ارسال کننده: مدير سايت
تاریخ ارسال: 1391/10/10

 عدم اعلام برندگان مسابقه طراحی پاکبان - فراخوان ارسال آثار به منظور بررسی بی طرفانه

چندی پیش مسابقه ای با عنوان طراحی ظروف بسته بندی توسط شرکت پاکبان برگزار شد. خبر برگزاری این مسابقه طبق روال همیشگی خبررسانی در مورد مسابقات، با مسولیت برگزار کنندگان و سلب مسئولیت از وب سایت طراحی صنعتی ایرانی،، در این وب سایت و سایر وب سایت های خبری طراحی صنعتی نیز اطلاع رسانی شد.

پس از گذشت چندماه از برگزاری مسابقه و پیگیری افراد متعدد از نتایج مسابقه، متاسفانه در روزهای اخیر خبر رسیده است که شرکت پاکبان اعلام کرده است که هیچ کدام از طرح های ارسالی قابلیت ساخت ندارند و نوآورانه نبوده اند و به این بهانه از رده بندی و تخصیص جوایز سر باز زده اند.

متن اطلاعیه شرکت پاکبان:
بدینوسیله ضمن عرض تشکر و قدردانی از شرکت کنندگان محترم مسابقه طراحی بسته بندی ظروف اعلام می نماید با توجه به ارزیابی و بررسی های به عمل آمده متاسفانه هیچ یک از طرح های ارسالی بنا به موارد اشاره شده ذیل قابل قبول نمی باشد:
1- عدم نوآوری و ابتکار در طرح های ارسالی
2- عدم ارائه طرحی جدید و بدیع
3- عدم امکان اجرا و پیاده سازی طرح ها به صورت عملی
از این رو با توجه به عدم پذیرش طرح های ارسالی، این شرکت همچنان از ارائه طرح های بسته بندی خلاقانه شما عزیزان که قابلیت اجرا و پیاده سازی به صورت عملی دارند از تاریخ 1391.10.1 الی 1391.11.1 از طریق آدرس .... استقبال می نماید.
ولیکن به خاطر قدردانی از زحمات عزیزان بهترین طرح از میان طرح های ارسالی فقط جهت اطلاع رسانی تا 91.10.10 اعلام و جایزه ای از طرف شرکت پاکبان اعطا می گردد و انتخاب این طرح به منزله استفاده از آن نمی باشد.

متاسفانه این اولین باری نیست که شاهد چنین موضوعی در مسابقات داخلی طراحی صنعتی هستیم و پیش تر مسابقاتی را شاهد بودیم که به سرنوشت مشابه دچار شدند. (مسابقه طراحی گالن روغن شرکت سپاهان که به طور گسترده از طریق دانشگاه ها و وب سایت های خبررسانی شد)

هدف از انتشار این نوشته، ایجاد نگرانی در میان طراحان و تشویق به شرکت نکردن در این مسابقات نیست، زیرا هر مسابقه شرایط نوشته یا نا نوشته ای دارد و هر شخص با ارسال کار برای آن مسابقه تمامی ضوابط و تبعات ناشی از شرکت در مسابقه را پذیرفته است. اما تعهد اهدای جایزه که به عنوان دستمزد نفرات برتر تلقی می شود، موضوعی است که برگزار کننده آن را پذیرفته و در ابتدا اعلام می کند و سرباز زدن از انجام آن به بهانه مورد پسند نبودن طرح ها، امری غیر اخلاقی است که باعث دلسردی طراحان و بی اعتبار کردن مسابقات طراحی کشور می گردد.

بسیار مسابقاتی برگزار می شود که از نتیجه آنها کانسپت هایی بیرون می آید که با کمک تیم های فنی شرکت های اسپانسر و تولید کننده به مرحله تولید می رسند. ادعای اینکه هیچ کدام از کانسپت های ارسالی قابلیت تولید نداشته اند، ادعایی دور از واقع به نظر می رسد که بازبینی بی طرفانه در طرح های ارسالی را می طلبد. به خصوص اینکه موضوع این مسابقه، ایده پردازی برای بسته بندی بوده و قرار نبوده که نقشه های فنی و روش تولید و تکنولوژی تولید در طرح ها تشریح شود. لذا طراحان صنعتی انتظار دارند که از اسامی اعضای تیم داوری اطلاع داشته باشند و بدانند چه کسانی در مورد سابقه کاری و تجربیات آنها، این اظهار نظر را کرده اند و نیز دلایل منفی آنها را به صورت مشروح تری دریافت نمایند.

