ارسال کننده: علی شیخ پور قاسمی نیا
تاریخ ارسال: 1401/4/29

 گفتگو با نواب بحرینی به مناسبت ده سالگی آکادمی بعد سوم

آکادمی بعد سوم که از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده است، از معدود مراکز آموزشی است که به طور تخصصی در حوزه طراحی صنعتی فعالیت می نماید. بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان طراحی صنعتی، نام این آموزشگاه را به واسطه برگزاری کلاس های کنکور طراحی صنعتی میشناسند. اما این آموزشگاه دوره های تخصصی متعدد در زمینه طراحی جواهرات، طراحی خودرو، اسکچ و راندو، طراحی مبلمان و... نیز دارد که مورد استفاده متخصصان در گرایش های خاص بوده است. وب سایت طراحی صنعتی ایرانی به عنوان تقدیر از یک دهه فعالیت این آکادمی و برای آشنایی بیشتر علاقمندان و طراحان، با جناب آقای نواب بحرینی، موسس و مدیر این آکادمی، گفتگویی ترتیب داده است که امیدواریم مورد توجه علاقمندان واقع شود.

نواب بحرینی- ایده شکل گیری بعد سوم از کجا و چگونه شکل گرفت؟

من شخصا سابقه تأسیس و و اداره آموزشگاه کنکور را داشتم و تا سال 90 هم در همین حوزه فعالیت داشتم. اما با احساس خلا آموزشی موجود در رشته و حتی حرفه طراحی صنعتی، انگیزه هایی برای پاسخ به این نیاز علمی در من پیدا شد. در همین دوران در ارتباط با یکی از مدرسان برتر طراحی صنعتی کشور (آقای مهیار صامت حقیقی) این ایده برپایی مرکزی برای آموزش به علاقه مندان دیزاین کاملتر شد. با اضافه شدن آقای مهدی اصل فلاح -که ایشان هم در زمره اساتید تراز اول کشور هستند- به ما، اراده ورود قدرتمندتر به عرصه آموزش دیزاین پررنگ تر و محکم تر شد. نهایتا در اواخر خرداد سال 91 آکادمی دیزاین بعد سوم رسما فعالیت خود را به عنوان نخستین مرکز آموزش مهارت ها و تخصص های دیزاین در کشور آغاز کرد و اکنون کمی بیش از 10 سال است که به راه خود ادامه می دهد.

- ابتدای راه با چه هدف و رویکردی آغاز شد و آیا به هدف خود رسیده اید؟

از همان زمان آغاز حرکت تا حالا، موسسات و گروه های مختلفی با اهداف متفاوت و با تمرکز بر شاخه های مختلف طراحی صنعتی یا دیزاین به این عرصه وارد شده اند (البته ناگفته نماند که موسساتی نیز در گرایش ساخت و طراحی جواهرات قبل از سال 91 نیز بوده اند که برخی هنوز هم مشغول هستند اما در گرایش های دیگر دیزاین کمبود آموزش جدی و مدون کاملا احساس می شده است).
خب، در شروع اهداف مشخص و بلندی در ذهن ما بود. اما طبیعتا این فقط «ما» نیستیم که در ترسیم آینده خود و فعالیتهایمان نقش داریم. شرایط اجتماعی، اقتصادی و راس آنها سیاست های کلان کشور در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کنند. در برخی از زمان ها نیازی در جامعه پررنگتر است و در برخی مقاطع زمانی دیگر جامعه نسبت به همان نیاز سیراب و بی علاقه نشان می دهد.

اما آنچه از روز نخست تا همین الان همیشه مسیر ما را تعیین کرده است، در درجه اول، ارتقاء سطح علمی و تخصصی علاقه مندان دیزاین -چه دانشجویان و چه علاقه مندان به حرفه طراحی- از طریق نوعی از آموزش کابردی و عملگرا بوده است، و در مرتبه بعد، آماده کردن بستری قابل اعتماد برای فراگیری مهارت های مورد نیاز دیزاین در جهت ورود به بازار کار. که باید این هدف تمام ارگان ها و سازمان های علمی و فرهنگی مرتبط با دیزاین -از دانشگاه تا سازمان های دولتی مرتبط با صنایع- در کشور باشد. اگر نگاه ایده‌آلیستی خودم را کنار بگذارم فکر می کنم تا حد زیادی در این رابطه موفق بوده ایم.

به هر حال آنچه در این 10 سال اتفاق افتاده است نتیجه برنامه ریزی و فعالیت یک گروه علمی حدودا 50 نفره در راستای آموزش بیش از 5000 هزار نفر علاقه مند و چه بسا عاشق دیزاین بوده است.

- آیا منظورتان از 5000 نفر عاشق دیزاین همان دانشجویان یا هنرجویان بعد سوم است؟

بله، ما در این 10 سال افتخار ارائه خدمات آموزشی به بیش از 5000 هزار نفر را داشته ایم. برگزاری حدود 30 دوره طراحی طلا و جواهرات، بیش از 20 دوره طراحی خودرو، حدود 10 دوره طراحی مبلمان و منبت، بیش از 10 دوره طراحی داخلی، بیش از 50 دوره آموزشی اسکچ و راندو، بیش از 30 دوره آموزشی نرم افراز راینو، بیش از 10 دوره آموزشی کیشات و بسیاری از دوره های دیگر قسمتی از فعالیت های آموزشی آکادمی دیزاین بعد سوم را تشکیل می دهد. این میزان اضافه بر برگزاری 10 سال کلاس های آمادگی کنکور کارشناسی طراحی صنعتی در مرحله عملی و کنکور کارشناسی ارشد طراحی صنعتی هم در آزمون تئوری و هم عملی است.

- یکی از موارد درخشان در فعالیت آکادمی بعد سوم در زمینه کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد است. در این باره هم توضیح می فرمایید؟

موفقیت در تمام کنکورها چه کارشناسی و چه ارشد و چه دکترا از یک سری اصول ثابت و از پیش تعیین شده تبعیت می کند که اگر آن اصول رعایت شود قطعا به موفقیت ختم می شود. برنامه ریزی صحیح، زمانبندی مناسب و حفظ انگیزه و انرژی دانشجویان در کنار آموزش پربار و استفاده از مدرسان شایسته و بادانش از فاکتورهای مورد نظر آکادمی بعد سوم بوده است. البته نباید از تلاش و انرژی دانشجویان حاضر در این دوره ها نیز غافل ماند که به حق مهم ترین عامل موفقیت ها بوده است.

در 10 سال گذشته بالغ بر %70 رتبه های تک رقمی کنکور کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از بین دانشجویان آکادمی بعد سوم بوده اند که ما حتما به این موفقیت افتخار می کنیم. ضمن اینکه شرکت کنندگان در کلاس های آزمون عملی کارشناسی نیز همین نسبت موفقیت را به دست آورده اند.

- قطعا اساتید بعد سوم از جمله نقاط قوت و شاید از برگ های برنده شما بوده اند. چه معیاری برای انتخاب آنها دارید؟

بدون شک یک مدرس خوب طراحی صنعتی با یک طراح صنعتی خوب متفاوت است (البته بسیاری از مدرسان بعد سوم طراحان حرفه ای برجسته ای نیز هستند). در واقع هر کسی نمی تواند یک مدرس خوب باشد حتی اگر در یک حوزه به سر حد کمال رسیده باشد. «معلمی» برآیند یک سری ویژگی های مثبت اما کمیاب است که او را از دیگران متمایز و کارش را شایسته احترام می کند. قطعا داشتن سواد و اطلاعات کافی، تجربه کار اجرایی و عملی، تعهد به امر تدریس و به هنرجویان یا دانشجویان و انضباط کاری از مهم ترین فاکتورهای انتخاب بوده است.

من از همه مدرسانی که حتی در مدت کوتاهی افتخار همکاری را نصیب آکادمی بعد سوم کرده اند صمیمانه تشکر می کنم.

- از نگاه شما تفاوت نوع آموزش در بعد سوم با آموزش دانشگاهی چیست؟ و چرا معتقدید دوره های بعد سوم برای تقویت بنیه علمی و عملی دانشجویان نیز ضروری است؟

به اعتقاد من در وضعیت کنونی آموزشی که بر گروه های دانشگاهی طراحی صنعتی حاکم است، تحصیل دانشگاهی در رشته طراحی صنعتی و آموزش در آکادمی بعد سوم با دو هدف متمایز ارائه می شود. گذشته از دوره های آزمون کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، آنچه در آکادمی بعد سوم آموزش داده می شود در بسیاری از موارد به کلی با سیلابس و هدف از آموزش در دانشگاه متفاوت است. از این حیث تحصیل دانشگاهی و یادگیری در آکادمی بعد سوم به هیچ وجه هم ارز و یکسان نیست. به علاوه، در آکادمی بعد سوم آموزش تخصصی و کاربردی در یک یا چند گرایش خاص به علاقه مندان نیز ارائه می شود که این مهم ترین نقطه تمایز همین است.

البته کادر علمی آکادمی بعد سوم در بسیاری از موارد از مدرسین دانشگاهی تشکیل شده است و ضمن قدرانی همیشگی از آنها، همواره دانشگاه و اساتید دانشگاهی را محترم می داند.

- چه آینده ای برای آکادمی بعد سوم متصور هستید؟ یا چشم انداز بعد سوم را چگونه می بینید؟

ما در برخی از حوزه های دیزاین وارد نشده ایم. قطعا ورود به حوزه هایی مثل طراحی تجربه کاربری و طراحی خدمات در برنامه کوتاه مدت بعد سوم است. علاوه بر آن، ورود به حوزه های دیگر دیزاین مثل معماری از اهداف میان مدت ما است. اما در بلند مدت به بعد سومی می اندیشیم که در مقیاس کلان محل معرفی طراحان صنعتی خلاق و حرفه ای به صنعت و بازار کار باشد و نقش پل ارتباطی میان جامعه دیزاین کشور با بازار صنعتی و خدماتی را ایفا کند تا از این طریق به ارتقاء طراحی صنعتی و صنعت کمک شود.

- خود شما اگر به حوزه آموزش وارد نشده بودید به سمت چه فعالیتی می رفتید؟

من همیشه به دنبال ایجاد تحولی در جامعه دیزاین بوده ام. این ویژگی را در فعالیت های دیگر از جمله در مسیر تشکیل انجمن صنفی طراحان صنعتی -که به عنوان دبیر هیات موسس فعالیت داشتم- نیز نشان داده ام. بر همین اساس، طبیعی است که حتما به سمت شغل و کاری که اثری در کل جامعه داشته باشد می رفتم. کما اینکه همین حالا هم به همراه کادر قدرتمند آموزشی آکادمی بعد سوم و با پشتوانه فکری هیات مدیره به دنبال اثرگذاری مثبت بر روند پرورش طراحان صنعتی در گرایش های مختلف هستم.

- سخن آخر؟

10 سال فعالیت آکادمی بعد سوم با ضعف ها و نقاط قوت زیادی همراه بوده است. با همه اینها، ما در آکادمی بعد سوم تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد تا با برطرف کردن نقاط ضعف و پوشش دادن کمبودها، همواره مرجعی قابل اعتماد وقابل اطمینان در حیطه آموزش طراحی صنعتی و دیزاین باشیم.

در پایان، از طرف خودم و هیات مدیره آکادمی دیزاین بعد سوم از همه افرادی که با همیاری مشفقانه و متعهدانه خود در کنار ما بوده اند، مدرسان ارزشمندی که از همکاری با آنها به خود می بالیم، کادر اداری آکادمی در همه این سالها و از دانشجویان و هنرحویان عزیزی که در این مسیر همراه ما بودند تشکر می کنم.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=2779&rnd=3422