ارسال کننده: نسیم نقیب زاده
تاریخ ارسال: 1394/11/21

 دورهمی برای طراحی خدمات Global Service Jam

(Global Service Jam) که به "دورهم برای طراحی خدمات" ترجمه شده است، یک رویداد خلاقانه در سراسر جهان است که در آن افراد از رشته های مختلف (طراحان، مهندسین، صاحبین مشاغل، کارآفرینان، مدیران و غیره) با هم و با روحیه ای از آزمون و خطا، رقابت دوستانه، همکاری و همیاری بر اساس یک موضوع مشخص که از سوی برگزارکننده این رویداد آقایان مارکوس هورمس Markus Hormess و آدام لارنس Adam Lawrence اعلام می شود، به ایجاد و طراحی یک خدمت جدید انسان محور، در یک آخرهفته می پردازند.

این برنامه از سال 2011 میلادی با ایده و تلاش آقایان "مارکوس هورمس" و "آدام لارنس" از گروه طراحی "کار-بازی-تجربه"(Work•Play•Experience) و همیاری تعدادی از علاقه مندان به طراحی خدمات در کشورهای مختلف آغاز شده است. اولین دوره "دورهم برای طراحی خدمات" در مقیاس جهانی سه سال پیش در ماه مارس با حدود 1200 شرکت کننده در 200 تیم از 50 شهر مختلف دنیا کلید زده شد.

این رویداد بین المللی هر سال برگزار می شود ودر آن افراد خدمتی را در 48 ساعت نمونه سازی می کنند. در انتهای هر گردهم آیی شرکت کنندگان مستندات نمونه های خود را بر روی وبسایت جهانی بارگذاری می کنند و شما می توانید ببینید که هزاران نفر از سرتاسر جهان چطور درباره یک موضوع واحد فکر می کنند.

JAM/ دورهمی را می توان همانند جمع شدن نوازندگان برای بداهه نوازی در کنار هم، جمع شدن برنامه نویسان برای ایجاد یک نرم افزار یا کارآفرینان برای ایجاد یک کسب و کار جدید در زمانی کوتاه دانست. در همه این جمع ها که با افزایش ارتباطات در سال های اخیر تشکیل می شوند، فعالیت تیمی برای ایجاد یک ارزش جدید دیده می شود. همه ی این برنامه ها چند ساعت کوششِ رو در رو و صمیمانه است، ولی برای نتیجه گرفتن از کار گروهی، این برنامه ها اصولی هم دارند. مهم ترین اصل مشترک در این برنامه ها در یک جمله خلاصه می شود: "صحبت نکنید، فقط انجام دهید. "این اصل باعث می شود خروجی های واقعی تر و ملموس تری در زمانِ کم دورهم بودن توسط شرکت کنندگان ایجاد شود. اصل دیگر "کار تیمی و عاشق نمونه های اولیه ی خود نبودن" است. از آنجا که این برنامه ها مسابقه نیستند این حس آسان تر ایجاد می شود که هر فرد باید از ایده ها و نمونه های اولیه ی خود بگذرد تا گروه بتواند از خلاقیت همه ی افراد سود ببرد. در این برنامه ها سعی می شود افراد بر مبنای ایده های یکدیگر ایده پردازی کنند و به ایده های همدیگر بیشتر توجه کنند.

اصل دیگر "آزمودن نمونه های اولیه در محیط واقعی و شکست خوردن" است. در پروژه ها بسیار مهم است که افراد با کاربران واقعی وارد تعامل شوند و در این فرآیند زودتر و بیشتر شکست بخورند تا در نهایت پروژه ای کامل تر و واقعی تر ارائه کنند به همین دلیل در این برنامه ها بر انجام دادن و آزمودن نمونه ها تکیه می شود.

امروزه خدمات برای اقتصادهای جهان، نقش مهم و فزاینده ای ایفا می کنند. از زمانی که به یاد داریم خدمات وجود داشته و به شکل های گوناگون سازماندهی شده اند. با این حال خدماتی که به شکل آگاهانه طراحی شده اند مدل های تجاری جدید را با هم می آمیزند، نیازهای استفاد ه گر را درک می کنند و سبب آفرینش ارزش های اجتماعی اقتصادی جدید در جامعه می شوند. این پیشه میان رشته ای مهارت های متعددی از جمله طراحی، مدیریت و مهندسی فرایند را با یکدیگر ترکیب می کند. طراحی خدمات با رویکرد اصلی فهم صحیح نیاز مشتری برای کمک به توسعه و بهبود کسب و کارها در دنیای امروز مطرح شده است. تمامی ابزارها در این رویکرد بر روی انسان متمرکز می شود تا با حفظ و افزایش هدف تجاری مشاغل، زندگی انسان را نیز بهبود بخشید.
یاکوب اشنایدر و مارک استیکدورن از کولون آلمان و اینزبراک اتریش، 2014 در مقدمه کتاب معروف و کاربردی طراحی خدمات به نام This is service design thinking ، یکی از بهترین گزینه های آموزش وتجربه طراحی خدمات را شرکت درگردهم آیی های طراحی خدمات Service Jam می دانند.

نحوه برگزاری برنامه:
این رویداد در دو روز برنامه ریزی شده که در روز اول برنامه پس از تایید ثبت نام ها با یک سخنرانی اولیه در مورد طراحی، روند فعالیت های دو روز و نحوه ارائه کارها آغاز می شود. پس از سخنرانی موضوع کلی از سوی سازمان جهانی معرفی می شود و شرکت کنندگان با توجه به گروه بندی انجام شده توسط تیم علمی وارد مرحله ایده پردازی می شوند.

ایده پردازی اولیه برای یافتن یک مشکل یا یافتن یک موضوع کوچک تر برای طراحی است. تا ظهر روز اول گروه ها موضوع خود را مشخص کرده و معمولا در فرصت نیمروز خود شروع به گردآوری اطلاعات می کنند. افراد برای جمع آوری اطلاعات از روش های گوناگون از جستجو اسنترنتی تا مصاحبه و حضور در محیط ارائه خدمت موردنظر، مردم نگاری و... استفاده می کنند.

پس از این مرحله و با توجه به شناحتی که تیم از موضوع پیدا کرده، استراتژی طراحی، ابزارهای طراحی خدمات تعیین می شود تا گروه با وقت یک و نیم روز باقیمانده خود بتواند با تمرکز بر محدوده خاص مشکلی واقعی را حل کند.

ایده پردازی برای راه حل همراه با ساخت نمونه های اولیه، نقش بازی کردن به جای کاربر واقعی، داستان و سناریو نویسی و دیگر تکنیک های طراحی خدمات جلو می رود تا تیم ها در روز اول ایده ای روشن از راه حل ها و طرح های قابل اجرایشان به دست آورند.

روز دوم بیشتر به مدل سازی نتیجه طراحی و نمایش آن اختصاص دارد یعنی گروه ها سعی می کنند تا ظهر روز دوم طرح نهایی خود را نمایش دهند. تا ساعت 5 روز دوم کارها باید به صورت دیجیتالی روی سایت مرکزی "دورهم برای طراحی خدمات سال 2016" فرستاده خواهد شد و پروتوتایپ ها در محل برگزاری به نمایش در خواهد آمد.

پروتوتایپ نهایی می تواند در قالب هرگونه نمایش کامپیوتری از طرح نهایی محصول و یا خدمت ارائه شود که در نهایت به خودی خود، گویای طراحی صورت گرفته باشد. این موارد می توانند بسته به سادگی یا پیچیدگی طرح نهایی در قالب یکی از گزینه های زیر باشد:
• فیلم یا عکس های شماره دار از نحوه تعامل با نمایش ساده و کاغذی
• ارائه با نرم افزارهای رایج کامپیوتری
• عکس و فیلم از پیاده سازی در محیط محدود
• فیلمی از اعضای گروه که نحوه ارائه را نمایش می دهند
• وب سایت مجازی روی کامپیوتر برای نمایش خدمت و مراحل ارائه آن
و هر روش خلاقانه دیگری که بدون توضیح جانبی گویای طراحی صورت گرفته باشد.

لازم به ذکر است این برنامه به هیچ عنوان رقابتی نبوده و تنها گردهم آیی است برای تجربه ای متفاوت، و تمامی کارهایی که به صورت نهایی پرزانته شوند در سایت اصلی معرفی خواهند شد.

دورهمی برای طراحی خدمات تهران:

دور همی برای طراحی خدمات

گزارشگر طراحی صنعتی (Idreporter) امسال (1394) براى پنجمین سال پیاپی به عنوان نماینده ایران، رویداد بین المللى دورهمى براى طراحى خدمات (Global Service Jam) را همزمان با بیش از 110 کشور برگزار می کند. بر اساس اعلام رسمى تیم برگزار کننده جهانى این برنامه، جم تهران در سال 2013 در میان بیش از 120 شهر دنیا، بزرگ ترین جم دنیا از نظر تعداد شرکت کننده اعلام گردید، که این افتخارى براى شهر تهران و برگزار کنندگان این برنامه است. در این برنامه ها افرادى که عضو تیم مى شوند با سطح معلومات، مهارت ها و دانش متفاوت به هم کمک مى کنند تا یک پروژه ى واقعى را در زمانى بسیار کم به سرانجام برسانند. دانشجویان، صاحبان کسب و کار و تیم هاى اجرایی شرکت ها از جمله افرادى هستند که در این برنامه شرکت می کنند. تجربه ى کار تیمى، جرأت اشتباه کردن، شکست خوردن و دوباره ساختن راه حل هاى جدید و کار براى حل یک دغدغه ى جمعى باعث مى شود تجربه ى حضور در دورهمى با هر سمینار و همایش و برنامه ى دیگرى متفاوت باشد و شرکت کنندگان فرصت بیابند تا در این مدت تجربه ها و مهارت هاى جدید کسب کنند.

همچنین در طول برگزارى برنامه تعدادى از متخصصین در حوزه دیزاین و همچنین طراحى خدمات با حضور در محل برگزارى برنامه و سرکشى به تیم هاى شرکت کننده، آنها را در پیشبرد پروژه هایشان راهنمایى و مشاوره مى نمایند.

در اختتامیه برنامه در این سال ها، تقدیم گواهینامه های بین المللی به گروه هایی که کار تحویل داده اند انجام می شود.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در زمینه طراحی خدمات دارید می توانید به لینک های زیر سر بزنید:
کتاب های طراحی خدمات: http://www.servicedesignbooks.org 
ابزارهای بیشتری طراحی خدمات: http://www.servicedesigntools.org 
نمونه های کاربردی: http://www.service-design-network.org 



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=1388&rnd=6295