فراخوان ارسال آثار به منظور بررسی مجدد طرح ها به منظور بررسی بی طرفانه و شفاف سازی فنی در زمینه مسابقات داخلی طراحی:

با توجه به اینکه مطابق با قوانین این مسابقه، مالکیت معنوی طرح های برگزیده، متعلق به برگزار کنندگان مسابقه بوده است، و طبق ادعای این شرکت، هیچ کدام از طرح های ارسالی به عنوان طرح برگزیده معرفی نشده است، لذا از تمامی طراحانی که در این مسابقه شرکت کرده اند تقاضا می گردد تا در صورت تمایل طرح های خود را برای درج در انتهای این مطلب ارسال نمایند تا با نام طراحان آنها ثبت و منتشر شود تا در صورت سوء استفاده احتمالی از این آثار، بتوان از این آرشیو به عنوان مدرکی جهت پیگیری حقوق طراح استفاده کرد.

همچنین در صورت جمع آوری تعداد قابل توجهی از طرح های ارسالی، از اساتید دانشگاهی طراحی صنعتی و طراحان صنعتی سرشناس، به منظور داوری مجدد در مورد طرح ها، دعوت به عمل خواهد آمد تا نوآورانه بودن آنها  و یا قابلیت تولید آنها مجددا مورد بررسی قرار بگیرد؛ با این امید که اینگونه پیگیری ها و بررسی فنی طرح های ارسال شده، به تدریج باعث قاعده مندتر شدن برگزاری مسابقات داخلی و همچنین هوشیاری بیشتر شرکت کنندگان در مسابقات آتی باشد.

برای نمایش عمومی، آثار خود را می توانید به آدرس info  newdesign.ir ارسال نمایید. لطفا توجه داشته باشید که آثار ارسالی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد و لذا در صورت محرمانه بودن طرح خود و یا نگرانی از بابت کپی رایت با دقت تصمیم گیری نمایید. این فراخوان صرفا به منظور بازبینی مجدد آثار و نشان دادن همبستگی طراحان با هدف ارتقاء سطح مسابقات داخلی صورت می گیرد. در صورت سوء استفاده های احتمالی از طرح ها، وب سایت طراحی صنعتی ایرانی مسئولیتی نمی پذیرد.

توجه: این مطلب با توجه به بررسی های انجام شده تا لحظه ارسال مطلب تهیه شده است. هرگونه توضیح فنی در مورد مسائل داوری و سایر مربوط به این مسابقه از سوی برگزارکنندگان و یا صاحب نظران، مورد احترام بوده و به منظور تکمیل این مطلب، در ادامه همین مطلب درج خواهد شد و خبر به روزرسانی این مطلب نیز در صورت دریافت توضیحات جدید، به تمام اعضای خبرنامه ارسال خواهد شد.

اطلاعیه جدید شرکت پاکبان؛ اضافه شده در تاریخ 19 دی ماه 1391:

اعلام طرح های برگزیده مسابقه:

بدینوسیله ضمن عرض تشکر و قدردانی از شرکت کنندگان محترم مسابقه طراحی بسته بندی ظروف طرح های برگزیده به شرح زیر اعلام می گردد:
نفر اول: سرکار خانم افسانه طیبی
نفر دوم: جناب آقای محمدرضا شاه محمدی
نفر سوم: جناب آقای محمد سینا گویلی

به برگزیدگان فوق مصرف 6 ماه محصولات پاکبان اعطا خواهد شد که به دلیل ماندگاری کم محصولات لبنی، این محصولات به صورت ماهانه و در 6 مرحله ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است از طرح های ارسال شده استفاده نخواهد شد و حقوق آن متعلق به طراح باقی خواهد ماند.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=1064&rnd=1378