگیری ساختمان متفاوت خواهند بود. طبق این نظریه هوای آلوده و بد از راه در و پنجره ها به داخل ساختمان کشیده می شوند.
2: مواد آلوده داخل ساختمان: پرده ها، موکت ها، فرش ها و وسایل تمیزکننده می توانند حاوی خود مواد شیمیایی باشند منجر به التهاب شوند.
3: باکتری ها، گرده ها و کپک ها و مواد کهنه: در صورتی که این مواد در چاهک فاضلاب و یا تهویه اتاق باقی بمانند، می توانند در هوا پخش شوند و باعث پیدایش مشکلاتی مثل انواع آلرژی ها و سرفه شوند.
4: سطح بالا و پایین رطوبت و یا تغییر در میزان رطوبت یک ساختمان می تواند علایم را شدیدتر کرده و یا بیماری ایجاد کنند.
5: تهویه ضعیف خیلی از میحط اداری دارای سیستم تهویه هوا هستند ولی تهویه بسیار ضعیف است .

چگونه با این پدیده باید مبارزه کرد؟
تصور می شود مهم ترین دلیل این بیماری عدم جریان پیداکردن هوا در محیط کار است. اگر جریان هوای محیط کار بهبود یابد، علایم این سندرم از بین می رود.
مواد آلوده باید شناسایی شوند و سپس از بین برود و یا تا جایی که ممکن است بی اثر شوند.
در صورتی که شما مشکوک هستید که محل کارتان باعث بیماری شما شده است علائم روزانه خود را به یاد داشته باشید. آیا هنگامی که ساختمان را ترک می کنید، احساس بهتری دارید؟ آیا هیچ گونه تغییری در محیط کار خود داده اید؟
مثلا:

منبع: http://www.boali.com/smk/smk12.htm
+ویرایش ادبی



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=84&rnd=7326