ارسال کننده: بهروز شانسیان
تاریخ ارسال: 1386/10/15

 کاربرد فناوری نمونه سازی سریع در ریخته گری

به کمک فناوری نمونه سازی سریع امکان ساخت انواع مدل های پیچیده در مدت زمان بسیار اندک امکان پذیر می باشد. به طور کلی هر قطعه ای رو که بتوان در یکی از محیط های نرم افزاری به عنوان مثالCAD.MECHANIKAL,CATIA به صورت فایل STL طراحی کرد، با وجود هر نوع پیچیدگی، امکان ساخت مدل آن در مدت زمان بسیار اندک و با دقت بسیار امکان پذیر است.

ساخت مدل به روش قدیمی (سنتی) بسیار وقت گیر، مشکل و هزینه بر می باشد. به کمک این فناوری به طور مستقیم از روی فایل قطعه، مدل آن در زمانی کوتاه ساخته می شود، که این مهم باعث کاهش هزینه ها به طور قابل چشم گیری می گردد.

الگوهای ساخته شده مقاوم، دارای دقت و صافی سطح خوبی می باشند. در حقیقت الگوهای ساخته شده به کمک این روش به اندازه ای دقیق می باشند، تا جایی که از طریق مونتاژ کردن آنها، اشکالات طراحی مجموعه مشخص و تصحیح می گردند.

به عنوان مثال برای قطعه زیر ابتدا مدل سه بعدی CAD و سپس فایل STL آن ایجاد می شود و در مدت زمانی حدود 12 ساعت مدل مومی قطعه ساخته شده، از این مدل مومی می توان در ساخت یک نمونه ایمپلر به روش ریخته گری دقیق استفاده کرد و قطعه ساخته شده را در تست های مونتاژ پذیری و عملکردی به کار گرفت.

با به کار گیری این فناوری، مدت زمان سیکل ساخت از 4 ماه (در روش سنتی) به 2 هفته کاهش پیدا کرده و هزینه ها به طور قابل چشم گیری کاهش یافته اند.

مدل CAD و مدل مومی
مدل CAD و مدل مومی

به کمک فناوری نمونه سازی سریع می توان از روی فایل سه بعدی قطعه به طور مستقیم به مدل مومی آن جهت ریخته گری رسید.در ذیل به برخی از روش های نمونه سازی سریع در ساخت مدل مربوط به ریخته گری اعم از ریخته گری ماسه ای و ریخته گری دقیق اشاره می کنیم.

چاپ سه بعدی:
چاپ سه بعدی به دلیل شباهتش به چاپ جت جوهر چاپ سه بعدی نامیده می شود، با این تفاوت که به جای جوهر از چسب مایع استفاده می شود.
• سرعت بالا: این سیستم سریع ترین چاپگر سه بعدی موجود است به طوری که هر لایه فقط در عرض چند ثانیه ساخته می شود.
• کاربرد چندگانه: قطعات ساخته شده توسط این روش در طراحی صنعتی، اتومبیل سازی، بسته بندی، آموزش، کفش سازی، پزشکی، صنایع هوافضا و ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرد.
• به کمک این روش می توان قطعات را به صورت رنگی با dpi24 تولید نمود.

LOM:
در این سیستم قطعه از روی هم قرار گرفتن لایه های متوالی مواد ورقه ای ایجاد می شوند.
• گسترده وسیع مواد: این مواد شامل دامنه وسیعی از مواد آلی و غیر آلی از قبیل کاغذ، پلاستیک ها، فلزات، کامپوزیت ها و سرامیک ها می شود.
• زمان سریع ساخت: لیزر در فرایند LOM کل سطح یک مقطع را اسکن نمی کند بلکه تنها مرزهای هر مقطع اسکن می شود، بنابر این در این فرایند قطعات با ضخامت لایه بزرگ تر، سریع تر ساخته می شوند. به همین دلیل فرایند LOM برای ساخت قطعات بزرگ و حجیم مناسب است.
• دقت بالا: دقت قابل دستیابی در فرایند LOM معمولا کوچک تر از 0.127mm است.
• تکیه گاه: در فرایند LOM به تکیه گاه اضافی نیازی نیست چرا که قطعه توسط مواد زائد، موجود در اطراف خودش نگه داشته می شود.
• پخت نهایی: از آنجائی که تغییر فاز فیزیکی و شیمیایی در مواد ورقه ها اعمال نمی شود، قطعات تمام شده LOM عاری از هر گونه تنش های پسماند یا دیگر تغییر شکل ها می باشند.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=207&rnd=4944