طراحی صنعتی ایرانی

طراحی صنعتی ایرانی

استودیو طراحی ایکاس طراحی صنعتی
گروه طراحی صنعتی اکسیر
HYGHLYGHT
مدرسه مجازی دیزاین فیوژن
آکادمی طراحی مرتضوی
فرمی نیک
شرکت طراحی آکسون
ارسال کننده: روح الله مریخ پور
دسته بندی: لغات تخصصی ارگونومی
تاریخ: 1386/3/21
تعداد بازديد : 5965
share on Facebook   share on Facebook   print

صدمات مکرر کشیدگی Repetivie strain injury - RSI

RSI یا صدمات کشیدگی مکرر، زمانی ایجاد می شوند که ما مدت زمان زیادی از کامپیوتر استفاده کنیم. گاهی اوقات، درد آنقدر شدید است که فرد قادر به کارکردن نیست. حال چگونه می توانیم از این مشکل پیشگیری کنیم؟

RSI چیست؟
نشانگان کار بیش از حد، کارهای مربوط به اندام بالایی، انقباضات ایزومتریک میوپاتی، همه این ها اصطلاحاتی هستند که برای توصیف کلمه RSI به کار می روند. استفاده بیش از اندازه عضلات دست، مچ ها و بازوها و یا شانه ها به طور مکرر، و معمولاً روزانه باعث آسیب به این عضلات می شوند. اگر این وضعیت منجر به التهاب گردند شانس بهبودی بسیار کم می شود. صفحه کلید کامپیوتر و موس اغلب عامل ایجاد کننده RSI می باشد. البته تنها دلیل این مشکلات نیستند. بدن هنگام کار نباید روی میز خم شود و قوز کند.
نشستن در وضعیت بد در محیط کار مشکلات را بیشتر می کند. فراموش نکنید در صورتی که فردی با نشستن به روش ناصحیح بدون داشتن استراحت به مدت طولانی روی عضلاتش کشش وارد کند بدن وی دچار آسیب زیادی می شود. تغییرات در فعالیت های زندگی نیز می توانند منجر به این حالت شوند. از زمانی که کامپیوترها جزئی از وسایل زندگی شده اند بچه های کوچک و نوجوانان در معرض خطر گسترش RSI هستند. آنها با تکرار استفاده از بازی های کامپیوتری باعث آسیب به بدن خود می شوند. آنها با وسایل دستی کامپیوتری و تلویزیونی بازی می کنند. عضلات سفت و کشیده شده به درستی عمل نمی کنند. این به این معنی است که فردی که تحت استرس و فشار است، احتمال بیشتری دارد که از آسیب عضلانی رنج ببرد و در نهایت مبتلا به RSI شود.

روش های کم کردن خطر

  • محل کار خود و وضعیت نشستن خود را بررسی کنید.

  • برای محافظت از مچ دست از یک بالشتک استفاده کنید.

  • برای گرم کردن عضلات از ورزش های کششی استفاده کنید.

  • هر 20 دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشید.

  • ورزش های آرامش سازی را تمرین کنید.

RSI یک بیماری نادر نیست، آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان دو مثال شایع دیگر از این نشانگان هستند. این افراد به مدت طولانی در زندگی ورزش کرده اند. هر فردی که از عضلات بازو و دستانش به طور مکرر و بیش از حد استفاده کند ممکن است دچار RSI شود. این بیماری کارگران کارخانه مونتاژسازی و خط تولید موسیقی سازان و خیاطان و کارگران را درگیر می کند و در محیط های کاری است که کارشان دائمی است.

تشخیص RSI:
ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا علائم بیماری به صورت درد و ناراحتی ظاهر شود. زیرا مدت زمان زیادی طول می کشد تا آسیب های ناشی از بیماری به حدی برسد که برای بیمار مشکل ایجاد کند. این بیماری با درد خفیف شروع می شود که فرد زیاد به آن توجه نمی کند. به مرور زمان و ادامه تخریب افراد ممکن است در حالی که در حین انجام فعالیت های تکراری هستند علایم را تجربه کنند. به عنوان مثال وقتی در حال تایپ کردن هستند. همان طور که وضعیت بدتر می شود، درد در بیشتر اوقات احساس می شود حتی با حرکت های بسیار آرام و سبک. یک یا هر دو اندام فوقانی ممکن است درگیر شوند. خیلی از افراد حالت کرختی سوزن سوزن شدن دارند. بعضی وقت ها، این حالات و درد باعث می شود فرد نتواند اشیا را نگه دارد و اغلب از دستش می افتد.

درمان های احتمالی RSI:

  • استفاده از کیسه های گرم و سرد

  • Arnica

  • استفاده از داروهای از بین برنده درد

  • داروهای ضدالتهاب

  • استفاده از مچ بند

  • طب سوزنی

  • استفاده از اسپیلت

  • فیزیوتراپی

  • Osteopathy

  • روش الکساندر

فردی در معرض خطر RSI است که شغل وی طوری باشد که مجبور باشد کارهای تکراری انجام دهد. اگر فرد مدت زمان زیادی را در حالت نشسته در صندلی نامناسب باشد یا محل کار وی ناراحت باشد و هیچ استراحتی نداشته باشد خطر بیماری افزایش پیدا می کند. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. از کارفرمای خود بخواهید که وضعیت محل کار و نشستن صحیح محیط کار را بررسی نماید و شیوه صحیح را به شما بیاموزد. استفاده از یک بالشتک کوچک برای حمایت ازمچ هنگام تایپ تفاوت آشکاری ایجاد می کند.
این حرکات شبیه ورزش دادن به عضلات است. هنگام ورزش آنها گرم می شوند و سپس مجدداً استراحت می کنند.
بیش از 20 دقیقه بدون داشتن استراحت روی صندلی نشینید، استرس و فشار باعث بدتر شدن می شوند، بنابراین روش های آرامش سازی و یا یوگا می توانند کمک کننده باشند انجام ورزش های کششی آرام بسیار لازم است.
از کیسه های سرد و گرم، داروهای ضد التهاب طبیعی که به شکل کپسول و یا اشکال کرم هستند استفاده کنید. از بین برنده های درد مثل استامینوفن و ضدالتهاب مثل ایبوپروفن که به شکل قرص می باشند ژل ها و کرم ها، می توانند درد و ناراحتی را بهبود ببخشند. بانداژهای کشی برای حمایت از مچ دست بسیار مفید هستند.
اگر وضعیت تان بدتر شد ممکن است پزشک داروهای قوی تری تجویز کند همچنین وی ممکن است به شما توصیه کند از اسپلیت یا طب سوزنی برای بهبود درد استفاده کنید. فیزیوتراپی استئوپاتی برای تسکین درد بسیار خوب هستند و به نظر می رسد تأثیر خوبی داشته باشند.

منبع: http://www.boali.com/smk/smk09.htm

تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=66&rnd=1881

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
ارگونومی
RSI
صفحه اصلی | کانال تلگرام نیودیزاین | فیس بوک نیودیزاین | تماس با ما