دوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانوبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: Phoenix
تاریخ: 1389/10/21
تعداد بازديد : 7434

تاریخ مختصر طراحی صنعتیمقدمه کتاب تاریخ مختصر طراحی صنعتی:

دستاوردهای طراحی صنعتی را می توان در همه جا مشاهده کرد. این رشته در سال های اخیر علاقه همگان را بیش از پیش به خود جلب کرده و علاوه بر روزنامه ها، رسانه های عمومی نظیر تلویزیون نیز اخبار نمایشگاه های طراحی، طرح های جدید و "دنیای طراحان" را به آگاهی عموم می رسانند. مجلات خانوادگی،کاتالوگ نمایشگاه ها، و کتاب هایی که خود محصول طراحی صنعتی هستند، با مضامین ویژه خود و عناوینی چشم گیر بازار را تحت سیطره خود قرار داده اند. برپایی نمایشگاه های دوره های گوناگون تاریخی نظیر آرت دکو، "دهه پرشور و نشاط 50" و حتی "دهه نا آرام هشتاد" نیز نمایانگر محبوبیت بیشتر این حرفه است.
 
تاریخ طراحی صنعتی نیز نظیر تاریخ هنر در نوع خود به یک رشته درسی مبدل شده است. این رشته در کشورهایی چون بریتانیای کبیر که در آن "انجمن تاریخ طراحی صنعتی" در سال 1997 پایه گذاری شد، پیشرفت بیشتری کرده است. اکثر مورخان طراحی صنعتی نیز تا به امروز از همین کشور برخاسته اند. در سایر کشورها مرز میان تاریخ طراحی صنعتی و تاریخ هنر کم رنگ تراست و مدرسان - منتقدان و دانشجویان طراحی اکثرا در رشته تاریخ هنر تحصیل کرده اند. آثار این افراد را می توان در مجلات، رسانه ها و یا در صحنه طراحی صنعتی مشاهده کرد. با این حال با وجود فراوانی نشریات، پیدا کردن تعریفی عمومی از طراحی صنعتی و یا حتی شرح ساده و مختصری در باره آن، کاری بس مشکل است.

البته نباید فراموش کرد که منابع مربوط به تاریخ طراحی صنعتی در مقایسه با رشته گسترده تاریخ هنر بسیار محدود بوده و بهتر این است که برای مطالعه آن ابتدا حدود موضوع مورد علاقه خود را مشخص کرده و بعد به جستجوی اطلاعات بیشتر در کتاب های تاریخ هنر بپردازیم. همچنین باید خاطرنشان کرد که میان متون آموزشی بسیار تخصصی و کتاب های گران قیمت روی میزی که غالبا بسیار زیبا ولی فاقد مطالب ارزشمند هستند فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

امید است که این گذر کوتاه بر مباحث تاریخ طراحی صنعتی بتواند به صورتی خواندنی و مدون این فاصله را از میان ببرد. این کتاب همراه با تصاویر متنوع خود به مطالعه تطبیقی و بررسی ارتباطات بین المللی سیاسی فرهنگی مطرح در تاریخ طراحی صنعتی پرداخته است. این کتاب نه به منظور ارائه فهرستی دایره المعارفی از نام طراحان و شرکت ها، بلکه بیشتر به منظور بررسی تحولات و عوامل تأثیرگذار، طراحی شده است.

علاوه بر این در گذرهایی کوتاه از طراحان از شرکت ها نقاط عطف مهم تاریخ طراحی و نمونه روابطی که به درک یک دوره کمک کرده و یا خود از اهمیتی ویژه برخوردارند نیز یاد شده است.

در انتها واژه نامه فهرست کتب ونشریات و راهنمای موزه ها و نمایشگاه های طراحی صنعتی در جهان نیز أورده شده که می تواند به عنوان مرجع فوری مورد استفاده قرار گیرد.

نام کتاب: تاریخ مختصر طراحی صنعتی
تألیف: توماس هاف
ترجمه: ندا لنکرانی
ناشر: انتشارات مارلیک

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=795&rnd=392

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما