بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانو
ارسال کننده: علیرضا رویایی
دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1389/11/7
تعداد بازديد : 3946

جاناتان آیوجاناتان آیو (Jonathan Ive) در فوریه سال 1967 در چینگفورد انگلستان به دنیا آمد و در جوانی در رشته ی طراحی صنعتی در دانشگاه "نورفامبریا (پلی تکنیک نیوکاسل) (Northumbria- New Castle Polytechnic)" مشغول به تحصیل شد.

او و خانواده اش (همسر و دو فرزند دوقلویش) اکنون در سان فرانسیسکو زندگی می کنند، زیرا جان در سال 1992 برای پیوستن به کمپانی اپل به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد. او پس از بازگشت "استیو جابز (Steve Jobs) " به اپل سمت معاون ارشد بخش طراحی این کمپانی را عهده دار شد.

در 27 نوامبر 2005 "ساندی تایمز (Sunday Time)" در لیستی که از افراد مهم مقیم در امریکا منتشر کرد، آیو را به عنوان نفر بیست و پنجم معرفی کرد: "ممکن است او مهم ترین فرد لیست نباشد ولی بی شک یکی از تأثیر گذارترین هاست."

پس از آن هم "دیلی تلگراف (Daily Telegraph)" در سال 2008 از او به عنوان موثرترین انگلیسی مقیم امریکا یاد کرد.

در یک نظر سنجی که توسط مجله ی "مک ورلد (Mac World) صورت گرفت، پیوستن جابز به اپل ششمین اتفاق مهم تاریخ این کمپانی شناخته شد. دن مورن نویسنده ی این مجله می نویسد:
"وقتی دوره ی استیو جابز در اپل فرا رسید، مناسب ترین فرد برای سکانداری بخش طراحی آیو بود. زیرا او به خوبی از عهده ی آن چیزی که اپل به خاطرش مشهور است بر می آید، طراحی!"

اسیو جابز - جاناتان آیو
استیو جابز مدیر عامل اپل در کنار جان آیو معاون ارشد بخش طراحی

او در مصاحبه ای درباره ی فلسفه ی طراحی اش می گوید:
" رویکرد ما درباره طراحی اینگونه است که معتقدیم باید یا استفاده از کمترین وسایل بهترین نتیجه را گرفت، ما آدم ها عادت کرده ایم راه حل های ساده را مشکل و پیشرفته جلوه دهیم، مثل تعریف فیزیکی ای که از نظم و ترتیب داریم و به آن خو کرده ایم..."

وقتی به طور مثال آی فون را با محصولات مشابه مقایسه می کنیم پس از دیدن تنها یک دکمه روی آن بیشتر به این فلسفه پی می بریم.

او می گوید:
"یک طراح خوب باید همواره با متریال های گوناگون در تماس باشد به جای اینکه پشت کامپیوتر از تأثیرات تغییرات اعمال شده روی مدل خود بر محصول نهایی اطلاع جامعی نداشته باشد... ما هرگز احساس توانایی طراحی را نخواهیم داشت تا وقتی هنوز با متریال و تکنولوژی مورد نیاز طرح خود آشنا نیستیم..."

افتخارات جاناتان آیو:
- بسیاری او را بهترین طراح دنیا می دانند. طرح های او و تیم همکارش در اپل جوایز متعددی همچون طرح خوب صنعتی "جامعه طراحان صنعتی امریکا(IDSA)" را برده است.
- طراح سال در سال های 2002 و 2003 توسط موزه ی طراحی و داوری این مراسم در سال 2004
- در سال 2006 به مقام "افتخار امپراتوری بریتانیا" از طرف ملکه الیزابت دوم (که در 2005 خود را یکی از کاربران آی پاد معرفی کرد) نائل شد.
- برنده ی "جایزه ی ملی" در بخش طراحی سال 2007 به خاطر طراحی آی فون
- برنده ی جایزه ی "موفقیت شخصی" ام دی ای در سال 2008
- دکتری افتخاری از "مدرسه طراحی رود آیلند (Rhode Island School of Design) (RISD) در سال 2009
- "باهوش ترین طراح جهان" از سوی مجله ی "فرچون (Fortune)" در سال 2010

مجموعه طرح های معروف جاناتان آیو در اپل:

iPad استیو جابز
آی پد - i Pad در دستان جابز

آی فون
آی فون - i Phone

آی پاد جاناتان آیو
آی پاد - i Pod

منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Ive
http://www.loopinsight.com/2009/06/11/jonathan-ive-gives-some-insight-into-his-designs
http://www.apple.com/pr/bios/ive.html

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=809&rnd=7581

نظر بازديدکنندگان (8)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما