دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانو
ارسال کننده: هادی خالقی
تاریخ: 1387/5/14
تعداد بازديد : 22904

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد. به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده:

1: لایه های تایر
2: آج های تایر
3: تیوب
5: والو (محلی که باد وارد تایر می شود)

تایر ها نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا رو تحمل می کنند، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد -لغزندگی جاده- سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود.

بدنه متشکل از لایه هایی از رشته های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می شود. زاویه نصب این لایه ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه های بدنه توصیف می شود.
 


در لایه گذاری تایرها زاویه دو لایه قرینه یکدیگر است.

اجزای تایر

نحوه ساخت تایر:
تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند. لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است.

زاویه دار متقاطع: این لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند.

رادیال: یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی، خنک در سرعت های زیاد، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد (در خودرو های دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود)
 
در شکل زیر حلقه سیمی (Body Plies)، آج لاستیک (Tread) و دیواره جانبی لاستیک (SideWall) که در لاستیک رادیال بسیاز ضعیف است و سایز لایه ها دیده می شود:

آج تارها:
آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است، اهمیت آج ها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند. طرح های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می شود. می توان به طرح های رگه ای (Rib)، عرضی (Lug)، ترکیبی از عرضی و رگه ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی، برفی، مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد.

انتخاب آج ها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های نا مطلوب نیز جلو گیری می کند. عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل قبول است.


خوردگی قسمت میانی آج ها به علت پرباد بود لاستیک


آج های قدرتمند در لاستیک تراکتور برای پخش کردن گل و لای به اطراف 

منبع: http://www.mechanic1.blogfa.com/8605.aspx

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=332&rnd=8530

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما