ارسال کننده: سید مجتبی ( حامد ) میررحیمی
تاریخ ارسال: 1386/10/21

 مفاهیم نشانه های شرکت های خودروسازی معتبر جهان

بی ام و

● بی ام و BMW
دایره BMW یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است. رنگ آبی یادآور آسمان است. شرکت موتورسازی بایرن (Bayerische Motor Werke) موتورهای هواپیماهای جنگی را می ساخت که کارخانه هایی را که اکنون در تصاحب دارند بمباران می کردند!

آئودی

● آئودی Audi
چهار حلقه آرم آئودی نمایانگر چهار شرکت کنسرسیوم اتویونیون است که با ادغام در یکدیگر این شرکت را بنا نهادند: د کا و، هورش، واندرر، آئودی.
پس از جنگ نام آئودی (به زبان لاتین یعنی بشنو) حذف گردید، اما در سال ۱۹۶۵ مجددا انتخاب شد. از طرف دیگر این نام به نوعی جناس معنایی با کلمه Hoerch در زبان آلمانی دارد که به معنی شنیدن است و نام یکی از بنیان گذاران شرکت نیز می باشد.

فراری FERRARI

● فراری FERRARI
در واقع اسب بلند شده روی دو پا نشانه خلبان آس ایتالیایی در جنگ اول جهانی (Ace در بین خلبانان به کسی اطلاق می شود که حداقل ۵ فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد) فرانسیسکو باراکا بوده است که والدینش فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه ای خود قرار دهد.

پژو

● پژو PEUGEOT
چه رابطه ای بین پژو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته می شد که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت مدل مزبور) را روی خود داشت.

مرسدس

● مرسدس MERCEDES
ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.

پورشه

● پورشه PORSCHE
نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است. اسب علامت مزرعه اشتات، شاخ ها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.

آلفارومئو

● آلفا رومئو ALFA ROMEO
علایم فوق نشان رسمی شهر میلان است و مربوط به جنگ های صلیبی می باشد. انسانی که در حال خورده شدن است یک مسلمان یا یک کودک است (بسته به اینکه چه کسی داستان را تعریف کند)

سیتروئن

● سیتروئن  CITROEN
شما ممکن است تصور کنید دو علامت رو به بالا در آرم نظامی سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته باشد. اما چنین نیست آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دوتایی در واقع سمبل دندانه های چرخ دنده هستند.

فورد

● فورد FORD
دست راست آقای فورد. آقای هارولد ویلز در دوران نوجوانی از راه چاپ کارت ویزیت امرار معاش می کرد. پس در سال ۱۹۰۳ هنگامی که هنری در جستجوی یک آرم برای شرکت خود بود آقای ویلز ماشین چاپ قدیمی مدل جان بول خود را گردگیری کرد. مدل ظاهری آرم همان چیزی بود که برای کارت ویزیت خودش استفاده کرده بود. بیضی در سال ۱۹۱۲ ظاهر شد و رنگ آبی در سال ۱۹۲۷ اضافه گردید.

فیات

● فیات FIAT
آرم کنونی فیات با پنج خط مایل در سال ۱۹۸۲ روی مدل اونو ظاهر گشت. هنگامی که آقای ماریو میائولی مدیر بخش طراحی فیات در حال رانندگی پشت کارخانه میرافیوری بود و برق قطع شده بود، ماریو آرم بزرگ فیات را بر فراز کارخانه دید که نور خفیف غروب از میان حروف می تابید و فورا طرحی از آن برداشت. چند خط بین حروف معرف فاصله هایی است که نور از میان حروف نام شرکت می تابید.

مازارتی

● مازاراتی MASERATI
مانند آلفا رومئو سمبل شهر بولونیا است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شد.

مزدا

● مزدا MAZDA
آرم مزدا چیزی بیش از یک لاله خوش فرم است. این آرم توسط ری یوشیمارا یک شرکت مشهور در زمینه تصویرسازی است تکامل یافته است حرف V نمایانگر بال های باز شده است و در فرهنگ مزدا به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.

میتسوبیشی

● میتسوبیشی MITSUBISHI
گرچه میتسوبیشی فقط ۲۵ سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. تاریخچه شرکت به سال به سال ۱۸۷۰ بازمی گردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت. سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایان گر هیچ بخشی از یک کشتی نیست. ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که بدلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.

رنو

● رنو RENAULT
الماس رنو اولین بار به عنوان آرم ایستاده روی درب موتور ظاهر شد و بوق خودرو در پشت آن قرار می گرفت. در سال ۱۹۲۲ قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد. این نشان شکل امروزی خود را از سال ۱۹۲۴ به همراه دارد.

رو-ور

● رو ـ ور ROVER
روورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند، چیزی شبیه وایکینگ ها و از همین رو کشتی وایکینگ ها همیشه و به اشکال گوناگون در نشان روور وجود داشته است

اسکودا

● اسکودا SCODA
شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است اما بوقلمون ها پرواز نمی کنند که شاید برای مدل های اولیه اسکودا بد هم نبود. اما این نشان در واقع یک پیکان بال دار است که معنای آشکاری به جز مفهوم کلی سرعت ندارد.

سوبارو

● سوبارو SUBARU
سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو بود که نام خود را از زبان خودش استخراج کرد. این نشان اشاره به گروه شش تایی ستارگان خوشه پروین در صورت فلکی ثور دارد که در زبان ژاپنی به نام موتسورابوشی نیز خوانده می شود.

تویوتا

● تویوتا TOYOTA
ژاپنی ها در مورد نشانه های جنون آمیز کمی ضعف دارند. نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است، اما در واقع سه بیضی است که معرف قلب مشتری، قلب تولید و قلب "پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصت های بیکران" است که دور دو بیضی دیگر.

منبع: http://www.aftab.ir/articles/art_culture/graphic/c5c1187193047p1.php



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=213&rnd=661