دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
تاریخ: 1386/4/27
تعداد بازديد : 18761

می توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا کرده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی جهان، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد گردید تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصه های متعدد صنعتی و کاربردی مبدل شود.

کمپانی دایملر بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس بنز معروف است در ژوئن 1926 پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن: تلفیق دو کمپانی هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت های مخترع اتومبیل محسوب می شدند. Benz&Cie در سال 1871 توسط «کارل بنز» ساخته شد. « گاتلیب دایملر» و دستیار و همکار وی «ویلهم میباخ » نیز در سال 1890، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی که به تفصیل توضیح داده خواهید شد در حقیقت قدیمی ترین خط تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد. شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود بهم اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.

کار بنز (1929 1844) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش های خود در سال 1885 توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در 29 ژانویه 1886 آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور واگن بنز » ثبت کرد.  در سال 1879 اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود. اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال 1888 فروخت. بعدها در سال 1891 اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال 1900 رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگ ترین تولید کننده اتومبیل جهان تبدیل شد.

موتور واگن بنز
1886 - موتور واگن بنز

بخش دیگری از آلمان غربی، درست در 60 مایلی منهیم، گاتلیب دایملر (1900 1834) و ویلهم میباخ (1929 1846) در مل کار خود در « کن استات » اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در 29 آگوست 1885 احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام « پیشرانه ساعت پدر بزرگ » عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس 1886 یک کالسکه خرید که «ویلهم ویمپف» آن را ساخته بود. میباخ مراحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک « کالسکه بی اسب » نام می بردند.

در سال 1889 دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را تولید کردند. در سال 1890 این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال 1891 اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی می توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت گردید پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد. اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مشکلات درونی پایه های این کمپانی راست کرد. در سال 1900 دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال 1924 پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد. همین دلیل یک « توافقنامه مشترک المنافع» میان دو کمپانی خودرو سازی مزبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال 2000 پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. 2 سال بعد در سال 1926 این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنزAG» اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند. کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل 1909 تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال 1937 فاقد آن بود.

DMG مرسدس بنز
اتومبیل Simplex ساخته شده در DMG - 1906

در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می شود. مرسدس بنز در حال حاضر در بیش از 130 کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.
موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال 2005 در ادامه سیر تصاعدی فروش این شرکت در سال های گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده  MBUSA  421224 دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت بفروش رسیده است که یک آمار خیره کننده در تاریخ بنز محسوب می شود.
این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانی هایی همچون جنگ جهانی) می تواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بیان اینجا  مد نظر است همچون بسیاری قسمت های دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به سیر تغییرات شرکت های صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق می تواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر ولی راه گشا باشد.

منبع: http://www.parsifa.com/auto/show.php?page_id=947

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=79&rnd=4237

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما