دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
تاریخ: 1388/8/16
تعداد بازديد : 5010

فرناند میرزافرناند میرزا در تاریخ 4 آبان ماه 88 به دعوت انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران، در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران حضور یافت. در این مراسم که با استقبال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان همراه شد، قبل از ارائه برنامه توسط استاد میرزا، از فرصت حضور دانشجویان استفاده به عمل آمد تا استاد نسرین مقدم، تجربیات خود را در مورد حضور در کنفرانس بین المللی Engineering & product design education در اختیار دانشجویان قرار دهند.

استاد نسرین مقدم، عضو هیأت علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران، در کنفرانسی که در شهر Brighton برگزار شد، با ارائه دو مقاله مشترک با استاد اژدری و استاد خورسندیان حضور یافته است. عنوان مقاله مشترک با استاد اژدری The use of creativity methods for industrial design problem solving و مقاله مشترک با استاد خورسندیان Educational studies in relations between subjective concepts and abstract forms است.

استاد مقدم ابتدا با نمایش اسلایدهایی از شهر برایتون، به نکاتی از طراحی و توجه به طراحی سبز در شهر برایتون پرداختند. اشاره به فروشگاه محصولات تهیه شده از قطعات دور ریختنی و موارد یازیافتی به نام Ecologic cool ونمایش برخی محصولات این فروشگاه و همچنین توجه مسئولان برگزار کننده کنفرانس به محصولات قابل بازیافت از جمله استفاده از کلاسورهای پارچه ای (به جای پلاستیکی) به عنوان هدیه یه شرکت کنندگان، از جمله مواردی بود که به آنها اشاره شد.

استاد مقدم در ادامه محتوای مقاله اول را برای دانشجویان تشریح کردند. در این مقاله که از مطالعه چندساله بر روی دانشجویان در پروژه خلاقیت استحصال شده بود، استاد مقدم و استاد اژدری، با بررسی انواع روش ها خلاقیت و دسته بندی آنها در دو گروه، به این موضوع پرداخته بودند که دانشجویان به مسائل خلاقانه چگونه می نگرند و عمدتا از کدام یک از دو گروه روش های خلاقیت استفاده می کنند. مبنای دسته بندی روش های بررسی شده، بر حسب استفاده از نیم کره چپ مغز (روش های منطقی) و نیم کره راست مغز (روش های احساسی) بوده است. در نتیجه این تحقیق مشخص شده است که دانشجویان در حل سریع مسائل از روش های وابسته به سمت راست مغز استفاده می کنند و همچنین مشخص شده است که دانشجویان علاقه مند هستند بر روی موضوعاتی با زمینه و صورت سوال مشخص کار کنند و نه موضوعات تجریدی و محض. همچنین به این موضوع اشاره شد که نتایج به دست آمده در این تحقیق تنها نتیجه آزمایش های انجام گرفته است و ممکن است محققان دیگری در آینده با تکرار همین آزمایش ها به نتایج دیگری دست یابند که در نوع خود قابل تحلیل و قابل قیاس با نتیایج این تحقیق باشد.

در ادامه مراسم، فرناند میرزا در جایگاه سخنرانی حضور یافت. تصاویر بسیار زیادی از نمونه کارهای استاد میرزا در طی سالیان طولانی تهیه شده بود که با نمایش هر اسلاید، ایشان توضیحاتی در مورد موضوع کار، زمان و سفارش دهنده کار و همچنین تکنیک های طراحی و راندو که در آن استفاده شده بود پرداختند.

عمده آثار استاد میرزا، طراحی هواپیماها و اتومبیل های تخیلی زمینی و هوایی بود. مهارت استاد میرزا در ترسیم و راندوی این آثار به حدی است که تعداد بسیاری از صاحبان هواپیماهای خصوصی، ترسیم نمونه ای از وسیله نقلیه خود را به عنوان یک اثر هنری از استاد میرزا درخواست کرده بودند که در این مراسم، تصاویر آنها به همراه تکنیک های اجرای آن توضیح داده شد. کیفیت اجرای برخی از این آثار به حدی بود که حقیقتا می توان کار وی را به فوتورئالیسم تعبیر کرد. استاد میرزا در اجرای تکنیک های متعدد شامل اسکچ زدن، آبرنگ، ایربراش، گواش، پاستل، خودکار و از همه مهم تر ماژیک تبحر ویژه ای دارند، به طوری که دوستان ایشان، لقب سلطان ماژیک را به او نسبت داده اند.

پس از نمایش اسلایدها و ارائه توضیحات، طراحی دو نمونه خودرو و طراحی هواپیما به صورت زنده توسط استاد میرزا به اجرا در آمد که در ضمن آن به توضیحاتی در مورد فوت و فن های ترسیم این وسایل نقلیه پرداختند.

نمونه فیلم های هنرنمایی استاد فرناند میرزا:
http://www.youtube.com/watch?v=JOYquWyuTNs
http://www.youtube.com/watch?v=Aa5dUxbjwCM

فرناند میرزا

فرناند میرزا

فرناند میرزا

دانشجویان و اساتید حاضر در مراسم

پس از پایان مراسم، فرناند میرزا در جمع اساتید و اعضای انجمن علمی طراحی صنعتی حضور یاقتند و در گپی دوستانه تر، جزئیاتی در مورد فضای آکادمیک و فضای کاری طراحی صنعتی در آمریکا پرداختند. همچنین اطلاعاتی در مورد گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران و فضای آکادمیک و فضای کاری ایران برای ایشان تشریح شد تا در همان جلسه و در آینده، از تجربیات ارزشمند ایشان نیز استفاده به عمل آید.

فرناند میرزا در گروه طراحی صنعتی

امید است که با برگزاری چنین جلساتی و استفاده از تجربیات ایرانیان سرشناس در سراسر جهان، شاهد تحولات ارزشمندی در طراحی صنعتی ایران باشیم.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=575&rnd=2675

نظر بازديدکنندگان (13)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما