بسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دی
تاریخ: 1386/10/6
تعداد بازديد : 3551

ارتباط مصنوع و کاربر می تواند از 4 دیدگاه متفاوت مورد توجه قرار گیرد:
1- شدت ارتباط
2- نوع ارتباط
3- اهمیت ارتباط
4- کیفیت ارتباط

طراح می تواند به کمک این چهار صورت ارتباطی، چگونگی ارتباط برقرار کردن کاربر را با تولید مورد استفاده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

شدت ارتباط:
شدت ارتباط در طراحی صنعتی یعنی مقدار زمانی را که استفاده کننده با تولید مورد استفاده از لحاظ جسمی یا روانی ارتباط داشته و با آن صرف می کند. به عنوان مثال مدت زمانی را که یک دانشجو از لحاظ جسمی  یا روانی با صندلی کلاس در تماس است شدت ارتباط وی با صندلی می دانند. واضح است که این شدت ارتباط در اعضاء مختلف بدن وی متفاوت است. مثلا شدت ارتباط پشت، ران ها، و نشیمن گاه در یک زمان معین برابر با شدت ارتباط دست ها و گردن نیست.

نوع ارتباط:
هر انسانی می تواند با توجه به نوع استفاده ای که از یک محصول می کند انواع ارتباطات را با آن داشته باشد. به عنوان مثال نحوه ارتباط یک مونتاژکار حرفه ای با یک محصول توسط ابزار کار و به صورت جسمی و روانی است و شیوه اتصال قطعات برای وی اهمیت دارد. ولی ارتباط یک اقتصاددان با چنین سیستم مونتاژی بیشتر اقتصادی است، یعنی او می خواهد مونتاژ در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام شود.
آن نوع ارتباط محصول با مخاطب که برای طراحان صنعتی جذاب است بیشتر ارتباط جسمی و روانی است، زیرا یک طراح می خواهد بداند به هنگام کاربری یک محصول -مثلا یک ماشین لباسشویی- کاربر چه لحظاتی را از نظر جسمانی و روانی با مصنوع مورد نظر ارتباط پیدا می کند.

اهمیت ارتباط:
هر تولید مورد استفاده می تواند ارتباط ویژه ای با فرد استفاده کننده اش برقرار کند. به طور مثال یک خانم خانه دار به هنگام استفاده از یک  چاقو ممکن است بیشترین فشار را  بر دسته آن وارد کند که این میزان فشار می تواند بستگی به مقدار تیزی چاقو داشته باشد. اگر همین چاقو به صورت یادگار از مادربزرگ او برایش باقی مانده باشد، بیشترین اهمیت آن بر می گردد به خاطرات و نمادهایی که از دیدن این چاقو در ذهن استفاده گر به صورت نمادین ایجاد می شود. حال اگر قرار باشد با چاقویی در جشن تولدها و عروسی ها کیکی را ببرد می تواند به زیبای و خاص بودن آن توجه ویژه ای داشته باشد. از مثال های فوق معلوم می شود که اهمیت ارتباط بستگی مستقیم به میزان نیاز انسان ازلحاظ جسمی و روانی به مصنوع مورد نظر دارد.
در یک دستگاه اسلاید داخل کلاس بیشترین ارتباط مدرس با دستگاه از طریق دسته کنترل و محفظه  چیدمان اسلاید می باشد. بنابراین معلوم است اهمیت ارتباط در این بخش در نحوه چیدمان یعنی راحتی چیدمان و راحتی کاربری دستگاه کنترل می باشد.  اهمیت ارتباط  در همین دستگاه برای دانشجویان می تواند نکات دیگری باشد، مانند کیفیت دیدن تصویر و صدایی که از دستگاه به گوش می رسد و …

کیفیت ارتباط:
یکی دیگر از نکاتی که هر طراح صنعتی در مبحث ارتباط شناسی باید بدان توجه کند، کیفیت ارتباط کاربران با مصنوعات مورد استفاده است. هر مصنوعی می تواند در کاربر انتشار، انتقال و دریافت پیام ایجاد کند. اما خوب یا بد بودن این ارتباط به چگونگی دقت طراح در ایجاد عوامل ارتباطی در محصولش باز می گردد. هر ارتباطی که یک کاربر با یک  تولید مورد استفاده صنعتی برقرار می کند می تواند دارای معایب، محاسن و کمبودهایی باشد. بنابراین طراحان با تشخیص این سه عامل در پیکره تولیدات موجود قادر خواهند بود از کیفیت های ارتباطی یعنی محاسن، در طراحی جدید استفاده نموده و با ایده پردازی اصلاحی یا ابداعی معایب و کمبودهای محصول را برطرف سازند.

با توجه به مطالب فوق می توان معیارهایی برای دسته بندی تولیدات مورد استفاده در طراحی صنعتی تعریف کرد. این تقسیم بندی، حیطه وظایف کاری طراحان صنعتی در طراحی تولیدات را نیز مشخص می کند که در جواب به سوال های زیر به دست می آید:

1- جریان استفاده مصنوع چگونه توسط کاربران تجربه می شود؟
2- مفهوم و ارزش تولید برای استفاده گر چیست؟
3- تولید توسط چه تعداد از اشخاص مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؟
4- آیا مالکیت تولید به صورت شخصی تجربه می شود (مانند وسائل منزل و وسائل شخصی) و یا مالکیت آن به صورت ناآگاهانه باقی می ماند (مانند وسائل عمومی)؟

دسته بندی تولیدات بر اساس معیارهای فوق:
1- تولیدات مصرفی که پس ازمصرف معمولاً به شکل اولیه خود وجود ندارند (اشیاء مصرفی مثل مواد شوینده، خوراکی ها، وسایل آرایشی و...)
2- تولیدات مورد استفاده شخصی (نظیر قلم، عینک، کیف، ماشین اختصاصی مسابقه، دوچرخه، موتور و...)
3- تولیدات مورد استفاده گروهی (گروه های کوچک و بزرگ)
4- تولیداتی که عموم مردم کمتر با آنها مرتبط هستند (ماشین آلات صنعتی مثل ژنراتور، لوله کشی ها و...)

منبع: جزوات کلاسی استاد حاجتی مدارایی، دانشگاه تهران 1385

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=197&rnd=4866

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما