دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: صدف رستم خانی
تاریخ: 1387/9/21
تعداد بازديد : 5052

 آشنایی با مراکز مختلف دیزاین، برای تمامی طراحان از جمله طراحان صنعتی، از اهمیتی ویژه برخوردار است. زیرا دنیای طراحی با وسعتی که دارد، دائماً در حال توسعه و پیشرفت می باشد و همگامی با چنین مراکزی همواره طراح را در جریان آخرین اخبار و دستاوردها قرار می دهد. در کشورهای مختلف جهان، مراکز بسیاری در حوزه های گوناگون طراحی فعالیت دارند و همواره دستاوردهای جالبی را از طریق سمینارها، تحقیقات، مسابقه های طراحی و بسیاری فعالیت های دیگر، در سطح جهانی ارائه می دهند. از این بین، کشور آلمان دارای چند مرکز طراحی بسیار مشهور است، مانند مرکز دیزاین اِسن Design Zentrum Nordrhein Westfalen که در سطح جهانی فعالیت دارد.

شهرت این مرکز، علاوه بر فعالیت مستمر آن در زمینه های گوناگون دیزاین، بیشتر به دلیل مسابقات Reddot design award به صورت سالانه است. این مرکز در هر دوره، میزبان طراحانی از اقصی نقاط دنیا است. مسابقه ای که در آن تنها دیزاین محور اصلی بوده و به معنای تمام آن، نمود می یابد.

داستان مرکز دیزاین اسن در سال 1954 میلادی با تأسیس سازمانی صنعتی Industrieforum e. V در شهر اسن آلمان، شروع گردید. تولد این سازمان با انگیزه ی "دادن فرصتی جهت طراحی پیرامون انسان به تمامی افراد اجتماع"، شکل گرفت. این مرکز از سال 2001 با کسب نشان از سازمان جهانی UNESCO، به عنوان یکی از میراث تمدن جهانی، مرکز گردهمایی علاقه مندان به فرهنگ، تمدن، معماری و دیزاین در آمده است. امروزه مرکز دیزاین اسن، یکی از قدیمی ترین، مشهورترین و فعال ترین انجمن های دیزاین به شمار می آید.

 این انجمن هر ساله برگزارکننده ی مسابقه ی طراحی مشهور و بزرگ reddot است. مدیریت این سازمان بر عهده ی آقای پروفسور دکتر پتر زک Peter Zec می باشد. وی کارشناس دیزاین و پروفسور ارتباطات اقتصاد است و علاوه بر مسئولیت سنگین این سازمان، ریاست انجمن بین المللی جامعه ی طراحی صنعتی ICSID را نیز بر عهده دارد. پروفسور دکتر زک در خصوص مسابقه ای که به صورت سالانه توسط وی و همکارانش در این مرکز برگزار می شود،   می گوید: "از طریق مسابقه ی reddot هر ساله سعی بر آن داریم تا به دنبال محصولات نو و خلاقانه ای بگردیم که به دلیل طراحی موفقشان با دیگر محصولات مشابه متفاوت باشند. به همین مناسبت هر سال، متخصصان متعددی را از اقصی نقاط جهان به این مرکز دعوت نموده تا در یافتن این محصولات ناب به ما یاری رسانند."

مسابقه ی طراحی reddot هر ساله در سه زمینه ی جداگانه و مستقل از هم از سوی مرکز دیزاین اسن، برگزار می گردد. این سه زمینه عبارتند از:

reddot award: product design
reddot award: communication design
reddot award: design concepts

از این بین، مسابقات طراحی محصول و طراحی ارتباطات هر ساله در مرکز طراحی اسن برگزار می گردد. در حالی که مسابقه ی طراحی مفهومی، برای اولین بار و از سال 2005 در سنگاپور برگزار می گردد. سنگاپور به تازگی به عنوان دومین مرکز این سازمان برگزیده شده، که خود توسعه ی این تشکل را بیان می نماید و با مسابقه ای که برگزار می کند هر ساله از طراحان جوان و شرکت های نوپا و طرح ها و ایده های خلاقانه ی آنها، جهت شرکت در مسابقه ی طراحی مفهومی دعوت به عمل می آورد.

هدف از برگزاری سالانه ی این مسابقه به این شرح می باشد: "انتخاب محصولات ناب از بین انبوهی از محصولات، نشان گذاری آنها و جلب توجه صحنه ی جهانی به سوی محصولات برگزیده".

رسیدن به این هدف تنها با کمک داوران باتجربه ممکن می شود. چراکه کیفیت هر مسابقه نه تنها به قوانین آن مسابقه بستگی دارد، بلکه بیشتر از آن، بسته به میزان تلاش افرادی است که آن قوانین را اجرا می نمایند. این سازمان با داشتن چنین تفکری، هر ساله متخصصانی را از سرتاسر دنیا جهت داوری بر روی مسابقه ی طراحی خود دعوت به عمل می آورد. اعضاء هیئت داوران را اساتید دانشگاه ها، طراحان آزاد و یا روزنامه نگاران تخصصی تشکیل می دهند که همگی از سطح دانش بالا و همچنین اعتبار و شهرت جهانی برخوردارند. دلیل انتخاب داورانی از اقصی نقاط دنیا، امکان مد نظر قرار گرفتن جنبه های فرهنگی تمامی شرکت کنندگان است.

مرکز دیزاین اسن هر ساله جهت مسابقه ی طراحی محصول، از تمامی طراحان و تولیدکنندگانی که محصولات آنها طی پروسه ای صنعتی ساخته شده اند و در محدوده ی تاریخی معین شده ای راهی بازار شده باشند، دعوت به عمل می آورد. در هر دوره توسط این سازمان شرایط برگزاری مسابقه، فرم های ثبت نام، هزینه های آن، تاریخ تحویل محصول و سایر اطلاعات لازم از طریق سایت اینترنتی اعلام می شود و ثبت نام شرکت کنندگان نیز صرفاً به صورت اینترنتی انجام می گیرد.

تمامی محصولات و طرح های برگزیده، پس از طی تمامی مراحل مسابقه، به مدت یک سال در دو موزه ی شهر اسن و سنگاپور، برای عموم به نمایش گذاشته می شوند. موزه ی اسن با معماری فوق العاده ی خود، یکی از جذاب ترین بناهای صنعتی متعلق به نیمه ی اول قرن بیستم میلادی بوده و اغلب به عنوان کاتدرال تمدن صنعتی از آن یاد می شود. سالانه بیش از 120هزار نفر از این موزه بازدید می نمایند.

علاوه بر این، مجموعه کتاب هایی از سوی این سازمان که تمامی محصولات برگزیده ی سال را در خود جای داده، منبعی جامع به شمار می رود.

برای مشاهده مطلب دیگری در همین زمینه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
http://www.newdesign.ir/search.asp?id=139&rnd=4531

 منبع: http://www.red-dot.org 

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=417&rnd=4928

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما