دوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: Armita
تاریخ: 1391/3/20
تعداد بازديد : 7085

آشنایی با روند طراحی صنعتیعنوان کتاب:  آشنایی با روند طراحی صنعتی
تاریخ انتشار:1391
نویسنده: کی رایت، مارگرت، رویل، جف،
ترجمه آرمیتا سراج زاهدی، تهران،
ناشر: نشر آگه

مقدمه ای برای دانشجویان:
طراحی، موضوع جالبی برای مطالعه است؛ فرصت هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا با ایده پردازی و ساخت اشیاء مختلف، راهکارهایی مناسب برای حل مشکلات گوناگون، بیابید. از شما انتظار می رود به عنوان یک طراح، نیازهای جامعه را بیابید و با طراحی، ساخت و ارزیابی راه حل های مختلف، به این نیازها پاسخ دهید.

برای شروع طراحی، مراحل و شیوه های مختلفی وجود دارد و مواد قابل استفاده و فناوری های موجود، هر روزه در حال افزایش اند. بنابراین، دانستن این مطلب که از کجا و چگونه شروع کنیم، چطور برنامه ریزی کنیم، چگونه کار خود را سازماندهی و ارائه نماییم، چطور آن را ارزیابی کنیم و بهبود بخشیم، مشکل و گاه، گیج کننده است.

کاری که شما در دانشگاه، به عنوان بخشی از برنامه ی درسی انجام می دهید، به طور معمول، ارزیابی شده و به آن نمره داده می شود و راهی است برای نشان دادن توانایی شما در طراحی. این کتاب با هدف کمک به شما در آشنایی با روند طراحی، تدوین شده است.
کاری که در دانشگاه، پیرامون مبحث طراحی انجام می دهید، شامل فعالیت های مختلفی است که می توان آنها را در چهار مقوله ی زیر گنجاند:
1. شناسایی نیازها و فرصت ها؛
2. پیشنهادات طراحی (طرح پیشنهادی)؛
3. برنامه ریزی و ساخت؛
4. ارزیابی.

این چهار فعالیت، از اهمیت بسیاری برخوردارند. کلیه ی پروژه هایی که شما انجام می دهید، بخشهایی از این چهار مقوله را دربردارند. همه ی آنها به یک اندازه، دارای اهمیت اند و از یکدیگر تأثیر می گیرند. این چهار فعالیت اصلیِ طراحی، روند کامل طراحی را در برنامه آموزشی تشکیل می دهند و کارهای شما، بر اساس این سرفصل ها، مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهند گرفت.

این کتاب به گونه ای تنظیم شده است که چهار فصل اول آن، محدوده های این چهار فعالیت را توضیح می دهند و بخش پنجم به شما کمک می کند که چگونه ایده های خود را ارائه و انتقال دهید.

این کتاب، راهنمایی است برای مجموعه ی فعالیت هایی که در روند طراحی باید انجام گیرند و چهارچوبی در اختیارتان می گذارد که به کمک آن، کارتان را سازماندهی کنید. به شما کمک می کند تا اطلاعات گوناگون را جمع آوری کنید، تصمیم بگیرید، به نحو سازنده ای انتقاد کنید و نظراتی را بیان کنید که به فعالیت های مختلفی که در طراحی مهمند، مرتبط باشد.

آشنایی با روند طراحی، جزئیات مربوط به مواد، روش های ساخت، تکنیک ها، ساز و کارها، متدها و یا ابزارآلات مختلف را مطرح نمی کند، بلکه شما را در مواقع لزوم به سمت کتب و منابع تخصصی و متخصصین هدایت می کند. اغلب طرح ها و مثال های این کتاب، از پروژه های دانشجویان انتخاب شده اند، که تنها به عنوان نمونه بوده و واضح است که نباید از آنها تقلید شود.

مقدمه استاد سید رضا مرتضایی بر کتاب آشنایی با روند طراحی صنعتی:

نزدیک به سه دهه از تأسیس رشته ی طراحی صنعتی در دانشگاه های کشور می گذرد. در حال حاضر حدود پانزده دانشگاه، دانشکده و مؤسسه ی آموزش عالی به امر تعلیم و تربیت طراحان صعنتی مورد نیاز حال و آینده ی این مرز و بوم می پردازند. برخی از آنها قدیمی تر و برخی جدیدترند. جمعیت طراحان ایرانی روز به روز در حال ازدیاد است و نیازشان به دریافت اطلاعات و آموزه های جدید، لحظه به لحظه در حال تغییر. کیست که نداند این خیل عظیم رو به رشد، عطشی بس سیری ناپذیر در فراگیری دارند.

شخصاً معتقدم در چنین فضایی، هر حرکت مثبتی در حیطه ی آموزش، پژوهش و اجرایی طراحی صنعتی، قابل ستایش، احترام و پشتیبابی است حتی اگر کاملاً منطبق با اندیشه ی شخصی افراد نباشد. حرکت هایی که خوشبختانه این روزها بیشتر شاهد آن هستیم و برخی از آنها در تاریخ کوتاه طراحی صنعتی ایران بی سابقه یا کم سابقه هستند.

شاید در زمانی نه چندان دور، بسیاری از نگاه ها متوجه استادان دانشگاه و افرادی که به نوعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی حضور داشتند، معطوف می شد تا بلکه سرمنشاء حرکتی نو باشند (به ویژه در حیطه ی نرم افزاری مانند تولید دانش). ولی به زعم این حقیر، امروزه دامنه ی تخصص ها و گرایش های دنیای طراحی صنعتی با چنان سرعتی در حال گسترش است، که دیگر هیچ کس در حاشیه ی امنیت قرار ندارد. هر طراح صنعتی اعم از دانشجو یا استاد، آماتور یا حرفه ای، ایران نشین یا خارج نشین، باید احساس مسؤولیت کرده، سهم خود را به رشته اش ادا کند. خواه این کار با راه اندازی یک وب سایت تازه، ثبت و انعکاس تجربه های کسب شده در عالم حرفه ای یا نگارش یک کتاب تخصصی دانشگاهی، شکل تحقق به خود بگیرد. با این حال هنوز یک عامل وجود دارد که به قول زنده یاد مجتبی کاشانی اگر نباشد همه آنچه گفته شد می شود هیچ! و آن «عشق» یا به تعبیر ایشان «دل» است.

وقتی در دنیا هر بحثی در باره ی توسعه، اغلب معطوف نرم افزارها و سخت افزارها می شود، به گفته ی این استاد فقید علم مدیریت، این «دل افزارها» هستند که یک سازمان را به کامیابی می رسانند. دل افزار برای طراحان صنعتی همان عشق به رشته و تلاش برای ارتقاء آن در سطح ملی و بین المللی است. ما بیش از هر رشته و حرفه ی تخصصیِ دیگری در ایران به عامل دل افزار نیار داریم.

لذا با این مقدمه اثر ارزشمند سرکار خانم آرمیتا سراج زاهدی را بس شایسته و مفید دانسته، مطالعه ی آن را به همه ی دوستان توصیه می کنم.

کتاب ایشان با نام آشنایی با روند طراحی، راهنمای بسیار مفیدی برای مخاطبان جوان رشته ی طراحی صنعتی بوده، می تواند اطلاعات به روزی را نیز در اختیار دانش آموختگان قرار دهد. نگارش روان و صمیمی کتاب در تشریح مفاهیم مهم طراحی، به همراه تصاویر زیبا و مرتبط فراوان، به خواندنی تر شدن متن کمک زیادی کرده است. حساسیت های خانم زاهدی در پدیدآوردن این کتاب، ستودنی است. امیدوارم، ادبیات تشنه ی طراحی صنعتی، به همّت «دل» سوزان این رشته، هر روز شاهد آثار جدیدی باشد.

سید رضا مرتضایی، دانشگاه علم و صنعت ایران، 18 تیرماه 1390، تهران

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1009&rnd=170

نظر بازديدکنندگان (16)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما