فیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
ارسال کننده: kamran valian
تاریخ: 1387/9/28
تعداد بازديد : 6507

هندسه و آفرینشامروزه طراحی صنعتی و ارتباط آن با تولیدات کلان را از دیدگاه انجام فعالیتی فرهنگی مورد ارزیابی قرار داده و به این تولیدات از دیدگاه آثار هنری نیز می نگرند.

یافته های بشری از دیر باز، حکایت از حضور غنی و راز گونه روابطی متصل به دنیای هندسه و ریاضیات در تمامی مخلوقات و پدیده های طبیعی داشته است. هر چند این روابط گوناگونی و تنوع بسیاری را در مخلوقات طبیعی به نمایش می گذارد، لیکن این تعدد اشکال (تناسب اجزاء و پیکره، روابط ساختاری درونی و بیرونی، الگوهای حرکتی و رشد، …)، نظام واحدی را داراست.

تعمق در این مبحث، ما را به درک انطباق شگرف و درخور ژرفانگری بیشتری رهنمون می سازد که مابین هر یک از این الگوها و روابط عدیده مورد بحث با "قواعد و نظام هندسی - عددی ثابت و پایدار جهان" وجود دارد.

در مسیر جستجوی این قواعد در پدیده های طبیعی، کثرت، ژرفا و تنوع حضور به جائی می رسد که انسان هرگام به جلو بر می دارد، شگفتی او افزون می گردد!

بی شک این ریشه های مشترک در نظام حاکم بر طبیعت، انسان را از گذشته دور به استفاده از این روابط -دانسته یا نادانسته- سوق داده و در بهره گیری از خصوصیات مستتر در این گستره قانون مند ترغیب نموده است. از حضور وسیع ساده ترین عناصر و اشکال هندسی در دنیای مکانیک، تا استفاده نامحدود و به اشکال گوناگون از تناسبات نظام دار و الگوهای هندسی در شاخه های مختلف هنری (نقاشی، حجم سازی، معماری، خطاطی، موسیقی،…)، همه حکایت از وسعت پوشش سایه این قواعد و روابط داشته و مهم اینکه، لزوم شناخت بیشتر از چرائی و چگونگی بهره گیری از این شیوه نگرش را به عنوان ابزاری کارا در آفرینش بیان می دارند.

در طراحی صنعتی به عنوان واسطی در طیف هنر و صنعت نه تنها جایگاه این بحث مستثنی نمی گردد، بلکه به دلیل تأثیرات مثبت و چند جانبه ای که به کارگیری صحیح و مناسب این قواعد، در دو سوی قرارگیری این طیف (هنر و صنعت) به صورت توام و موازی با جوانب دیگر خواهد داشت، بر اهمیت آن افزوده می گردد.

برای یافتن پاسخ چند نیاز مستتر در یک صورت مسئله، نگرشی با پهنه وسیع تر و ابزارهائی با کارائی چند جانبه به گونه ای مناسب تر عمل خواهند نمود. غالب نمودن شالوده ای هندسی (فرم ها، قواعد، تناسبات، زوایا، …و به طور خلاصه فرم های ناب و خالص با اصولی قابل فهم) در زمره چنین مواردی است.

در کشورهای در حال توسعه، به روز بودن غالبا به معنای دست یابی به اشیاء، فرآورده ها و یافته های غرب است که خود زمانی پیشتر این مرحله را پشت سر نهاده است. از سوی دیگر، مدرن بودن در کشورهای صنعتی شیوه نوی نگاه کردن به چیزی است که پیش از این موجود بوده است. بنابر این گرچه تناقض آمیز می نماید، لیکن "بازگشت به ریشه ها" و کشف دوباره ارزش های گذشته در زمان حال، رویکردی است امروزین که دیدگان این عصر در تلاش یافتن کلیدها و راه یافتن به آن است.

یادآوری این نکات تأکیدی است بر این نکته که با وجود داشتن گستره عظیم حضور هندسه و ریاضیات به گونه ای کاربردی، زیبا و مانا، باید از این دانش کهن، قانون مندی ها و نظام آن شناخت بیشتری حاصل نموده و با نگاهی امروزین از خصوصیات به کارگیری آن در آفرینش مصنوعات بیشتر بهره مند گردیم.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=423&rnd=1299

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما