دوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
تاریخ: 1391/5/2
تعداد بازديد : 6085

رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصرامروزه زندگی انسان ها بسیار پیچیده تر از گذشته گردیده و با پیشرفت پر سرعت تکنولوژی، توجه به احساسات و عواطف انسانی روندی نزولی یافته است و بسیاری از اشخاص معتقدند که زندگی بسیار خشک و تحمل آن در برخی موارد مشکل می باشد. اما در این میان، طراحان صنعتی که همواره در صدد بهبود محصولات و سیستم های مورد استفاده همگان هستند، قادرند تا روح و زیبایی از دست رفته زندگی را به واسطه طراحی صحیح و در نظر گرفتن جنبه های انسانی به آن بازگردانند.

طراحی بر اساس "احساس" یکی از رویکردهای نسبتاً نوین در دنیای امروز است که روز به روز بیشتر مورد توجه طراحان قرار می گیرد. توجه به احساسات و عواطف می تواند راه حل بسیاری از معضلات در زندگی باشد چرا که بخش اعظمی از تصمیمات ما در زندگی تحت تأثیر آنهاست و این را علم روان شناسی جدید به اثبات رسانیده است. در واقع بدون وجود احساسات، ما به موجوداتی خشک و بی روح مبدل خواهیم شد.
 
همان گونه که در این کتاب مطالعه خواهید نمود، دنالد نورمن، که تحقیقات بسیاری در زمینه طراحی احساس گرا انجام داده است؛ شرح می دهد که چگونه بها دادن به احساسات و در نظر گرفتن ابعاد آن در طراحی می تواند دنیا را به محلی دل انگیزتر و لذت بخش تر مبدل سازد و باعث سهولت در استفاده از محصولات و سیستم ها گردد. از نظر وی، زیبایی و لذت و عملکرد باید در کنار یکدیگر در طراحی وجود داشته باشند تا رضایت افراد را فراهم آورده و رسالت طراحی را به بهترین نحو به انجام رسانند.

کتاب «رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر» حاوی 4 بخش می باشد. بخش نخست این کتاب گزیده ای از اثر معروف دنالد نورمن، Emotional Design است. وی در این کتاب شرح می دهد که چگونه احساسات نقش مهمی در توانایی انسان برای درک جهان و اشیاء پیرامون او ایفا می کنند و طراحان از چه طرقی می توانند محصولات را به گونه ای طراحی نمایند که بر احساسات انسان تأثیر گذارده و بدین روش تعامل بهتری بین انسان ها و اشیا و سیستم ها صورت گیرد.
 
بخش دوم این کتاب، رویکرد طراحی احساس گرا از دیدگاه سه تن از کارشناسان این زمینه - پاتریک جردن، رابرت بلیچ و پل بنت - را مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک نقطه نظرات خود را درمورد تأثیرات احساسی محصولات به شکل یک گفتگو بیان می نمایند. در بخش سوم، عملکرد دو شرکت موفق طراحی صنعتی در جهان، فراگ و زیبا مورد بحث قرار گرفته و نمونه محصولات موفق این دو شرکت همراه با شرح و توضیح به نمایش درآمده اند. بخش چهارم کتاب به طراحان ایرانی و آثار احساس گرایانه آنان اختصاص دارد. در این بخش با ایده ها و محصولات تنی چند از موفق ترین طراحان ایرانی آشنا شده که در نوع خود جالب توجه و ارزشمند می باشند. در کنار تصاویر، توصیفاتی نیز در مورد هر طرح وجود دارد که می تواند چشم اندازی از طرز فکر طراحان نسبت به مقوله ی احساس گرایی را ارائه دهد.


ترجمه و تالیف: نازیلا محمد قلیزاده
ویراستار علمی: دکتر سید رضا مرتضایی
ناشر: انتشارات فرهنگسرای میردشتی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1024&rnd=5792

نظر بازديدکنندگان (12)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما